• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Lhasa, Tibet – renovatie woningen met boeddhistische gebedsruimten

Lhasa, Tibet – renovatie woningen met boeddhistische gebedsruimten

3 maart 2019 door de redactie

Chinese architecten zijn vorig jaar in de historische hoofdstad van Tibet, Lhasa, begonnen met de renovatie van in de jaren negentig van de vorige eeuw gebouwde woningen. Ze beschrijven de werkzaamheden aan de 2 verdiepingen tellende woning – met binnenplaats, van de familie Luosang in het oostelijke deel van het Chengguan district.

Luosang en zijn vrouw werden opgeleid aan de universiteit van het vasteland van China, nadat ze terugkwamen in Lhasa kon de oorspronkelijke indeling volgens de architecten van het ontwerpbureau hyperSity, niet voldoen aan de groei van het gezin met twee dochters. Bovendien wilde de familie Luosang, net als andere families in Lhasa, tijdens de jaarlijkse boeddhafestivals hun familieleden en vrienden verwelkomen die uit de hele Tibetaanse regio komen. In de oude woning was daar volgens de beschrijving van de architecten niet voldoende ruimte voor gereserveerd.

De familie voldoet in de ogen van de architecten aan de functionele eisen van het moderne leven en houdt ook rekening met het traditionele spirituele leven. Het creëren van de gemoderniseerde leefruimte met traditionele ruimtelijke kenmerken, werd voor de architecten het uitgangspunt van de architectonische renovatieaanpak.

De architecten: ‘Lhasa staat bekend als de stad van de zon, wat een zeer belangrijk element is in het woongedrag van een familie. Maar (het begrip) licht is niet onbeperkt. Het verwijst naar het gecontroleerde licht en het ontworpen licht. In de traditionele Tibetaanse leefruimte wordt de beheersing van het licht gereflecteerd in het Tibetaanse volkstaal, tussen de “winterkamer” waarvan het onderste raam klein is, waardoor de ruimte goed warm gehouden kan worden, en de “zomerkamer” waarvan het bovenste raam groot is, wat goed is voor ventilatie. (De woning heeft een binnenplaats.) Dus de traditionele Tibetaanse binnenplaats is vaak een introverte ruimte, en creëert een intieme, plechtige en waardige sfeer. Het dagelijkse leven en geloof van het Tibetaanse volk werden gevormd in binnenplaatshuizen, ingebouwd met traditioneel dikke muren en zuivere kleuren. Jammer genoeg, ten gevolge van een drastisch moderniseringsproces tegenwoordig, zijn ze in strijd met de behoeften van jonge Tibetaanse generaties.’

In het nieuwe ontwerp, met respect van het behoud van de privacy van het leven op een binnenplaats, is het huis volgens de architecten nog een solide interface met (van) de buitenmuur. De strategie is dat de keuken een groot raam heeft met uitzicht op de binnenplaats om zoveel mogelijk zonlicht binnen te laten. De badkamer in het midden van de binnenplaats, met driehoekige ramen aan de westzijde, zorgt voor privacy als het licht wordt. Ook in andere ruimtes worden de lichtelementen bewust aangestuurd, zoals de activiteitenruimte voor de kinderen en de ondergrondse studio aan de zuidkant. De tweede verdieping vergroot het verlichtingsoppervlak van elk raam, in lijn met de traditionele “zomerkamer” opzet.

Met behoud van de oorspronkelijke structuur van het huis werd de voorgevel van de eerste verdieping afgebroken om de zonnige kamer te verbinden met de woonkamer, waardoor een maximale lichtinval en bruikbare ruimte voor de activiteiten van “winterkamer” en “zomerruimte” mogelijk werd. Zo wordt de zonnige ruimte “seculiere” ruimte in de kern van de huidige Tibetaanse binnenplaats.

Daarnaast weken de architecten af van het gebruik van de lokale bevolking om speciale aandacht te besteden aan het gebruik van buitenmuurmaterialen bij de renovatie van hedendaagse woningen, zoals Lhasa steen. Bij de reconstructie van het gebouw gebruikten de architecten beton.

De zogenoemde boeddhistische ruimte in de woning, waar het Tibetaans boeddhisme dagelijks wordt beoefend, had volgens de architecten ander licht nodig dan in de overige ruimten. De architecten ontwierpen twee meditatieruimten. De houten rasterramen vormen het licht van de boeddhistische ruimte op de tweede verdieping. Terwijl de controle van het hemellicht een heilige en rustige sfeer creëert voor de ondergrondse boeddhistische ruimte. De ingang van de gebedsruimte in de kelder wordt verlicht door een houten structuur en puntlampje, die het dakraam van de buitenplaats weerkaatst en het (eventuele) depressieve gevoel bij het bereiken van de kelder via de blauwe trap vanaf de eerste verdieping vermindert. Een beweegbare houten schermdeur verdeelt het souterrain in twee ruimten en geeft de ingang een ritueel gevoel. Het plafond van de op de tweede verdieping gevestigde boeddhistische ruimte wordt gevormd door de structuur van de traditionele nationale knoop symbool- impliciet eindeloos gunstig.

De architecten: ‘Het Tibetaanse concept van ordelijke netheid benadrukt het “verschil tussen binnen en buiten”. Daarom is in de ruimte van de eerste verdieping waar de grootouders wonen, het toilet vlakbij de buitenmuur van de binnenplaats geplaatst. Het binnentoilet is toegevoegd op de tweede verdieping- voor de jongere generaties. Het dakterras van de nieuwe keuken en toilet wordt de belangrijkste buitenruimte. Het gezin betreedt de boeddhistische zaal op de tweede verdieping via de binnentrap en is via de binnentrap verbonden met de zonnige ruimte.’

De nieuwe leefruimte moet volgens de architecten voldoen aan alle specifieke behoeften van moderne Tibetaanse families voor het dagelijks leven, religieuze overtuiging, enz., en een rationelere indeling van de functie, ventilatie, verlichting en andere faciliteiten, die de spirituele eisen van de familie en de demonstratiewaarde van de hele binnenplaats in de gemeenschap bereiken. Ze worden beschouwd als belangrijker dan de versieringen van Tibetaanse culturele symbolen.

Tekst hyperSity. Omslagfoto gebedsruimte in woning.
  • Architect hyperSity architects
  • Locatie Lhasa, Tibet
  • Categorie renovatie
  • Principal Architect Yang Shi, Shaojun Li
  • Ontwerpteam Yang Lv, Lu Teng, Jiaqi Kang
  • Area 320.0 m2
  • Projectjaar 2018

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: China, gebedsruimten, gezin, Lhasa, ouderen, renovatie woningen, Tibet

Lees ook:

  1. Onduidelijkheid blijft over omvang schade Jokhangtempel in Lhasa
  2. Tibetaanse monnik weer vrij na uitzitten gevangenisstraf van ruim 4 jaar
  3. Herdenking Tsongkhapa in Tibet: het verbod van de CCP om het feest te vieren
  4. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.