• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Naropa Instituut Cadzand gaat dicht

Naropa Instituut Cadzand gaat dicht

3 juli 2013 door Joop Ha Hoek

Naropa Instituut in Cadzand, de Zeeuwse vestiging van de mandala van het Tibetaans Instituut met de hoofdvestiging in Huy (België), gaat na de zomer van 2014 dicht. Het centrum werd in 2004 als vierde loot aan de stam toegevoegd met als doelstelling een meditatie-en retraitecentrum te zijn voor leden en niet-leden en het geven van dharma-onderricht.

Het realiseren van deze doelstellingen moest mede mogelijk gemaakt worden door de verhuur van faciliteiten aan derden. De verhuur is succesvol, maar aan de retraite doelstelling wordt  volgens het Naropa-bestuur niet voldaan.

Tibetaans instituut Cadzand, ZeelandHet mogelijk maken van retraites en het geven van onderricht worden geconcentreerd in Huy, waar ook de lama’s zijn gehuisvest. Dat zal volgens de organisatie leiden tot een efficiëntere en betere werksituatie en aanzienlijke kostenvoordelen. De stadscentra van het Instituut in Schoten en Brussel blijven open. Voor het centrum in Cadzand wordt een nieuwe eigenaar gezocht. De geplande cursussen in 2013 en de eerste helft van 2014 gaan gewoon door.

Het begon allemaal zo mooi. Een regenboog verscheen aan het einde van de eerste cursusdag in mei 2005 boven het Naropa Instituut. Binnen het Tibetaans boeddhisme wordt dat als een teken van geluk en voorspoed gezien. Frans Goetghebeur, toen voorzitter van de Boeddhistische Unie België (BUB) en beheerder van het Naropa Instituut over de oprichting van het Zeeuwse instituut in 2005. ‘We hebben inderdaad een in spiritueel opzicht voorspoedig jaar achter de rug. Er waren belangrijke retraites en cursussen. Vertegenwoordigers van vele boeddhistische stromingen kwamen voor korte of langere tijd naar Zeeuws-Vlaanderen. Onder wie de Amerikaanse zenleraar Bernie Glassman en vertegenwoordigers van de Orde van Westerse Boeddhisten zelfs meerdere malen. De eerste zenleraar in België werd in Cadzand gewijd. Dat geeft een bijzonder rijk gevoel. En voldoet ook aan de visie van onze spiritueel directeur Lama Karta (inmiddels overleden), die de schotten tussen de verschillende tradities en stromingen op wil heffen.’

We schrijven 2005.  Frans Goetghebeur legt uit. ‘Als de Dalai Lama de plannen goedkeurt begint het Naropa Instituut volgend jaar met een lange, twaalf tot veertien jaar durende opleiding. Het wordt een intensieve combinatie van meditatie en studie. Heel degelijk. Geen snelle uitleg of improvisatie van teksten. De filosofie van het boeddhisme zal op een intensieve manier worden behandeld. Het wordt geen universiteit, dat leidt te gemakkelijk tot hoogmoed vanwege titels en diploma’s. Eerstejaars studenten worden er afgeknepen. Het wordt ook geen kweekschool voor goeroes. Noem het maar een levensschool. We bedenken er wel een titel voor. De studenten zullen streng geselecteerd worden op karakter en motivatie. We menen dat zo’n opleiding niet alleen goed is voor de studenten maar ook voor de samenleving. De meditatiepraktijk zal er integraal deel van uitmaken. ’Wie de leraren zullen zijn en welke studenten geselecteerd zullen worden, daarover wilde Goetghebeur in 2005 nog niets kwijt. Hij wilde eerst het antwoord en de analyse van de Dalai Lama afwachten.

Dalai_Lama_eenzijn(1)
Dalai Lama in Huy, 2012.

Het Naropa Instituut is vernoemd naar de vooraanstaande leraar uit de geschiedenis van de Kagyu-traditie. Een van de vier hoofdstromingen binnen het Tibetaans boeddhisme. Het instituut, gehuisvest op het domein Hedenesse, ooit een toevluchtsoord voor vervolgde protestanten en Franse Hugenoten, is de vierde vrucht in een mand. Waarvan Yeunten Ling in het Belgische Huy (1983) als een van de bekendste retraitecentra in dit deel van Europa wordt gezien. De Dalai Lama verbleef meerdere malen in Huy.

De organisatie kent geen hiërarchische structuur. Huy is de belangrijkste vestiging wat de retraites en stages betreft. De instituten in Schoten bij Antwerpen (1976) en Nalanda in Brussel (2001) zijn stadscentra. Het Naropa Instituut is de eerste Nederlandse vestiging binnen de organisatie. De gebouwen en de grond zijn gekocht van het  Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het geheel kreeg een opknapbeurt en de monnik Temba Rubgay beschilderde wanden en plafonds van de tempel in het instituut in de klassieke Tibetaanse stijl. De kleurrijke afbeeldingen zijn een lust voor het oog.

Goetghebeur in 2005 over de te verwachten ontwikkeling: ‘Natuurlijk zijn er al veel boeddhistische instituten in België en Nederland. Onze groei heeft echter niets te maken met expansiedrift. We zijn geen holding die groter wil groeien, een markt beheersen. Het is een organische groei, niet geënt op een ondernemingsplan. Wij volgen het aanbod, maar niet dwangmatig. Doen niets speciaals om bekendheid te krijgen. De ongedwongen weg is voor ons belangrijk. Niets nastreven, dat geeft veel gemoedsrust. Schoten heeft door de jaren heen een intensief programma van meditatie en onderricht aangeboden. Van daar uit geven we ook veel rondleidingen en voordrachten aan scholen en culturele instellingen die op bezoek komen. Jaarlijks komen er meer dan 6000 mensen over de vloer. In het Brusselse Nalanda Instituut zijn internationale conferenties gehouden over onder meer zen en theravada. Er wordt naast een dharma-programma uitvoerig gedebatteerd over de betrekkingen tussen boeddhisme en christendom, het humanisme of westerse wetenschap. Huy is een echt studiecentrum, jaarlijks bezocht door meer dan tienduizend mensen. We zijn daar bezig met de bouw van een nieuwe tempel omdat het huidige gebouw te klein is geworden door de enorme toestroom.

Maar Naropa is duidelijk anders. Het instituut heeft een aparte missie, voorziet in een zeer speciale behoefte. Het heeft een unieke ligging, nog geen vier kilometer van zee. De gebouwen liggen in een parkachtige omgeving. Bezoekers ervaren een wijds uitzicht, met het uitspansel tot op de grond. Akkers, sloten en knotwilgen. En het licht is er zo bijzonder . Dat zet aan tot rust. Het geeft ons de gelegenheid om families een combinatie van spiritualiteit en vakantie te bieden. Met de kinderen naar het strand, plezier maken. Maar daarnaast ook mediteren en studeren. Zo vier je vakantie met de Boeddha. Ook zijn individuele retraites van twee á drie weken mogelijk. Vroeger moesten de mensen daar duizend kilometer voor rijden, bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk. Nu is er gelegenheid om dicht bij huis een persoonlijke retraite te maken. Dat maakt het Naropa Instituut bijzonder.’

Het instituut in Cadzand trekt geïnteresseerden in het boeddhisme uit Vlaanderen en Nederland. Bovendien is het centrum binnen een jaar volledig geïntegreerd in de van oudsher gereformeerde streek. Bewoners rijden er fietsend in groepen naar toe. Frans Goetghebeur: ‘De mensen zijn enthousiast, ze vinden het instituut een vredig rustpunt. Ze krijgen er uitleg over het boeddhisme, ervaren het als levenskunst. Zien het als probleemoplossend, er komt een spirituele visie op het leven tot stand. Het centrum is ook in dat opzicht een enorme verrijking. Het staat ten dienste van mensen uit die streek. De ontwikkeling is verrassend. De bezoekers ervaren dat het boeddhisme geen facelift is, maar een transformatie van mentaliteit. In Zeeuws-Vlaanderen hebben mensen gezond verstand en zijn ze erg open. Dat maakt hen gevoelig voor wat we te bieden hebben. Ze ervaren ook dat alles gebeurt met respect voor de plaatselijke zeden en gewoonten.’

lama-karta-2006-04webBij de opening van het retraite- en studiecentrum sprak de inmiddels overleden Lama Karta, een van de drie Tibetaanse leraren die aan de vier instituten zijn verbonden, de hoop uit dat in Cadzand de wereldvredesvlam nog harder en helder zal branden. Ook de lama is blij met de gunstige ontwikkeling van het Naropa Instituut. Hij hoopt veel mensen de gelegenheid bieden van binnenuit kennis te maken met het boeddhisme. Goetghebeur:’ Daarom hanteren we al jaren lage prijzen. Geld mag geen belemmering vormen. Iedereen moet om de zoveel tijd in retraite kunnen of aan studie deel kunnen nemen. De lama vindt dat de infrastructuur toebehoort aan de mensen, en niet andersom. We stellen wel hoge kwaliteitseisen aan wat we de mensen willen bieden en de manier waarop dat gebeurt. De leden van de staf zijn vaak leidende figuren uit onze samenleving. Ze stellen hun kennis en ervaring in dienst van de dharma.’

Goetghebeur is gelukkig met de drie jonge lama’s. Lama Karta, die al sinds 1987 in België verbleef. En Lama Zeupa en Lama Tashi Nyima die zich vier jaar later aan de centra verbonden. ,,Ze zijn fris van geest en modern. Geef ze maar de vrije ruimte, dat is erg inspirerend,” zegt hij.

Lama's op de binnenplaats van het centrum Yeunten Ling in HuyDe leraren zijn al vanaf kindsbeen met elkaar bevriend en volgden hun opleiding in het klooster van Kaloe Rinpochee in Sonada, dichtbij Darjeeling. Daarna volbrachten ze de retraite van drie jaar en drie maanden. Goetghebeur: ‘Het is toch uitzonderlijk in de dharmacentra in Europa, om te kunnen praktiseren onder leiding van een lama. Elk van de drie heeft zijn eigen manier om de dharma te presenteren en dat maakt hen en onze instituten zo bijzonder. De lama’s tonen ons ook dat, naarmate men elkaar langer kent, vriendschap en vriendelijkheid kunnen groeien. Terwijl bij ons, Europeanen, de afstand vaak toeneemt naarmate mensen elkaar langer leren kennen.’

Is met de stichting van het instituut in Cadzand een einde gekomen aan de Nederlandse groei van de Belgische organisatie was de vraag in 2005. Frans Goetghebeur lacht. ‘We hebben in Amsterdam via de stichting Kagyu Rinchen Gyamtsho Ling al sinds 1991 een samenwerkingsverband met Nederlandse boeddhisten. De stichting is een zusterorganisatie en Lama Karta blies haar nieuw leven in. Het doel is het boeddhisme in haar traditionele vorm te presenteren aan Nederlandse geïnteresseerden en een dialoog te ontwikkelen tussen oost en west. Ook de samenwerking tussen onze unie en de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) is voortreffelijk. Tien tot vijftien jaar geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. En groei komt er alleen maar als de vraag er is. We plannen niets.’

Alles is vergankelijk, niets blijft in zijn huidige vorm.

 

 

 

 

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: cadzand, dicht, Frans Goetghebeur, Naropa

Lees ook:

  1. Phuntsok Chö Ling wil Naropa kopen
  2. Verkoop Naropa ketst af, Phuntsok Chö Ling komt twee ton te kort
  3. Tibetaanse Instituten krijgen ander logo en naam
  4. Boeddhist Frans Goetghebeur (70) overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.