Vanwege de corona-pandemie zijn er in 2020 en tot op vandaag geen live-bijeenkomsten van de DAR geweest. Er vonden in plaats daarvan online-bijeenkomsten plaats. De eerste op 13 augustus vorig jaar. Deze bijeenkomst via Zoom is goed bevallen, en biedt het voordeel dat men daarvoor niet hoeft te reizen. Daarom is besloten te proberen om het online bij elkaar komen vaker te herhalen. Er zijn intussen online-bijeenkomsten geweest op 5 november 2020 en 15 maart 2021.
Thema’s die zijn besproken waren de Ethische Code van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN); de aanpak van in de DAR vertegenwoordigde boeddhistische organisaties en centra t.a.v. de huidige coronacrisis; Emoena (het een initiatief van de VU en een opleiding voor ‘Leiderschap in een multireligieuze context’). Het in de samenleving actuele thema ‘Culturele en etnische diversiteit’ is een paar keer verkend en daarbij ook verruimd naar een standen/klassen/hokjes besef dat iedereen als kind meekrijgt en onbewust latere voorkeuren blijft bepalen. Ook wie anders ‘is’ hoort zich veilig te voelen bij/in sangha’s en meditatiegroepen. Besloten is, dit thema af en toe opnieuw te verkennen, zoals ook het thema ‘Wedergeboorte en het proces van sterven’.
Verschillende keren is er contact met de BUN / Michael Ritman geweest over een aandachtspunt. De DAR zou graag meer dialoog zien tussen sangha’s, bijvoorbeeld zoals vroeger bij de weekend-bijeenkomsten van de Vrienden van het Boeddhisme en voorafgaand aan BUN-vergaderingen.
Henk Molenaar zegt
~Dialoog, ja hoognodig omdat de BUN leden en bestuur alles als makke schapen als zoete koek slikken. Neem bijvoorbeeld boeddhistisch geestelijke ondersteuning voor militairen, die opereren in het allerhoogste geweldsspectrum. Geen enkele discussie, geen enkele vraag of boeddhisten dit wel willen ondersteunen. Een farce en een enorme blamage, boeddhisme is business en heeft echt niets te maken met verheven idealen…Topics delen vanuit de DAR is overigens een transparantie die zich niet eerder heeft voltrokken binnen boeddhistisch Nederland, nu de notulen noch, of zijn boeddhistische instellingen in het algemeen toch schimmige criminele organisaties?