Het in Dharamsala, India gevestigde Nyingmapa-klooster Lhundrub Chime Gatsal Ling heeft afgelopen woensdag het overgaan in parinirvana van Kyabje Garje Khamtrul rinpoche en dharmaleraar op 30 december vorig jaar bekendgemaakt. In een schriftelijke verklaring liet het klooster weten dat het overgaan van rinpoche bewust niet openbaar was gemaakt, tot afgelopen woensdag, omdat rinpoche in de zogenoemde Thukdam-meditatie rust.
Volgens deze boeddhistische traditie ‘blijft de overleden leraar nog enige tijd in een staat van helderheid tot het maanachtige visioen van de overleden meester -in een wedergeboorte- zichtbaar wordt en hij weer het grote en diepe rad van dharma kan draaien’, laat het klooster in een verklaring weten.
Rinpoche wijdde vrijwel zijn hele leven aan spirituele en seculiere projecten in overeenstemming met de wensen en in opdracht van de 14e Dalai Lama. Garje Khamtrul Rinpoche Jamyang Dondrup, geboren op 29 december 1928 in de traditionele Tibetaanse regio Kham, werd op achtjarige leeftijd erkend als een incarnatie van de derde Khamtrul, Gyurme Trinle Namgyal (1879-1926). Na de Chinese bezetting van Tibet in 1959 te zijn ontvlucht, speelde hij een centrale rol in de beginjaren van het centrale Tibetaanse bestuur in ballingschap en de rehabilitatie van Tibetaanse vluchtelingen in India.
In 1962 riep de Dalai Lama Rinpoche op om te helpen bij de oprichting van de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap. Hij diende vervolgens vanaf 1966 als secretaris van het Departement van Religie en Cultuur dat gevestigd is in Dharamsala. En remineerde met het departement tot aan zijn pensionering in 1987, hielp bij het hervestigen van monniken uit vluchtelingenkampen grenzend aan Bhutan naar Zuid-India, en hielp bij het oprichten van instellingen die de Tibetaanse cultuur en identiteit willen bewaren. Na zijn pensionering vroeg de Dalai Lama hem om in Dharamsala te blijven als zijn adviseur in Nyingma-zaken.
In 1991 richtte rinpoche Lhundrup Chime Gatsal Ling op in Mcleod Ganj. In 2005 werd in Sidhpur een tweede klooster opgericht, dat op 12 april 2009 door de Dalai Lama werd ingehuldigd. Rinpoche heeft ontelbare leringen gegeven aan boeddhistische volgelingen. Als leraar van Dzogchen gaf hij in 1992 les op het Tendrel Nyesel terma in Lerab Ling, Zuid-Frankrijk, en in 2000 op het Yang Nying Pudri terma in Dzogchen Beara in het Westen van Ierland.
De Tibetaanse regering in ballingschap heeft haar medeleven aan de volgelingen van rinpoche betuigd en bad voor zijn verlichte activiteiten en aspiraties om door te gaan met een snelle wedergeboorte.
G.J. Smeets zegt
Iedere dag sterft er wel een dhamma-leraar ergens ter wereld. Indonesië, Thailand, Vietnam, Sri Lanka, China, Chili, Mexico. Het is niet bij te houden.
Mij ontgaat de nieuwswaarde van het overlijden van een dhamma-leraar uit Tibet.
Daishi zegt
Ik snap het wel: Omdat dit het Boeddhistisch Dagblad is.
Mij ontgaat het plaatsen van fabels. Wel leuk, maar het heeft niks met boeddhisme te maken.
Reactie van de uitgever: Het hele leven is boeddhistisch, oorzaak en gevolg, begin en eind, opnieuw beginnen, koers houden, de weg gaan. Om zaken uit te sluiten omdat ze niet boeddhistisch zouden zijn- wat is dat eigenlijk?, is kort door de bocht. Wij genieten erg van de fabels van Goff die zeker thuis horen in een krant als het Boeddhistisch Dagblad dat in grote verscheidenheid en met liefde door onze medewerkers wordt gemaakt. Maar het staat je natuurlijk vrij het niks te vinden.
G.J. Smeets zegt
Daishi, kennelijk ontgaat ook jou de nieuwswaarde. Geen woord over wat het voor je betekent dat die leraar dood is.
Overigens: de fabel-serie is uitdrukkelijk en expliciet door de auteur – dat ben ik toevallig – in boeddhistische context geplaatst. Er is een aparte aflevering (‘Intermezzo’) in de serie aan gewijd.