Wereldwijd protest voor een verbod op privéjets en belasting op frequent flyers om klimaatadaptatie en compensatie voor kwetsbare landen te financieren.
Wetenschappers en klimaatactivisten van Scientist Rebellion en Extinction Rebellion barricadeerden de afgelopen dagen meerdere privéluchthavens en protesteerden tegen privéjets in elf landen. Particuliere luchthavens in Farnborough en Londen Luton (VK), Berlijn (Duitsland), Milaan (Italië), Stockholm (Zweden), Ibiza (Spanje), Teterboro New Jersey, Charlotte North Carolina, Los Angeles en Seattle (VS) werden op donderdag 10 november geblokkeerd, terwijl Schiphol (Nederland) op zaterdag 5 november werd geblokkeerd als onderdeel van een groter protest.
Ook particuliere luchthavens in Melbourne (Australië), Trondheim (Noorwegen), Cascais (Portugal), ’s werelds op twee na grootste vliegtuigfabrikant Dassault (Parijs, Frankrijk) en het Nederlandse ministerie van Infrastructuur waren het doelwit. Bijna 200 mensen namen deel aan de protesten, onder wie 129 wetenschappers uit verschillende disciplines. De verstoringen werden veroorzaakt door demonstranten die een breed arsenaal aan tactieken gebruikten om de ingangen van luchthavens te blokkeren, zoals zich vast zetten met stalen buizen en kettingen, zich vastlijmen aan deuren en ramen en brandalarmen af laten gaan. In andere gevallen maakten actievoerders gebruik van kunst en muziek. Op Ibiza voerden ze een theateract op om de minachting en arrogantie van de rijksten uit te beelden terwijl de minderbedeelden het moeilijk hebben. 31 demonstranten werden gearresteerd en later vrijgelaten, en 58 door de politie werden geïdentificeerd.
Deze actiedagen maakten deel uit van de internationale campagne Make Them Pay. Actievoerders riepen wereldleiders die nu in Sharm el Sheikh, Egypte, bijeenkomen voor de 27e jaarlijkse VN-klimaatconferentie g (COP27), op om privévliegtuigen te verbieden, die per passagier ongeveer 10 keer meer energie verbruiken dan commerciële vliegtuigen en 50 keer meer dan treinen. De campagnevoerders eisten ook een belasting voor wie vaak vliegt. Belastingen zouden helpen om zowel de uitstoot te verminderen als om schade te vergoeden, klimaatfinanciering te bekostigen en financiële schuld kwijt te schelden in landen die het kwetsbaarst zijn voor klimaatontwrichting. Deze eisen omvatten een voorstel van de groep van minst ontwikkelde landen – die op COP27 de meest klimaatgevoelige landen vertegenwoordigt – en worden gesteund door meerdere nationale burgervergaderingen.
Publieke urgentie vergroten
Klimaatwetenschapper Dr. Peter Kalmus was een van de gearresteerden vanwege zijn deelname aan de blokkade in North Carolina. ‘Vandaag werd ik voor de tweede keer gearresteerd omdat ik probeerde de publieke urgentie over de ineenstorting van de aarde te vergroten’, zei Dr. Kalmus. ‘We staan aan de goede kant van de geschiedenis, maar het voelt alsof we zwaar aan het verliezen zijn. We hebben versterking nodig, meer wetenschappers en meer mensen die zich inzetten voor geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheid. Op dit moment hoef je geen wetenschapper te zijn om te weten dat totdat we stoppen met fossiele brandstoffen elke zomer heter zal zijn dan de vorige en we daardoor alles dreigen te verliezen. De algemene minachting in onze samenleving voor dit fundamentele feit vind ik verbijsterend.’
Dr. Marjan Smeulders, microbioloog, zei: ‘Om een klimaatcatastrofe te voorkomen, moeten we overschakelen op de noodtoestand. Dit houdt in dat de luxe-uitstoot van een rijke elite, wier koolstofvoetafdruk ordes van grootte groter is dan die van de rest van ons, moet worden verminderd. Het is onaanvaardbaar dat de superrijken kriskras door de wereld blijven vliegen terwijl miljoenen lijden onder rampzalige klimaateffecten.’
Catastrofale kantelpunten
Dr. Rose Abramoff, klimaatwetenschapper, zei: ‘In deze kritieke tijden beschadigt elke ton uitgestoten fossiele brandstoffen onze natuurlijke levensondersteunende systemen en komen we dichter bij catastrofale kantelpunten. Een cruciale eerste stap naar een veilige energietransitie is het verbieden van privé-vliegreizen, het belasten van frequent flyers en ervoor zorgen dat rijke mensen en landen hun klimaatschuld betalen aan het Zuiden, inheemse volkeren en gemeenschappen in de frontlinie.’
Finlay Asher, een luchtvaartingenieur, zei: ‘De luchtvaart vertegenwoordigt het toppunt van klimaatonrechtvaardigheid en uitstootongelijkheid. Slechts 1% van de wereldbevolking produceert meer dan de helft van de totale luchtvaartemissies, terwijl 80% van de wereldbevolking nog nooit een voet aan boord van een vliegtuig heeft gezet. Ik kan niet blijven toekijken hoe de uitstoot van mijn sector blijft groeien en bijdraagt tot het klimaatgeweld dat overal ter wereld verwoestingen aanricht, terwijl de verkoop van privéjets een hoge vlucht neemt en we volkomen falen op het gebied van economische- en klimaatrechtvaardigheid.’