• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » EU – ‘doodstraf is voor autoritaire landen, niet voor democratieën’

EU – ‘doodstraf is voor autoritaire landen, niet voor democratieën’

13 oktober 2018 door de redactie

De doodstraf is voor autoritaire landen en niet voor democratieën, zo benadrukten afgevaardigden van de Europese Unie deze week, toen zij er bij Thailand op aandrongen om de executie van gevangenen op te geven. De afgevaardigden namen in Thailand deel aan een paneldiscussie over het afschaffen van de doodstraf.

De discussie had tot doel de ethische problemen rond de doodstraf te benadrukken, samen met de inefficiëntie ervan bij het voorkomen van gewelddadige misdaden en het waarborgen van gerechtigheid. Ondanks de wereldwijde trend in het beëindigen van de doodstraf was er in juni dit jaar een negatieve ontwikkeling toen Thailand – dat al lang had afgezien van het executeren van gevangenen – de praktijk hervatte.

Tweederde van de wereldgemeenschap heeft de doodstraf al afgeschaft, omdat deze niet alleen inbreuk maakt op het meest fundamentele beginsel van de mensenrechten – het recht om te leven – maar ook niet effectief is bij het voorkomen van criminaliteit.

In tegenstelling tot de mening van veel mensen dat strenge straffen zoals de doodstraf criminelen kunnen afschrikken en het misdaadcijfer kunnen verlagen, hebben studies aangetoond dat de doodstraf geen garantie kan bieden voor een veiligere samenleving. Thailand kan een voorbeeld nemen aan zijn buurland Cambodja dat alle Khmer-burgers het recht op leven, persoonlijke vrijheid en veiligheid garandeert..

Volgens Amnesty International hebben 106 landen de doodstraf voor alle misdaden vorig jaar volledig afgeschaft, zijn zeven landen gestopt met het uitvoeren ervan voor gewone misdaden en hadden 29 landen de doodstraf in de praktijk afgeschaft, hoewel niet officieel. Amnesty International rapporteerde dat vorig jaar meer dan 2.590 mensen werden geëxecuteerd in 53 landen, waarvan de meeste in China (meer dan 1.000 gevallen), terwijl Iran, Saoedi-Arabië, Irak en Pakistan de meeste gevangenen executeerden.

Bron BNN.

 

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: doodstraf, EU, Thailand

Lees ook:

  1. Thailand weer begonnen met executies veroordeelden
  2. Europese politici bezorgd over lot Asiya Bibi
  3. Britse regering bedroefd door dood Tenzin Delek
  4. China laat na uitzitten gevangenisstraf Tibetaanse leraar vrij

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
    • Dagopening
    • Levenskunst is kinderspel
    • Gemeente Amsterdam verliest kort geding: Rode Lijn-demonstratie gaat morgen door
    • Het jaar 2025 – dag 227 – verdachte

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.