We moeten beter luisteren en meer aandacht besteden aan genuanceerde meningen, vindt een ruime meerderheid van de Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van omroep Human. Ruim acht op de tien Nederlanders vindt dat we tegenwoordig minder goed naar elkaar luisteren. Terwijl volgens driekwart van de mensen een goed gesprek nodig is om een weloverwogen mening te vormen.
Nederlanders ventileren dan ook te makkelijk hun eigen mening, zonder zich te verdiepen in andere standpunten en belangen, vindt ruim driekwart van de ondervraagden. Omroep Human wil hier verandering in brengen en brengt vanaf maandag 11 februari gedurende 42 uur non-stop luisteren tijdens de Human Luistermarathon.
Media worden gezien als hulpmiddel bij meningsvorming. Zo vinden zeven op de tien Nederlanders het belangrijk om verschillende meningen en nuanceringen in de media te horen. Ruim de helft is overtuigd van het tegendeel: dat Nederlandse media in werkelijkheid juist te weinig genuanceerde meningen verspreiden. Zes op de tien vindt zelfs dat de media in het algemeen verschillen tussen mensen uitvergroten en dat de hardste roepers de meeste aandacht krijgen.
Human wil hier verandering in aanbrengen en gaat van maandag 11 februari 18.00 uur tot woensdag 13 februari 13.00 uur 42 uur non-stop luisteren. Met bekende en minder bekende Nederlanders gaat de omroep naar allerlei plekken in het land om te horen wat daar gehoord moet worden. Tijdens de Human Luistermarathon wordt geluisterd naar chauffeurs, een nachtzuster, lammetjes op Texel, een rugbyteam, een klimaatspijbelaar, de groenteboer en nog veel meer. Soms is wat gehoord wordt van een evidente journalistieke of maatschappelijke betekenis, dan weer heeft het de schoonheid van het toeval en nog weer een andere keer de spanning van de stilte.
De Human Luistermarathon is via een live stream te volgen op human.nl/luistermarathon, waar tevens het programmaoverzicht te bekijken is.