• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » ‘Storm over de graslanden’, onthullend rapport over zelfverbrandingen in Tibet

‘Storm over de graslanden’, onthullend rapport over zelfverbrandingen in Tibet

10 december 2012 door de redactie

Sinds februari 2009 hebben 95 Tibetanen zichzelf in Tibet in brand gestoken, met een dramatische escalatie  – alleen al in november staken 28 Tibetanen zichzelf in brand – tijdens de eens in de tien jaar gehouden leiderschapswisseling op het Chinese Communistische Partij Congres in november. Veel zelfverbrandingen worden gevolgd door massabijeenkomsten van Tibetanen om hun respect en solidariteit te betuigen met degenen, die met het in brand steken van zichzelf een oproep hebben gedaan voor vrijheid in Tibet en de terugkeer van de Dalai Lama.

Ogyen, 20 jaar, neergeschoten door leger, foto ICT
Ogyen, 20 jaar, neergeschoten door leger, foto ICT

Een nieuwe publicatie van International Campaign for Tibet, “Storm over de graslanden: Zelfverbrandingen in Tibet en het Chinese beleid”, vandaag gepubliceerd, stelt dat de politieke strijd in Tibet een nieuwe fase is in gegaan. In de afgelopen weken hebben bijna dagelijks zelfverbrandingen plaatsgevonden, met clusters in specifieke gebieden van Oost-Tibet, zoals Rebkong in Qinghai, Labrang in Gansu en Ngaba in Sichuan. Dit lijkt te wijzen op sterke vastberadenheid onder Tibetanen om de nieuwe Chinese leiders te dwingen het beleid en de onderdrukking, die de oorzaken zijn van deze acties, onder ogen te zien.

 

‘Storm over de graslanden’ maakt melding van:

  • Chinese veiligheidstroepen in Lhasa, brandblusser op rug
    Chinese veiligheidstroepen in Lhasa, brandblusser op rug. Foto ICT.

    Nieuw bewijs omtrent de motivaties voor zelfverbrandingen door de verklaringen en de laatste gesprekken van Tibetanen, die zichzelf in brand hebben gestoken. Meestal is hun communicatie gericht aan collega-Tibetanen, en niet aan de Chinese autoriteiten of de internationale gemeenschap. Ze roepen juist op tot acties, waaruit de hoop op een betere toekomst blijkt, zoals de bescherming van de Tibetaanse culturele identiteit en het creëren van een band met elkaar, als een manier om hun eigen lot te bepalen.

  • De Chinese regering heeft op de zelfverbrandingen gereageerd met een intensivering van de militaire opbouw in Tibet en het versterken van juist die beleidsmaatregelen en benaderingswijzen, die de oorzaak zijn van deze gebeurtenissen, zoals de agressieve campagnes tegen loyaliteit aan de Dalai Lama. De door de Chinese Communistische Partij gevreesde uitholling van het gezag en de criminalisering van zelfverbrandingen leidt ook tot vergeldingsacties tegen familieleden, vrienden of kloosters, die in verband worden gebracht met degenen die zichzelf hebben verbrand. Dit zet een vicieuze spiraal in gang, waarin meer mensen bereid zijn om zichzelf in brand te steken vanwege de onderdrukkende omstandigheden.
  • Hoewel de zelfverbrandingen uiterst controversieel zijn, is de overweldigende respons van Tibetanen ten opzichte van personen, die zichzelf verbrand hebben, er één van respect en mededogen, en de pogingen van de autoriteiten om mensen tegen hen op te zetten, zijn uitgedraaid op een overduidelijke mislukking. Vele duizenden Tibetanen hebben zich verzameld om te bidden en hun respect te betuigen voor degenen, die zichzelf verbrand hebben, en veel van de zelfverbrandingen zijn gevolgd door vreedzame protesten door Tibetanen uit alle sectoren van de samenleving – scholieren, studenten, nomaden, herders, leraren. De reacties van Tibetanen in Tibet op de zelfverbrandingen tonen de betekenis van de acties als statement, en het zich ontwikkelende en vastberaden gevoel van solidariteit en eenheid tussen Tibetanen uit alle Tibetaanse gebieden.
  • Tibetanen hebben geprobeerd om hun trouw te tonen aan het ethos van geweldloosheid van de Dalai Lama. Dit rapport bevat beelden, waarbij Tibetanen messen inleveren om samen de huiden van wilde dieren te worden vernietigd, om op symbolische wijze hun niet-gewelddadige bedoelingen tot uiting te brengen. Symbolische gebaren, die de geloften illustreren om de interne strijd te beëindigen en verenigd te blijven. Er is echter nog steeds ongerustheid over hoe de politieke strijd in Tibet zich zal ontwikkelen als de Chinese onderdrukking blijft aanhouden.
  • Terwijl de Chinese regering heeft geprobeerd de zelfverbrandingen te bagatelliseren, leggen ze de crisis in het Tibet-beleid van de leiders in Peking bloot. De zelfverbrandingen zijn een dramatische en zichtbare weerlegging van de bewering van de Chinese Communistische Partij, dat zij het leven van Tibetanen heeft verbeterd en ze zijn een directe uitdaging voor de legitimiteit van de partij in Tibet. Hoewel de Chinese regering heeft getracht de Dalai Lama en ‘krachten van buitenaf’ de schuld te geven van de zelfverbrandingen, erkent de internationale gemeenschap, evenals een aantal wetenschappers en netizens in China zelf, dat deze dramatische ontwikkelingen de veelzeggende mislukking van het Chinese beleid in Tibet weergeven, die zelf aangepakt moeten worden.

Het ICT-rapport ‘Storm over de graslanden: Zelfverbrandingen in Tibet en de Chinese beleid’ zal van tien december als pdf beschikbaar zijn voor download op www.savetibet.org. Het rapport omvat:

  • Details over de levens van 58 Tibetanen die zichzelf in brand hebben gestoken, waaronder vertaalde kopieën van achtergelaten notities, of details van hun laatste woorden aan vrienden en familie.
  • Een analyse van de directe correlatie tussen de geïntensiveerde campagne tegen de Dalai Lama in Tibet en de agressieve uitbreiding van de wettelijke maatregelen, die de staatscontrole over de Tibetaanse religie en cultuur verscherpen.
  • Visies van ambtenaren in Tibet op de nieuwe door de autoriteiten gevoerde ‘oorlog tegen separatistische sabotage’, waarin de Chinese regering probeert de loyaliteit aan de Dalai Lama, die in de harten en geesten van Tibetanen leeft, te vervangen door trouw aan de Chinese Communistische Partij.
  • Een evaluatie van de officiële reactie op de zelfverbrandingen. Bij het toenemen van de omvang van de tragedie, leek er een bepaalde mate van dubbelzinnigheid in de officiële berichtgeving, hoewel de taal gaandeweg strijdvaardiger werd, met name tijdens het Communistische Partij Congres in november, toen de zelfverbrandingen in Tibet een piek bereikten.

(Schokkende) foto’s uit het rapport zijn te zien op:

http://www.savetibet.org/resource-center/ict-publications/reports/storm-grasslands-photos

 

bron ICT.

 

Categorie: Mensenrechten, Nieuws Tags: mensenrechten, zelfverbrandingen

Lees ook:

  1. Obama vraagt China rechten Tibetanen te respecteren
  2. Free Tibet- ‘Rechtsstaat is een fictie voor Tibetanen’
  3. Xi Jinping wil separatisme in Tibet met harde hand tegengaan
  4. ICT -‘Xi Jinping neemt openlijk afstand van “verderfelijke begrippen” als democratie en mensenrechten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.