Wakker Dier haalt McDonald’s uit de Liegebeestverkiezing. De fastfoodketen was genomineerd omdat die deed alsof hij was gestopt met plofkippen. Inmiddels heeft de keten deze foutieve claim ingetrokken.
Op de webpagina waar McDonald’s openheid wil geven over de herkomst van zijn eten, deed de keten alsof hij is gestopt met plofkip en alleen “100 procent enriched kippenvlees” gebruikt. In werkelijkheid verkoopt de fastfoodketen nog altijd plofkip en is hij vast van plan dit te blijven doen. De claim op de website is aangepast. Nu stelt McDonalds volgens Wakker Dier duidelijk dat hij plofkip verkoopt.
Eerdere misleiding
Het is niet de eerste keer dat McDonald’s zijn klanten op het verkeerde been zet. In 2014 zei McDonald’s ook dat hij geen plofkip verkoopt. De Reclame Code Commissie (RCC) bestempelde dit toen als misleidend, waarna McDonald’s de leugen aanpaste. En in 2013 won McDonald’s de Liegebeestverkiezing, ook vanwege plofkip. Wakker Dier zegt het te betreuren dat ze de fastfoodketen nu weer moet terugfluiten.
Er zijn nu nog vier kandidaten over in de Liegebeestverkiezing: ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse runderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes van Jumbo en ten slotte de AH kip met de minste ruimte.
Met de jaarlijkse verkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die liegen of misleiden, zetten consumenten op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Op 18 september maakt Wakker Dier de Liegebeest 2019 bekend.