De Tibetaanse wetenschapper en onderwijssocioloog dr. Gyal Lo heeft eerder deze maand een bezoek aan België, Nederland en Italië afgesloten, waar hij waarschuwde voor de schadelijke gevolgen van China’s assimilationistische onderwijsbeleid in Tibet.
Het bezoek vond plaats tussen 27 juni en 4 juli en was georganiseerd door International Campaign for Tibet en de Offices of Tibet in Brussel en Genève, met steun van de Associazione Italia-Tibet. Aanleiding hiervoor was het feit dat deskundigen en organen van de Verenigde Naties het beleid van de Chinese regering ten aanzien van internaten eerder dit jaar hebben veroordeeld. Ook de regeringen en parlementariërs van onder andere Canada, België, Tsjechië, Frankrijk en Duitsland, evenals de Europese Unie hebben sindsdien hun bezorgdheid hierover geuit.
‘Het was een heel positief bezoek. Het onderzoek van dr. Gyal Lo en zijn waarnemingen uit de eerste hand hebben ons enorm geholpen om regeringen en parlementariërs bij een serieuze discussie over dit onderwerp te betrekken. Dit resulteerde in concrete ideeën om de vreselijke situatie van Tibetaanse kinderen in Tibet en de impact van dit beleid op de Tibetaanse cultuur en identiteit aan te pakken. Het koloniale karakter van dit meedogenloze beleid van de Volksrepubliek China is blootgelegd’, zei Wangpo Tethong, uitvoerend directeur van ICT Europa.
Persoonlijk getuige
Dr. Gyal Lo is onderwijssocioloog en vooraanstaand deskundige op het gebied van het assimilatiebeleid van de Chinese overheid in Tibet, en in het bijzonder met betrekking tot het koloniale internaatsysteem voor Tibetaanse kinderen.
In 2016 was hij persoonlijk getuige van de gevolgen van dit beleid voor zijn eigen achternichtjes, die al na drie maanden op een kostschool Chinees met elkaar begonnen te praten en emotioneel steeds verder van hun familie kwamen te staan. Ontzet door deze situatie, startte hij een academisch veldonderzoek en bezocht meer dan 50 kostscholen om de gevolgen voor de kinderen en hun gemeenschappen vast te leggen.
Volgens zijn onderzoek worden wel een miljoen Tibetaanse kinderen in deze verplichte internaten systematisch vervreemd van hun taal en cultuur, waardoor ze psychologische en emotionele schade kunnen oplopen, en worden ze onderworpen aan sterk gepolitiseerd onderwijs in het Chinees.
Dr. Gyal Lo leeft nu in ballingschap in Canada omdat hij zich zorgen maakt over zijn veiligheid. Met zijn belangrijke werk heeft hij de omvang van China’s ongekende en schadelijke assimilatiecampagne bij de internationale gemeenschap onder de aandacht gebracht.
China’s internaatsysteem
Tijdens zijn ontmoetingen in de drie landen waar hij op bezoek was, onder anderen met diplomaten van de Belgische en Nederlandse ministeries van Buitenlandse Zaken, de Europese Dienst voor Extern Optreden (European External Action Service, EEAS) en leden van het Europese en Italiaanse parlement, benadrukte dr. Gyal Lo de ernstige en onherstelbare gevolgen van China’s internaatsysteem. ‘Als dit beleid wordt voortgezet, worden de Tibetaanse cultuur en identiteit binnen 15 tot 20 jaar weggevaagd‘, waarschuwde hij zijn toehoorders.
Hij stelde ook verschillende acties voor die de EU en Europese landen zouden kunnen ondernemen, zoals een verzoek aan de Chinese regering om EU-diplomaten internaten te laten bezoeken en het opleggen van sancties aan Chinese functionarissen die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op het onderwijssysteem. Verder benadrukte de academicus het belang van het ontwikkelen van cultureel relevante curricula en lesmaterialen voor Tibetaanse kinderen, zodat ze kunnen leren over hun geschiedenis, cultuur en tradities.
Tijdens een persconferentie getiteld ‘China’s koloniale onderwijssysteem in Tibet: Lessen voor Italië en de EU om de waarden van een open samenleving te verdedigen‘, die op 4 juli in de Italiaanse Senaat werd gehouden, legde senator De Priamo, de voorzitter van de Italiaanse parlementaire interfractiewerkgroep voor Tibet, uit: ‘Namens alle politieke krachten en het hele parlement willen we een oproep doen aan de Europese Unie om in samenspraak met de Chinese regering een bezoek af te leggen aan een aantal onderwijscentra in Tibet, zodat we kunnen zien welke ruimte er nog is voor de identiteit en cultuur van het Tibetaanse volk.‘
Tijdens de tour had dr. Gyal Lo de gelegenheid om van gedachten te wisselen met leden van het maatschappelijk middenveld, waaronder ngo’s en academici, en met Tibetanen die in de bezochte landen wonen. Die laatste groep prees hij vanwege hun belangrijke inspanningen om de Tibetaanse taal en cultuur in ballingschap levend te houden en te versterken. Bijzonder ontroerend was zijn ontmoeting met jonge Tibetaanse leerlingen van de Tibetaanse zondagsschool in Amsterdam, die zich na afloop ‘superhelden‘ voelden vanwege hun inspanningen om Tibetaans te studeren.