• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Boeddhisme in Noord-Korea

5 mei 2020 door de redactie

Boeddha’s verjaardag valt op 30 april van dit jaar. Terwijl de boeddhistische ceremonies die op deze dag meestal in tempels in Zuid-Korea worden gehouden voor een maand zijn uitgesteld, zouden velen zich kunnen afvragen of de socialistische staat Noord-Korea ook de verjaardag van de Boeddha markeert. Het is algemeen bekend dat er in Noord-Korea geen vrijheid van godsdienst bestaat. Maar boeddhistische rituelen en gebeurtenissen, waaronder Boeddha’s verjaardag, zouden in verschillende delen van het communistische land bij tempels worden gehouden.

Professor Chung Eun-chan van het Institute for Unification Education over het boeddhisme in Noord-Korea:

‘De verjaardag van Boeddha wordt hier in Zuid-Korea als een feestdag gevierd, maar dat niet het geval in het Noorden. Wel worden er in Noord-Korea boeddhistische ceremonies gehouden ter gelegenheid van de verjaardag. De boeddhistische gebeurtenissen in Noord-Korea zijn begonnen met de verjaardagsfeesten van de Boeddha in de Pohyontempel op de berg Myohyang in mei 1988. Sindsdien heeft de natie elk jaar drie grote boeddhistische evenementen gehouden.

Omdat Boeddha’s verjaardag geen feestdag is in het Noorden, kan slechts een beperkt aantal door de staat aangewezen boeddhisten deelnemen aan relevante ceremonies. In tegenstelling tot Zuid-Korea hebben deze evenementen tot doel de buitenwereld te laten zien dat Noord-Korea de vrijheid van godsdienst garandeert. Ze zijn ook gericht op het voeren van uitwisselingen met wereldwijde boeddhistische gemeenschappen.

Aan de oppervlakte bestaat het boeddhisme wel degelijk in Noord-Korea en de natie pleit voor de Jogye Orde, een van de boeddhistische sekten.

Noord-Korea keurt gedragingen goed van religieuze groepen zoals de Koreaanse Boeddhistische Federatie en de Koreaanse Christelijke Federatie. Dit om aan te tonen dat de natie de vrijheid van godsdienst erkent. Maar mensen die lid zijn van de religieuze verenigingen hebben daar niet uit vrije wil voor gekozen. Zij voeren gewoon hun door de autoriteiten aangewezen taken uit. Religieuze activiteiten in Noord-Korea hebben als belangrijkste doel het regime in stand te houden en naar buiten toe te bevorderen.

In Noord-Korea worden de boeddhistische monniken dan ook door de Arbeiderspartij uitgezonden. Voor uitwisselingen met de buitenwereld leidt het Departement van Religie van de Kim Il-sung Universiteit religieuze functionarissen op.

Noord-Koreaanse monniken scheren hun hoofd niet. Ze verblijven ook niet in tempels, in tegenstelling tot hun Zuid-Koreaanse tegenhangers. Ze gaan elke ochtend naar hun tempels, met een pak aan, net als kantoormedewerkers die naar hun werk gaan. In de tempels veranderen ze hun uiterlijk in kostuums die gemaakt zijn voor boeddhistische priesters. De meesten van hen zijn getrouwd. Niemand kiest ervoor om alleenstaand te blijven met het oog op spirituele training.’

Bron KBS World. Lees hier verder in het Engels 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Koreaans boeddhisme, Nieuws Tags: arbeiderspartij, Noord-Korea, tempels, werk

Lees ook:

  1. Monniken op de vlucht, tientallen tempels in Thailand verlaten
  2. Vijftig boeddhistische tempels in Jakarta voorgenomen doelwit terroristen
  3. Windturbines bedreigen boeddhistische tempels
  4. China dwingt boeddhistische nonnen en monniken tot patriottisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Stijlfiguren niet-weten: antithese
  • Het jaar 2021 – dag 64 – tuinpadvanmijnvader
  • Door China bezet Tibet opnieuw op één na minst vrije regio ter wereld
  • Interview Dingeman Boot over twijfel, nieuwsgierigheid en vertrouwen
  • Boeddha in de bajes – Rob en Bert

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens