• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaans protest in New Delhi tegen bezoek Chinese premier

Tibetaans protest in New Delhi tegen bezoek Chinese premier

20 mei 2013 door de redactie

Diverse Tibetaanse organisaties protesteren in New Delhi tegen het driedaags staatsbezoek aan India van de Chinese premier Li Keqiang. Ze houden de Chinese premier verantwoordelijk voor de golf van zelfverbrandingen in hun thuisland Tibet.

Meer dan 117 Tibetanen, mannen, vrouwen en pubers, monniken en burgers, staken zichzelf sinds het voorjaar van 2009 in brand uit protest tegen de Chinese bezetting van Tibet en de repressieve maatregelen die de Chinese autoriteiten hen oplegt.  De meeste slachtoffers overleden aan hun verwondingen.

De politie in New Delhi heeft een aantal routes en metrostations in de stad, onder meer straten naar  de Chinese ambassade, afgesloten.

Premier Keqiang zegt dat een wereldwijde welvaart niet mogelijk is zonder de gelijktijdige ontwikkeling van China en India. De premier benadrukt dat de twee landen een derde van de wereldbevolking vormen en daarmee belangrijke wereldmarkten zijn. India kent een grote gemeenschap van Tibetaanse vluchtelingen. Ook de Tibetaanse regering in ballingschap is er gevestigd.

Bron ANI.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: China, India, premier, protesten, Tibet, zelfverbrandingen

Lees ook:

  1. ‘Autonomie van Tibet maakt een eind aan zelfverbrandingen’
  2. Choje Akong Tulku (73) vermoord in China
  3. Demonstraties in Brussel tegen wijziging vreemdelingenbeleid
  4. India – Dalai Lama moet zich onthouden van het doen van politieke uitspraken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robin zegt

    20 mei 2013 om 12:20

    Iemand anders verantwoordelijk houden voor zelfverbrandingen van anderen. Klinkt in mijn oren weinig Boeddhistisch eigenlijk. Zelfverbranding overigens ook niet.

    • Robert Keurntjes zegt

      20 mei 2013 om 13:28

      Wat maakt het uit of het boeddhistisch is? Moeten Tibetanen zich boeddhistisch gedragen of is het omdat het nieuws vermeldt wordt op BD?

      Het is een act van wanhoop die verband houdt met de omstandigheden waar deze mensen zich in bevinden. Het is moeilijk om een andere verantwoordelijke te vinden voor die omstandigheden dan de Chinese overheid.
      Deze Tibetanen kiezen niet voor het plegen van aanslagen of andere vormen van geweld waarbij ze anderen schade toebrengen, maar voor zelfverbranding. Dat is vreselijk maar toont vooral hoe wanhopig ze zijn. Te wanhopig om nog te kunnen vertrouwen op de effecten van spandoeken.

      Zou je het wel boeddhistisch vinden wanneer ze zouden zeggen dat het helemaal hun eigen verantwoordelijkheid is dat ze zich zo ellendig voelen in deze omstandigheden, en ze geen enkele poging zouden ondernemen om iets aan de omstandigheden te veranderen?

      • Tom zegt

        20 mei 2013 om 17:17

        Ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden. De omstandigheden waarin de Tibetanen leven zijn een gevolg van handelen van de Chinese overheid (vipaka?) Voor de zelfverbrandingen is de Chinese regering in mijn ogen niet verantwoordelijk. Dat is nl een keuze van die Tibetanen die tot zelfverbranding zijn overgegaan.(karma?)
        Triest is het wel dat angst de voedingsbodem lijkt voor het handelen van de Chinese regering….

        • Robert Keurntjes zegt

          20 mei 2013 om 18:01

          Tom, ik denk dat je het een beetje te simpel voorstelt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden, maar de omstandigheden spelen wel een rol voor de mate van verantwoordelijkheid.
          Wanneer jij een kat in het nauw drijft en die kat valt jou vervolgens aan ga je m.i. wel ver om de verantwoordelijkheid voor de aanval enkel bij de kat te leggen.
          Dan zou China in dit geval kunnen zeggen: “Wij zijn alleen verantwoordelijk voor de omstandigheden, dat die Tibetanen daar zo heftig op reageren is niet onze verantwoordelijkheid. Dat is hun keuze.”
          Op die manier kun je iedere opstand in verantwoordelijkheid loskoppelen van de omstandigheid waardoor men in opstand komt.
          Als de eerste asielzoeker in hongerstaking overlijdt, zeggen we dan ook dat dat zijn eigen verantwoordelijkheid is? De Nederlandse overheid draagt geen verantwoordelijkheid en heeft schone handen?

          • Tom zegt

            20 mei 2013 om 19:51

            Hoi Robert, wat je schrijft “makes sense” Je hebt een punt. Ik zou niet weten hoe de Chinese regering in een andere richting kan komen te kijken.
            Ik wilde de zaken ook niet “te simpel” maken, maar meer dat er andere keuzes zijn dan zelfverbranding (anders zou heel Tibet inmiddels in rook zijn opgegaan) Hoe kunnen Tibetanen in een andere richting dan zelfverbranden kunnen komen te kijken? Wat doen andere landgenoten? Waarom maken die andere keuzes en zou dat een beter alternatief zijn voor zelfverbranding?
            Maar, teruglezende begrijp ik goed wat je bedoelt en dan heb je zeker een punt. (weer wat geleerd!!)

          • robin zegt

            21 mei 2013 om 14:31

            Ik ben het met Tom eens. Natuurlijk heeft de Chinese overheid geen schone handen. Maar het feit dat het merendeel van de Tibetaanse bevolking zichzelf niet in de fik steekt geeft aan dat de omstandigheden in Tibet dus ook ‘leefbaar’ genoemd zouden kunnen worden. Daarbij weten wij helemaal niet wat er zich nu precies afspeelt aldaar, dus hoe kunnen we er dan over ‘oordelen’? Het enige wat ik zeg is dat zelfverbranding niet Boeddhisistisch is. Zelfs de Dalai Lama heeft zich er tegen uitgesproken meen ik. En om een Tibetaan nou met een kat te vergelijken gaat me iets te ver. Een dier handelt vanuit instinct. Een mens kan een rationele keuze maken.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhikkhu
    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens