Getse rinpoche, ook bekend als Gyurme Tenpa Gyaltsen, werd in januari dit jaar op de 29e Nyingma Monlam, het jaarlijkse gebedsfeest in Bodhgaya, India, samen met vijf andere Nyingma lama’s, benoemd tot het hoogste hoofd van Nyingma. Hij zou drie jaar lang als hoofd dienen, waarna een van de andere gekozen lama’s het voor nog eens drie jaar zou overnemen.
In 1954 geboren in Golog, Tibet, werd Getse rinpoche door de 16e Karmapa en andere lama’s erkend als de reïncarnatie van de derde Kathok Getse rinpoche, Gyurme Tenpa Namgyal, die in 1952 overleed. Van jongs af aan studeerde hij bij vele meesters, onder wie de 14e Dalai Lama, en kreeg hij van vele meesters empowerment, onder wie de Dalai Lama.
Na zijn ballingschap in 1997 bracht Getse rinpoche vele jaren door in Nepal, waar hij de leider was van het Katok Ritrod klooster, een van de belangrijkste kloosters binnen de Early Translation School van de Nyingma lijn in Tibet.
De 14e Dalai Lama schreef over Getse rinpoche: ‘Katok Getse rinpoche verlicht, net als zijn vorige incarnaties, de leer van Nyingma, de eerste boeddhistische leer van Tibet, en belichaamt een grote levende erfenis van de boeddhistische leer.’
De Nyingma traditie werd in de achtste eeuw door Padmasambhava in Tibet gevestigd en is de oudste van de Tibetaans Boeddhistische tradities. Het woord Nyingma betekent ook letterlijk: Oudsten. Samye was het eerste Tibetaans boeddhistische klooster en Trisong Detsen de koning die de Dharma in Tibet tot bloei bracht. Het Tibetaanse schrift werd speciaal ontwikkeld om boeddhistische teksten van het Sanskriet naar het Tibetaans te kunnen vertalen. Sinds die tijd is de Dharma in Tibet steeds rechtstreeks overgedragen van leraar op leerling.
De Nyingma traditie omvat alle drie de ‘draaiingen van het Dharmawiel’: het Hinayanapad, dat de beoefenaar bevrijdt van de illusie van het ik en van de destructieve emoties die het lijden veroorzaken; het Mahayanapad of het transcendente pad van de Bodhisattva, die door de beoefening van compassie en wijsheid streeft naar verlichting voor alle levende wezens; en het Vajrayana- of Mantrayanapad, het esoterische snelle pad dat onderdeel is van het Mahayanapad en voor uitzonderlijke beoefenaars verlichting binnen één mensenleven mogelijk maakt. De Nyingma traditie kent van oudsher naast een kloostertraditie een grote aanhang onder lekenbeoefenaars. Skillful Means: het dagelijks werk gebruiken als instrument voor groei en positief handelen, is ook nu in het westen een belangrijke ingang, die onder meer vorm krijgt in de Nyingma werkstudietrajecten.