De Tibetaanse spirituele leider de 14e Dalai Lama sprak afgelopen dinsdag in Ladakh het vertrouwen uit dat de tijd spoedig zal komen dat Ladakhis de Tibetaanse hoofdstad Lhasa weer kunnen bezoeken. Hij zei dat de Tibetanen streven naar echte autonomie in plaats van volledige onafhankelijkheid. Hij deed die uitspraak toen hij een nieuw leercentrum in Thupstanling Gonpa, Diskit Tsal in Leh, India, inwijdde.
Het nieuwe gebouw is gebouwd door de lokale gemeenschap en er zullen faciliteiten zijn voor het houden van lessen over boeddhistische filosofie, een bibliotheek, enzovoort. De zaal was afgeladen vol, met meer dan 1500 mensen binnen en een even groot aantal op de binnenplaats buiten.
Tijdens zijn toespraak zei de Dalai Lama: ‘Voordat ik mijn politieke verantwoordelijkheid opgaf, kozen we voor de middenwegbenadering, volgens welke we een wederzijds aanvaardbare oplossing zoeken voor de kwestie Tibet. Dit betekent dat we streven naar echte autonomie in plaats van volledige onafhankelijkheid, waarbij we ons in de eerste plaats richten op het behoud van onze identiteit, taal en rijk boeddhistisch cultureel erfgoed in alle Tibetaans sprekende gebieden.’
De Dalai Lama zei verder dat hij blij is dat de mensen in de Himalaya-regio, van Ladakh in het Westen tot Arunachal Pradesh in het Oosten, ook een waardevolle bijdrage leveren aan de bescherming en het behoud van de Nalanda traditie. Het is volgens de spirituele leider dankzij deze logische, beredeneerde benadering dat veel wetenschappers tegenwoordig belangstelling hebben voor de boeddhistische psychologie met haar methoden om de geest en de emoties te trainen.
In zijn toespraak tot een grote bijeenkomst aan de oevers van de Indus in Leh prees de 14e Dalai Lama de eeuwenoude Indiase beginselen van ‘ahimsa’ en ‘karuna’, die een groot potentieel hebben om een vreedzamere en harmonieuzere wereld tot stand te brengen. Hij merkte op dat Mahatma Gandhi ‘ahimsa’ had gepropageerd, en dat leiders als Martin Luther King en Nelson Mandela van zijn voorbeeld hadden geleerd. De Dalai Lama suggereerde echter dat het nu tijd is om ook mededogen te beoefenen, wat een sleutelfactor is in het ontwikkelen van gemoedsrust en innerlijke kracht, cruciale factoren in het creëren van een gelukkiger samenleving.
Daarom, voegde hij eraan toe, is het belangrijk dat training in mededogen deel gaat uitmaken van het algemene onderwijssysteem, waarbij hij verduidelijkte dat training in mededogen kan worden ondernomen vanuit een seculier en niet vanuit een religieus oogpunt. Hij was ook van mening dat India zich in een bijzonder goede positie bevindt om aloude principes als mededogen en geen kwaad doen, ‘karuna’ en ‘ahimsa’, te combineren met modern onderwijs.