Kloeke Kip is de winnaar van de Liegebeestverkiezing 2020. De plofkipgigant uit het Limburgse Grubbenvorst spreekt over “eerlijke kip”, “stressvrij” en “een focus op het welzijn van het dier”. Volgens Kenny Oostrik van Wakker Dier is dat “klinkklare onzin. Kloeke Kip wil doorgroeien naar een gigastal van één miljoen plofkippen. Dat heeft helemaal niets met dierenwelzijn te maken.”
Sinds 2009 organiseert Wakker Dier de jaarlijkse Liegebeestverkiezing om misleiding en leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn te onthullen. Dit jaar brachten meer dan 21.500 mensen hun stem uit. “Sommige bedrijven zijn meesters in het verhullen van dierenleed,” aldus Oostrik. “Daarmee verstoren ze de markt en benadelen ze diervriendelijker producten.”
Genomineerden
De andere genomineerden bleven ver achter op winnaar Kloeke Kip (43 procent van de stemmen). De ‘Nederland draait op zuivel’-campagne van de Nederlandse Zuivel Organisatie NZO is goede tweede met 28 procent, “verantwoorde kweek” en “duurzame visserij” van ASC en MSC met onverdoofd geslachte vissen kreeg 17 procent van de stemmen, en “plantaardige” margarine van Zeeuws Meisje mét melkbestanddelen kwam uit op 9 procent. De “kleinschalige” zuivel uit een megakoeienstal van Gijs is eerder al uit de verkiezing teruggetrokken, nadat Gijs etiket en stalgebruik aanpaste.
Verzet Kloeke Kip
Kloeke Kip verzette zich tegen de Liegebeest-nominatie en noemt haar stallen in een reactie “de meest duurzame ter wereld”. “Een gotspe,” zegt Oostrik. “De plofkipfabrikant spreekt op haar website onder meer verhullend over “kuikens” en vermijdt angstvallig het woord “plofkip”. Het zijn greenwash-praatjes van een bedrijf dat van 250 duizend plofkippen wil doorgroeien naar meer dan één miljoen.”
Verzet viskeurmerken
Ook de viskeurmerken ASC (kweekvis) en MSC (wilde vangst) volharden in hun standpunt over “verantwoorde kweek” en “duurzame visserij”, terwijl ze toestaan dat hun vissen zonder verdoving worden geslacht. Sommige vissen sterven al in het net, door de druk. Anderen worden op ijs gelegd, waarmee ze vaak een ellenlange verstikkingsdood tegemoet gaan. Of ze worden levend opengesneden. “Vissen ervaren pijn, stress en angst. Net als alle andere dieren,” aldus Oostrik.
Voorgaande jaren
Wakker Dier organiseerde de Liegebeestverkiezing dit jaar alweer voor de twaalfde keer. Vorig jaar won Albert Heijn met zijn AH-kipverpakking waarop “meer ruimte” stond, terwijl deze supermarkt zijn kippen juist de minste ruimte geeft. De verpakking (ook door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden) werd aangepast.