• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Humboldt Forum toont 20.000 objecten uit wereldcollecties Staatsmusea in Berlijn

Humboldt Forum toont 20.000 objecten uit wereldcollecties Staatsmusea in Berlijn

10 september 2021 door de redactie

Meer dan 20.000 objecten uit de Aziatische kunst- en etnologische collecties van de Staatliche Museen zu Berlin (Staatsmusea in Berlijn) zullen voor het eerst worden getoond in de spectaculaire nieuwe setting van het Humboldt Forum, dat op 23 september 2021 wordt geopend voor het publiek. De collecties van het Museum für Asiatische Kunst en het Ethnologisches Museum behoren wereldwijd tot de grootste en belangrijkste in hun soort.

De tentoongestelde objecten bieden een overzicht van de wereldculturen en zijn zo gekozen dat ze een nieuw accent leggen op het belang van kunst uit Afrika, Oceanië, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. De collecties bevinden zich op de tweede en derde verdieping van het Humboldt Forum en worden tentoongesteld in ultramoderne tentoonstellingsruimten van meer dan 17.000 vierkante meter. De collecties in de westvleugel zullen als eerste worden geopend, gevolgd door de oostvleugel in 2022.

Predikende Boeddha

Hoogtepunten van de eerste fase van de opening zijn onder meer een hedendaagse interpretatie van een Japans theehuis, ontworpen door architect Jun URA; De predikende Boeddha, een 50 vierkante meter groot schilderij uit 1770 van de hand van hofschilder Ding Guanpeng uit de Qing-dynastie, geplaatst in een zaal van dubbele hoogte die is ontworpen door de met de Pritzker-prijs bekroonde Chinese architect Wang Shu; een reconstructie van de circa 1400 jaar oude Grot van de zestien zwaarddragers in een enscenering van het Kizil-landschap, een van de laatste haltes op de zijderoute van Zuid- naar Oost-Azië; hindoeïstische stenen sculpturen van enkele van de duizenden goden en godinnen uit de hindoereligie; de beroemde boten uit Oceanië; bijzondere sculpturen uit verschillende Afrikaanse landen; de ruimtevullende installatie Township Wall van de hedendaagse Angolese kunstenaar António Ole, die stilstaat bij de ervaring van geweld tijdens decennia van burgeroorlog en de daaruit voortvloeiende levensomstandigheden in Angola.

Een van de andere presentaties is een zaalvullende installatie gebaseerd op de tradities van het islamitische tuinontwerp. Daar worden de kunsten en ambachten van het Mogoltijdperk getoond, zoals schilderijen van de Taj Mahal, kostbaar textiel, sieraden van jade, ivoor, miniatuurschilderingen en foto’s. De installatie omvat een speciaal daarvoor in opdracht gemaakt videowerk van de New Yorkse kunstenaar Alexander Gorlizki, die de traditionele Mogolschilderstijl tot leven wekt in combinatie met geluiden uit de Paradijstuin, variërend van spetterend water tot muziek.

In het midden van het museum bevindt zich een luisterruimte met een driedimensionale geluidsinstallatie die de bezoekers zelf toegang biedt tot de uitzonderlijke collectie van het Berliner Phonogramm-Archiv. Dit is een van de beste collecties van etnomusicologische opnamen ter wereld, die is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Drie vitrines van dubbele hoogte die zijn gevuld met meer dan 3.000 objecten, fungeren als een open opslagruimte waar bezoekers objecten uit Afrika, Oceanië en Noord- en Zuid-Amerika van dichtbij kunnen bekijken en zich met behulp van digitale middelen kunnen verdiepen in de herkomst van afzonderlijke werken.

De tentoongestelde objecten worden vanuit een breed scala aan invalshoeken gepresenteerd of belicht en veel ervan zijn voorzien van speciaal daarvoor in opdracht vervaardigde reacties van mensen uit de hedendaagse creatieve sector, onder wie architecten, ontwerpers, kunstenaars, filmmakers en componisten uit de landen en samenlevingen van herkomst, die een modern publiek een rijker inzicht geven in de werken.

De presentaties in de permanente collectie zijn aangevuld met interdisciplinaire, wetenschappelijke ‘kijkvensters’, die het Ethnologisches Museum en het Museum für Asiatische Kunst in samenwerking met het Museum für Naturkunde Berlin en de Botanischer Garten en het Botanisches Museum Berlin hebben gerealiseerd.

Ontmoetingspunten

Voor gezinnen, kinderen en jongeren zijn vier grote zones ingericht met ontmoetingspunten en ruimtes voor groepsactiviteiten. Elke tentoonstelling zal vergezeld gaan van educatieve activiteiten en publieksprogramma’s die aanzetten tot verdere discussie en debat.

De collecties van etnologische objecten en Aziatische kunst in het Humboldt Forum maken deel uit van de Staatliche Museen zu Berlin (Staatsmusea in Berlijn), die vallen onder de Stiftung Preußischer Kulturbesitz (Stichting Pruisisch Cultureel Erfgoed).

Hartmut Dorgerloh, algemeen directeur van het Humboldt Forum, zei hierover: “De pioniersgeest van Alexander en Wilhelm von Humboldt, die ons een nieuw inzicht in wereldculturen hebben gegeven en het web van connecties tussen natuur, wetenschap en kunst hebben verkend, staat centraal bij alles wat in het Humboldt Forum gebeurt. Door de ligging naast het Museuminsel komen de collecties van de Staatliche Museen zu Berlin voor het eerst samen op één locatie. In het Humboldt Forum zijn we nu in staat de collecties volledig te verkennen via een uitgebreid publieksprogramma van debatten, discussies en evenementen.”

Lars-Christian Koch, directeur, Ethnologisches Museum en Museum für Asiatische Kunst, zei hierover: “Dat wij de kans hebben gekregen om onze collecties in het hart van Berlijn in deze spectaculaire setting te integreren, is bijzonder opwindend en stelt ons in staat een completer beeld te geven van de complexe verhalen uit het verleden aan een publiek van vandaag. Dit is het resultaat van de langdurige samenwerking tussen internationale partners, academische experts, gespecialiseerde collega’s en curatoren uit de hele wereld en leden van samenlevingen en gemeenschappen waarvan de geschiedenis en identiteit verweven zijn met de tentoongestelde objecten. Om het heel duidelijk te stellen: Met de tentoonstellingen van het Humboldt Forum willen we laten zien hoe wereldculturen met elkaar verweven zijn en hoe ze elkaar beïnvloeden.”

Hermann Parzinger, president van de Stiftung Preußischer Kulturbesitz, zei hierover: “Dit is een grote dag voor de Stiftung Preußischer Kulturbesitz en de Staatliche Museen zu Berlin, maar ook voor mij persoonlijk, omdat ik al jaren zeer nauw betrokken ben bij het Humboldt Forum-project. Het is fantastisch om eindelijk ons idee over het tentoonstellen van wereldcultuur aan het publiek te kunnen presenteren, een idee dat onder meer bestaat uit een visie op de collecties vanuit meerdere perspectieven en een voortdurende samenwerking met de landen en samenlevingen van herkomst. Het oorspronkelijke idee van het Humboldt Forum was om een plek te creëren waar bezoekers meer over de wereld kunnen leren en tegelijkertijd over zichzelf kunnen nadenken. Daarbij moeten wij ons rekenschap geven van de geschiedenis van de collecties, inclusief hun banden met het kolonialisme, door de achtergronden van de objecten te belichten. Van essentieel belang is het steeds groeiende aantal samenwerkingsverbanden met partners over de hele wereld, die een curatoriële rol op zich hebben genomen en van wie wij blijven leren. Dit voortdurende proces van samenwerking moet een integraal onderdeel van het Humboldt Forum zijn – alleen zo kunnen wij deze geweldige kans benutten om door middel van de kracht van cultuur een compleet nieuwe relatie met het zuidelijk halfrond op te bouwen.”

Michael Eissenhauer, algemeen directeur van de Staatliche Museen zu Berlin, zei hierover: “Ik ben zeer verheugd dat ik de collecties van het Ethnologisches Museum en het Museum für Asiatische Kunst in het Humboldt Forum weer voor onze bezoekers kan openstellen. Dit betekent dat het internationaal unieke culturele netwerk van de Staatliche Museen zu Berlin eindelijk weer in al zijn universele verscheidenheid en breedte voor het publiek toegankelijk is. Anders dan op de voormalige museumlocatie in Dahlem, bestaat nu de historische mogelijkheid om kunst en archeologie uit de meest uiteenlopende regio’s en culturen van de wereld met elkaar in dialoog te brengen in de directe nabijheid van de collecties op het Museuminsel.”

Het Humboldt Forum is een van de grootste culturele projecten in Europa en het meest ambitieuze in Duitsland van deze eeuw. Dit nieuwe centrum is in de afgelopen tien jaar ontwikkeld op een belangrijke historische locatie in het hart van Berlijn naast het Museuminsel op het kruispunt tussen de Brandenburger Tor en de Alexanderplatz. Het Humboldt Forum is opgezet als een centrum waar kunst en cultuur, wetenschap, uitwisseling en debat elkaar ontmoeten, het eerste in zijn soort in Europa.

De toegang tot het Ethnologisches Museum en Museum für Asiatische Kunst in het Humboldt Forum is gratis. Vooraf reserveren is noodzakelijk. Timeslots kunnen 14 dagen van tevoren online of via +49 30 99 211 89 89 worden geboekt. Kijk voor meer informatie op www.humboldtforum.org/en/visit/

Bron Humboldt Forum

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Geluk, Kunst, Nieuws Tags: Berlijn, Ethnologisches Museum, Europa, Humboldt Forum, Museum für Asiatische Kunst, Staatliche Museen zu Berlin, Stiftung Preußischer Kulturbesitz

Lees ook:

  1. Twee extra teachings 17e Karmapa in Berlijn
  2. Grootste ‘Boeddhabeeld’ van Europa ingehuldigd
  3. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  4. Het boze oog en juist spreken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.