• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Expositie Evelyn Taocheng Wang opent op 3 september in Hermitage Amsterdam

Expositie Evelyn Taocheng Wang opent op 3 september in Hermitage Amsterdam

18 augustus 2020 door de redactie

Op donderdag 3 september wordt de expositie van ABN AMRO Kunstprijswinnaar Evelyn Taocheng Wang geopend in de Hermitage Amsterdam, getiteld: ‘Het bloemblaadje, dat tijdens het ochtendkrieken was gevallen, paktte ik op in de avondschemering.’ De titel – bewust met spelfout – is een door Wang vertaald citaat van de beroemde Chinese schrijver Lu Xun (1881–1936) over zijn ouderlijk huis; voor hem een bron van herinneringen.

Met de tentoonstelling illustreert Wang hoe taal en architectuur verweven zijn met identiteit. Wang kreeg in 2019 de Nederlandse nationaliteit. Haar ‘nieuwe’ identiteit en de Nederlandse cultuur vormen daarom belangrijke thema’s in de expositie.

Bijschriften bij de beelden, v.l.n.r: Het gaat regenen! Eet smakelijk! (Mondriaan Oliebollen of Trashy Mondriaan), 2020, acryl, inkt en aquarel op rijstpapier, 98 x 180 cm; Sayings of Picked-Up, No. 7, 2019, inkt en aquarel op rijstpapier, drukwerk, paperclips, 44,5 x 83 cm; Dutch Window No. 2  / 7 Layers, 2020, olieverf op doek, 140 x 100 cm; Dutch Window No. 4 / 7 Layers, 2020, olieverf op doek, 140 x 100 cm. Foto’s: Gert Jan van Rooij, Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam.

Over Het bloemblaadje…

Wang maakte in het kader van de ABN AMRO Kunstprijs acht nieuwe schilderijen en een serie tekeningen en schilderingen op rijstpapier, waaronder een van ruim zeven meter lang. Centraal staan de gewoonten en gebruiken in de Nederlandse cultuur, door Wang onder meer gesymboliseerd door oliebollen. Ook is er aandacht voor de tweestrijd bij het aannemen van een nieuwe identiteit als immigrant.

In het kader van de Kunstprijs volgde Wang een cursus Nederlands om haar Nederlandse identiteit te versterken. Deze vormde de basis voor de nieuwe werken in Het bloemblaadje… Ze tonen het proces waarin Wang grip probeert te krijgen op het Nederlands. Alsof het aannemen van een nieuwe identiteit, met alle verwarring die daarbij hoort, zich voor onze ogen voltrekt.

In haar schilderijen combineert Wang oosterse technieken met westerse ideeën. Ze flirt met het minimalisme van Mondriaan en De Stijl door uitsluitend te werken met rode, gele en blauwe pigmenten. Maar doordat ze die pigmenten laag voor laag aanbrengt, volgens een oud Chinees procedé, versmelten ze tot een nieuw geheel. Wang verwijst ook naar het beroemde Hollandse licht. In haar doeken laat ze de schitterende weerkaatsing van het licht op de ramen van de Hermitage zien.

Het bloemblaadje… is te zien tot en met zondag 31 januari 2021.

Over Evelyn Taocheng Wang (Chengdu (China) 1981)

Evelyn Taocheng Wang studeerde in Nanjing (China) en aan de Städelschule in Frankfurt, en woont en werkt in Rotterdam. Zij was van 2012 tot 2014 resident artist bij De Ateliers in Amsterdam. In haar oeuvre refereert ze op unieke wijze aan vragen over gender, machtsstructuren, identiteit en de mate waarin die identiteit cultureel wordt bepaald. Ze combineert een klassieke Chinese stijl met een meer conceptuele benadering, in tekeningen, video’s, performances en installaties. Haar persoonlijke geschiedenis, zoals haar kennismaking en ervaringen met de westerse cultuur, is daarbij een belangrijk vertrekpunt.

Wang won in 2019 de Dolf Henkes Prijs. In 2016 had zij al de Dorothea von Stetten Prijs en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs ontvangen. Ze presenteerde solotentoonstellingen in Kunst-Werke in Berlijn, in het S.M.A.K. in Gent en in het Frans Hals Museum te Haarlem. Ze nam deel aan Manifesta 11 in Zürich en haar werk was onderdeel van groepstentoonstellingen in onder andere Rome, New York, Middelburg, Shanghai, Los Angeles, Manilla, Düsseldorf, Londen en Milaan.

Meer Evelyn Toacheng Wang in Amsterdam: Circl.ART en Stedelijk Museum

Parallel aan de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam is in Circl.ART, de projectruimte van de ABN AMRO-kunstcollectie op de Zuidas, nog een expositie van Evelyn Taocheng Wang te zien, getiteld Photosynthesis, over haar zoektocht naar de ideale vrouw. Te zien vanaf 3 september tot en met 11 november 2020. In het Stedelijk Museum Amsterdam is een installatie van Evelyn Taocheng Wang te zien in The Presence of Absence. Deze tentoonstelling is onderdeel van het tweejaarlijkse project ‘Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen’. Te zien vanaf zaterdag 5 september tot en met 31 januari 2021.

Uit het Juryrapport

‘De jury is gegrepen door de wijze waarop Wang het autobiografische op een associatieve manier verbindt met mythes, sprookjes, literatuur en (kunst)geschiedenis.’ […] ‘Maar het zijn uiteindelijk Wangs virtuoze stijl en haar sterke gevoel voor het combineren van verschillende materialen en objecten waarmee ze volgens de jury de toeschouwer die meerduidige wereld binnenlokt.’

ABN AMRO Kunstprijs

De ABN AMRO Kunstprijs is een stimuleringsprijs voor kunsttalent in Nederland. Kwaliteit en eigenheid zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam en een in Circl.ART, met bijbehorende publicatie en een geldbedrag van EUR 10.000. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO-kunstcollectie.

Bron Hermitage Amsterdam.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Kunst, Nieuws Tags: Evelyn Toacheng Wang, expo, Hermitage Amsterdam, Het bloemblaadje

Lees ook:

  1. ‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
  2. De ontstaansgeschiedenis van Made in China – de Dalai Lama in delen
  3. Nirvana Boeddha met klimmende klassieke figuren in museum NGV in Melbourne
  4. Ook komende jaren vaste plek in Hermitage Amsterdam voor Outsider Art

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens