• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Interne machtsstrijd binnen de Zuid-Koreaanse boeddhistische Jogye Order

Interne machtsstrijd binnen de Zuid-Koreaanse boeddhistische Jogye Order

9 augustus 2018 door de redactie

Binnen de grootste boeddhistische sekte van Zuid-Korea, de Jogye Order, is een heuse machtsstrijd aan de gang. De oorzaak is gelegen in het feit dat enkele kloosters die het geld en de macht binnen de sekte controleren, botsen met de rest na het uitbreken van de corruptieschandalen rond de vorig jaar gekozen president Seoljeong van de orde. Zijn opponent is de hooggeplaatste monnik Seoljo (88), ook verbonden aan de orde en al 40 dagen in hongerstaking.

Beiden zijn iconische figuren die twee tegengestelde facties vertegenwoordigen. Seoljeong wordt afgeschilderd als een vertegenwoordiger van de orthodoxe hoofdstroming en de gevestigde belangen van de sekte, terwijl Seoljo een criticus is van het volgens hem egoïstische, ethisch gebrekkige leiderschap.

Vorige week zei Seoljeong dat hij snel zou besluiten of hij als leider af zal treden, na het verzamelen van meningen van andere boeddhistische leiders. Hij zei die functie niet langer te ambiëren. Seoljo reageerde daarop door te zeggen dat hij de ontwikkelingen zal afwachten en dan zal beslissen of hij zou stoppen met vasten of niet.

Seoljeong wordt er onder meer van beschuldigd een geheime relatie met een vrouw te hebben gehad bij wie hij ook een dochter heeft. De Jogye Order ontkent dit echter op basis van een audiobestand waarin de vrouw zegt dat ze is verkracht door een andere man. Ook zijn er beschuldigingen dat Seoljeong activa heeft verborgen op naam van zijn broer. Dat ontkent de monnik weer.

De boeddhistische monnik wilde zich echter niet aan een DNA-test onderwerpen om uit te sluiten dat de jonge vrouw ook zijn dochter is. Te midden van de aantijging zei Seoljo, de voormalige hoofdmonnik van de Bulguk tempel in de provincie Noord-Gyeongsang, dat het feit of de voorzitter van de Jogye Orde al dan niet een kind heeft, een secundair probleem is maar dat er wel vragen zijn over de geloofsbrieven van Seoljeong als boeddhistische geestelijke.

Seoljo beweert dat Seoljeong geen boeddhistische monnik is omdat hij niet geordineerd is omdat in Zuid-Korea alleen monniken geordineerd worden van twintig jaar en ouder. In 1962, het jaar van zijn wijding, was Seoljeong 18 jaar oud. Volgens Seoljo is Seoljeong in technisch opzicht geen monnik en komt hij niet in aanmerking voor de hoogste baan binnen de Jogye Orde.

De moderne geschiedenis van het Koreaanse boeddhisme staat bol van de -soms gewelddadige- strijd tussen facties. Net als boeddhistische monniken en nonnen in andere landen mochten boeddhistische monniken in Korea niet trouwen. De traditie veranderde na de Japanse annexatie van Korea. Onder invloed van het Japanse boeddhisme, dat het mogelijk maakt dat kloosterlingen trouwen als ze eenmaal geordineerd zijn, nam het aantal getrouwde boeddhistische kloosterlingen in Korea toe die steeds machtiger werden en de leiding van 25 tempels van Jogye Orde overnamen.

In 1954 beval de toenmalige president van de orde, Syngman Rhee, een zuivering aan. Gesteund door de presidentiële steun voerden traditionele kloosters een strijd tegen gehuwde monniken die de leiding van de tempels hadden overgenomen. Ze huurden zelfs bendes in die in veel tempels het roer overnamen. Dat duurde tot 1962, toen ordepresident Chung-hee de facties toestond om tijdelijk gehuwde kloosterlingen toe te staan. Sommige bendes die werden opgeroepen voor de factiestrijd, bleven ondertussen in tempels en sommige kregen boeddhistische wijding na de training.

Bron BNN.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Koreaans boeddhisme, Nieuws Tags: corruptie, dochter, facties, geheime relatie, Jogye orde, Korea, macht, strijd

Lees ook:

  1. Leider van Koreaanse Jogye Orde uit functie gezet
  2. Koreaanse monniken over de schreef
  3. Hoofd Koreaanse boeddhistische sekte opgestapt na beschuldigingen corruptie
  4. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is wat er wegvalt als alles overblijft
    • Het jaar 2022 – dag 221 – zwervendedood
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Halte Hertenkamp – Wie buigt er voor Selim…
    • Guy – Woorden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens