In de afgelopen weken heeft de Chinese regering haar propaganda-inspanningen ter bevordering van internaten in het door China bezette Tibet opgevoerd. In de Chinese media circuleren berichten over deze scholen met overdreven en misleidende beweringen, aldus Tibet Rights Collective.
De staatsinternaten, die door de Chinese regering ‘onderwijs- en opleidingscentra’ worden genoemd, zijn een controversieel onderwerp sinds ze in 2016 werden opgericht. De Chinese regering beweert dat deze scholen bedoeld zijn om ‘armoede te bestrijden en het onderwijs van Tibetaanse kinderen te verbeteren’. De waarheid is volgens deskundigen echter dat ze een instrument zijn voor politieke indoctrinatie en culturele assimilatie.
Onlangs publiceerde de Chinese staatskrant China Daily een artikel waarin werd beweerd dat internaten in Tibet ‘de kloof tussen het platteland en de steden in de regio verkleinen’. In tegenstelling tot wat de Chinese staatsmedia melden, is het internaat in kwestie geen onderwijsinitiatief om het leven van Tibetaanse kinderen te verbeteren. Het maakt volgens mensenrechtenorganisaties deel uit van een grotere campagne van culturele assimilatie en controle.
De Chinese nieuwszender Global Times publiceerde een artikel met de titel ‘Internaten in Xizang: Een wieg van groei met humane zorg’. n het artikel beweerde de auteur dat kostscholen in “Xizang (China gebruikt deze term vaak om Tibet aan te duiden) uitstekende zorg en onderwijs bieden aan de kinderen van Tibetanen”.
Dit komt nadat China op grote schaal internationale kritiek kreeg voor het runnen van deze scholen. Onlangs heeft de VN-commissie voor economische, sociale en culturele rechten de “Concluding Observations” gepubliceerd over haar derde periodieke evaluatie van China, waarin zij oproept een einde te maken aan de gedwongen verhuizingen en het door de staat gerunde internaatsysteem in Tibet.
Een baanbrekend rapport van het Tibet Action Institute onthulde China’s massale koloniale internaatsysteem in Tibet. 800.000 – 900.000 Tibetaanse kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar zijn gescheiden van hun ouders en families in scholen die ontworpen zijn om hen van hun identiteit te ontdoen. Dit geldt niet voor kinderen van vier tot vijf jaar in voorscholen.
Uit verslagen van binnen Tibet blijkt dat kinderen die naar een internaat gaan, worden onderworpen aan intensieve politieke indoctrinatie, gedwongen worden Mandarijn-Chinees te leren ten koste van hun moedertaal Tibetaans, en geen toegang hebben tot hun traditionele religieuze praktijken.