• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Pakistaanse Swatvallei – lange tijd centrum van het boeddhisme

Pakistaanse Swatvallei – lange tijd centrum van het boeddhisme

6 mei 2021 door de redactie

Sri Lankaanse boeddhistische monniken die onlangs de Swatvallei in Pakistan bezochten zijn van mening dat Swat lange tijd het centrum van het boeddhisme bleef en van immens belang was voor boeddhisten over de hele wereld.  Ze bezochten boeddhistische archeologische vindplaatsen van de Gandhara boeddhistische beschaving.

De delegatie bestond uit hoge boeddhistische Sri Lankaanse monniken en politici. De monniken stellen dat nu nog steeds de Swatvallei van groot belang is voor boeddhisten en dat de naam een zegening betekent. Swat is volgens hen ook belangrijk omdat zowel het mahayana- als het vajrayanaboeddhisme vanuit de vallei is begonnen en zich in Zuidoost-Azië heeft verspreid. Het is ook de plaats waar de meeste eerbiedwaardige monniken zoals Padmasambhava zijn geboren en het vajrayanaboeddhisme hebben verspreid naar Tibet, Bhutan en andere landen in Zuidoost-Azië.

Leden van de delegatie uit Sri Lanka waren in eerste instantie bang om naar Pakistan te gaan omdat hun veiligheid niet gegarandeerd zou zijn. De Taliban is nog steeds actief in het gebied. Nu zeggen ze na een respectvolle ontvangst van de lokale bevolking een boodschap naar alle boeddhisten te sturen om Pakistan te komen bezoeken.

Het bezoek van de monniken aan het gebied moet ook de ontsluiting voor het toerisme een zetje geven. Asela Pushpa Kumara Wickramasinghe, de coördinator van het bezoek en de Pakistaanse minister  van toerisme bespraken een toeristisch plan tussen beide landen. Het bezoek van de Sri Lankaanse monniken wordt gezien als een tegenbezoek van de Pakistaanse premier Imran Khan aan Sri Lanka waarbij hij de boeddhistische monniken voor een bezoek aan Pakistan uitnodigde.

De Swatvallei of kortweg Swat (Pasjtoe: سوات) is een vallei en een district in de provincie Khyber-Pakhtunkhwa (voorheen de Noordwestelijke Grensprovincie) van Pakistan. Het gebied ligt zo’n 160 km ten noordwesten van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. De hoofdstad van Swat is Saidu Sharif, maar de grootste stad in de vallei is Mingora.

Door de vallei stroomt de Swatrivier. De vallei herbergt veel archeologische overblijfselen van de boeddhistische Gandhara beschaving. Swat was tot 1969 een prinsdom en ging in dat jaar op in de toenmalige Noordwestelijke Grensprovincie. Met hoge bergen, groene velden en blauwe meren is het een zeer mooi gebied.

In december 2008 werd het grootste deel van het gebied veroverd door de Taliban. De islamitische leider Maulana Fazlullah en zijn groep Tehreek-e-Nafaz-e-Shariat-e-Mohammadi namen de macht over. In mei 2009 startte het Pakistaanse leger er een actie, waardoor een vluchtelingenprobleem ontstond, maar ook de Taliban kon worden verdreven. Sindsdien is de situatie weer enigszins genormaliseerd, hoewel het leger nog sterk aanwezig is en af en toe incidenten plaatsvinden. Oktober 2012 werd een jong meisje, Malala Yousafzai, door de Taliban beschoten omdat zij als symbool voor de emancipatie van jonge vrouwen werd gezien en onderwijs genoot. Zij overleefde haar verwondingen.

Bron BNN/Wikimedia.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mahayana, Nieuws, Politiek Tags: bezoek, monniken, Pakistan, Sri Lanka, Swatvallei

Lees ook:

  1. Boeddhagravure in Swat, Pakistan, moet toerisme promoten
  2. Sri Lanka – schrijver gearresteerd na bericht over homoseksualiteit onder boeddhistische monniken
  3. ‘Nepal in ijzeren klem van China als plannen aanleg spoorweg door Himalaya doorgaan’
  4. Sri Lanka verontwaardigd over vernieling boeddhistisch erfgoed in Pakistan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens