• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch begint actie voor lobbyvrij voedsellogo

foodwatch begint actie voor lobbyvrij voedsellogo

15 mei 2019 door de redactie

De voedselwaakhond foodwatch roept met een e-mailactie het kabinet op te kiezen voor een ‘lobbyvrij’ voedselkeuzelogo. De oproep gaat vooraf aan een nieuwe ronde stakeholderoverleg tussen het kabinet en o.a. de voedselindustrie eind mei. De voedingsindustrie lobbyt volgens foodwatch met succes al 15 jaar tegen een goed logo door het proces te vertragen, zelf logo’s te introduceren, de criteria te verslappen en te pleiten tegen verplichte invoering. Zij heeft er volgens de waakhond immers geen belang bij dat ongezonde producten met een duidelijk logo worden ontmaskerd.

Afgelopen stakeholderoverleg probeerde de industrie weer het logo van het etiket te houden door te pleiten voor verplaatsing naar het winkelschap. Staatssecretaris Blokhuis benadrukt echter nog steeds dat de keuze voor een voedselkeuzelogo “brede steun” moet hebben en “in nauw overleg” met de industrie opgesteld moet zijn. Hij zet daarmee de deur voor lobby wagenwijd open, zoals eerder ook bij het preventieakkoord. foodwatch is het zat en wil dat het kabinet eindelijk eens onomwonden kiest voor het consumentenbelang, zoals zijn Franse collega. Die vertrouwde hem toe dat ze met opzet juist het andere voedselkeuzelogo (de Nutri-Score) koos dan de industrie haar adviseerde.

Nederland lobbyland

De voedingsindustrie koerst volgens foodwatch af op een volgende overwinning in Nederland polder- en lobbyland. Na het fiasco met ‘het Vinkje’, krijgt ze opnieuw de kans om een slap logo door te drukken. Het Ministerie van Volksgezondheid organiseert momenteel stakeholderbijeenkomsten waarbij ze ook de voedingsindustrie (de FNLI) uitnodigde. Het kabinet wil immers in “nauw overleg” met de voedingsindustrie het nieuwe logo vormgeven. Het verslag van de 1e bijeenkomst belooft echter niet veel goeds. De industrie wil enkel een logo op de schapkaarten, niet op de verpakking. Terwijl zo’n logo pas goed werkt als het steeds goed zichtbaar en duidelijk is voor de consument, zoals ook wetenschappelijk onderzoek uitwijst.

De FNLI mag ook het consumentenonderzoek over een nieuw logo mee sturen. Geen goed idee, stelt foodwatch als we naar voorgaand logo-onderzoek in opdracht van de industrie kijken: 70% van de consumenten vonden het Vinkje zogenaamd een goed systeem, terwijl onafhankelijk consumentenonderzoek net uitwees hoe verwarrend dit logo was. Tenslotte probeert de FNLI een logo te vertragen door te waarschuwen voor een “overhaast” besluit, terwijl er al jaren op een nieuw logo wordt gewacht.

Al sinds de eerste Europese discussie over invoering van een verplicht Europees voedselkeuzelogo, is de industrie tegen. Om overgewicht aan te pakken, ijveren Britse parlementariërs sinds 2004 om een logo op basis van kleuren (met een groen tot rood stoplicht) in te voeren. Zo kunnen consumenten in één oogopslag (on)gezonde producten vergelijken. Producenten willen echter niet dat hun ongezonde producten met een rood stoplicht worden ontmaskerd, en ontketenden een massale lobby. Om vanonder een kleur-gedoceerd logo uit te komen, lanceerden bedrijven zelf logo’s als tegenmodel, zonder kleuren of met zwakke en misleidende criteria. Dit probeerden Tesco & co met ‘GDA’, Coca-Cola & co met ‘ENL’ en de Nederlandse industrie met ‘het Vinkje’ (dat na hevige kritiek werd afgeschaft). Of ze zwakten bestaande logo’s, zoals het Britse ‘MTL’, af. Ook verzetten ze zich tegen een verplicht logo. Na een industrielobby van 1 miljard euro, stemde het Europees Parlement in 2010 jammer genoeg tegen een verplicht ‘verkeerslicht’. De industrie zegevierde.

Op dit moment ligt er dé kans om een kleur-gecodeerd voedselkeuzelogo eindelijk voor elkaar te krijgen. Verschillende Europese lidstaten zoals Frankrijk, Spanje en België introduceerden de Nutri-Score, een onafhankelijk en wetenschappelijk kleurenlogo. Ook de eerste bedrijven, waaronder supermarkten, sluiten zich ondertussen hierbij aan. Eind 2019 maakt Staatssecretaris Blokhuis het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland bekend. foodwatch roept het kabinet op te kiezen voor de snelle invoering van een lobbyvrij, onafhankelijk, verplicht en duidelijk voedselkeuzelogo. foodwatch ondersteunt hierbij, net als andere consumentenorganisaties en wetenschappers, de Nutri-Score.

Bron foodwatch.

 

Categorie: Nieuws Tags: Foodwatch, lobby, voedingsindustrie, voedsellogo

Lees ook:

  1. foodwatch – Nutella ineens gezond?
  2. foodwatch – Staatssecretaris Blokhuis: vooralsnog geen suikertaks
  3. Foodwatch lanceert offensief voor gezonde voeding
  4. foodwatch – Lobby houdt inhoudelijke vermeldingen op alcoholische dranken jarenlang tegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    16 mei 2019 om 11:05

    Hoezo obesitas!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (8) – kat
    • Rumi, Hafiz en Angelus Silesius over het geheim Gods
    • Het jaar 2025 – dag 174 – stadvandevrede
    • ‘Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat’
    • Emmaho – Verstrooide PROfessor, euh…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.