De Rabobank is de winnaar van de Liegebeest verkiezing, die jaarlijks door Wakker Dier wordt georganiseerd. De helft van alle stemmen ging naar de Rabobank. In zijn tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’ doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
De Rabobank stak met de helft van alle stemmen ver boven de andere kandidaten uit. De leugenachtige reclameslogan zorgde voor veel deelnemers. 25.000 mensen brachten hun stem uit, een nieuw record.
Rabobank: mega investeerder in de vee-industrie
Tussen 2012 en 2017 investeerde de bank 6,8 miljard euro in grote vleesgiganten, zoals fastfoodketens KFC en McDonald’s. Ook financierde de bank de Oekraïense plofkippengigant MHP, die jaarlijks 332 miljoen plofkippen ‘produceert’. Dit zijn bijna evenveel kippen als in heel Nederland.
Kandidaten Albert Heijn en Jumbo gingen al eerder om
Kandidaat Jumbo besloot al tijdens de verkiezing te stoppen met de verkoop van levende kreeften. Eerder adviseerde men plompverloren om de kreeften levend (!) in te vriezen. Ook Albert Heijn werd als kandidaat geschrapt. De super beloofde om de valse welzijnsclaims over plofeend van de verpakking af te halen.
Kandidaten Campina en ECOstyle eindigen als tweede en derde
Campina was genomineerd omdat op de melkverpakking staat dat hun koeien verantwoord oud worden. Terwijl deze dieren meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan. Een gezonde melkkoe in een goede omgeving kan 14 jaar oud worden. Kandidaat ECOstyle (fabrikant van diervoeding) suggereert met haar merknaam een biologisch keurmerk, terwijl hun hondenvoer plofkip en industrievarken bevat.
Met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn aan het licht. Bedrijven die jokken of misleiden over dierenwelzijn, zetten consumenten op het verkeerde been. Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans.