• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Onderzoek – Meditatie maakt je nauwelijks socialer

Onderzoek – Meditatie maakt je nauwelijks socialer

13 februari 2018 door de redactie

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, maakt meditatie je nauwelijks socialer. Dat blijkt uit een reviewartikel in ‘Scientific Reports’ naar twintig publicaties over de effecten van meditatie op sociaal gedrag door onderzoekers van Coventry University, Massey University en de Radboud Universiteit.

De effecten die de onderzoekers in twintig publicaties naar verschillende typen meditatie vonden, blijken veel minder groot dan de oorspronkelijke publicaties zeggen. Een van de problemen is dat sociaal gedrag vaak onder één noemer wordt gerangschikt. ‘Als je het uit gaat splitsen naar aspecten van sociaal gedrag zoals agressie, verbondenheid, vooroordelen, empathie en compassie, dan blijken er alleen op het gebied van empathie en compassie duidelijke positieve effecten te zijn, maar die studies vertonen methodologische gebreken’, aldus cognitief psycholoog Inti Brazil, van de Radboud Universiteit.

De meeste van de oorspronkelijk positieve resultaten van studies over compassie verdwenen wanneer de meditatiegroepen werden vergeleken met andere groepen die taken moesten doen die niks te maken hebben meditatie. Het verrichten van een taak had in die gevallen dus hetzelfde effect als meditatie. Een ander belangrijk gebrek was dat de mate van compassie in die studies alleen toenam als de meditatiedocent ook een auteur was van de onderliggende wetenschappelijke publicatie. Dit suggereert dat de auteurs onbewust de onderzoeken beïnvloeden.

De onderzoekers keken alleen naar gerandomiseerde onderzoeken met controlegroepen, waar mediteerders werden vergeleken met andere proefpersonen die niet mediteerden. Alle studies gebruikten seculiere meditatietechnieken, zoals mindfulness en loving kindness-meditatie. Voor een duidelijker beeld van de impact van meditatie op sociaal gedrag moeten, volgens de onderzoekers, eerst de methodologische zwaktes van het huidige onderzoek worden opgelost.

Inti Brazil, zelf geen meditator, ontdekte samen met collega-onderzoekers in Nieuw-Zeeland en Engeland dat de voordelen van meditatie minder groot zijn dan weleens wordt gezegd. ‘Dat mensen zichzelf beter kunnen voelen na een les yoga of een uur mediteren is duidelijk, maar dat betekent niet automatisch dat we socialer worden’, aldus Brazil.

Jarenlang werd er door yogastudio’s, sportcentra en wetenschappers geroepen dat yoga en mediatie ons als mens zouden veranderen. Onderzoekers toonden aan dat yoga en mediteren je een beter mens maken. Je zou sociaal sterker worden en daardoor een verbeterd empathisch vermogen krijgen. Dit blijkt echter niet zo te zijn.

De wetenschappers, onder wie Brazil, bekeken meer dan twintig studies, waaronder de onderzoeken die claims maakten over het effect van meditatie op het sociaal functioneren. Het bleek dat wanneer je sociaal vermogen in deelgebieden opdeelt, dus compassie, empathie, het hebben van vooroordelen, agressie en verbondenheid, de resultaten heel anders werden. Voor agressie bijvoorbeeld gingen de resultaten alle kanten op. Sommige mensen ondervonden op deze punten vaak geen voordeel van meditatie. Er zijn zelfs mensen op wie meditatie een negatief effect heeft.

Op de deelgebieden compassie en empathie werden wel resultaten gevonden. Maar voor het meten van het effect van compassie werd bijna de helft van die studies uitgevoerd door een onderzoeker die zelf de meditatielessen gaf tijdens het onderzoek. Veel ruis dus.

Dat je je beter voelt door yoga en meditatie, daar twijfelen de onderzoekers niet aan. ‘We kunnen alleen niet zomaar de tweede stap maken en zeggen dat het ook op alle aspecten van ons sociaal leven een positief effect heeft. Onze bevindingen geven aan dat dit niet zo is’, concludeert Brazil.

Voor de toekomst hopen de onderzoekers dat ze hiermee ook hebben aangetoond dat de kwaliteit van dergelijke studies omhoog moet. Als de opzet van de studies niet verbeterd wordt, lijken de resultaten rooskleuriger dan ze daadwerkelijk zijn.

The limited prosocial effects of meditation: A systematic review and meta-analysis, Ute Kreplin, Miguel Farias & Inti A. Brazil, Scientific Reports, volume 8, Article number: 2403 (2018), doi:10.1038/s41598-018-20299-z
Bron: Radboud Universiteit

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws Tags: beter mens, claims, effecten, gedragsverandering, Inti Brazil, meditatie, negatief effect, niet socialer, Onderzoek, Radboud Universiteit

Lees ook:

  1. Meditatietraining helpt om sneller te schakelen tussen twee bewustzijnstoestanden
  2. Internationaal onderzoek naar de effecten van meditatie
  3. ‘Meeste meldingen wangedrag Shambhala International niet onderzocht’
  4. Interimbestuur Shambhala – ‘seksueel geweld, intimidatie en ander geweld binnen Shambhala niet meer te ontkennen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Akshaya de Groot zegt

    13 februari 2018 om 14:30

    Goed dat jullie hier, zonder aarzeling, over schrijven!

    Toch wat kleine kanttekeningen bij wijze van context: de reden dat veel onderzoekers zelf ook de lessen geven, komt mede doordat de bekwaamheid en interesse van buitenstaanders gering is. Logisch dus dat de voorstanders als eersten zelf onderzoek (moeten) doen!
    Ten tweede het effect van meditatie wordt hier gemeten met een zeer strenge onderzoeksmethode, die is geënt op het testen van nieuwe medicijnen in de geneeskunde. Maar denk nu niet dat het effect van geschiedenislessen of van economische maatregelen, waar al snel miljoenen mee gemoeid zijn, op een vergelijkbare manier wordt onderzocht. Meditatie wordt dus veel zwaarder gewogen dan veel andere dingen in de dagelijkse of beleidsmatige gang van zaken.

    Kortom, ja, Boeddhistisch Dagblad, blijf monter schrijven over alle kanten van Boeddhisme en meditatie. Maar we moeten ons door dit soort, enigszins zure onderzoeksanalyses, niet uit het veld laten slaan.

    Relevant is mogelijk wel, ook voor meditatie- en mindfulness-leraren, om nog eens te beseffen dat meditatielessen van oudsher samengaan met morele vorming. En juist als je dit soort lessen op een wetenschappelijke manier (dus min of meer gestandaardiseerd en los van de levensbeschouwelijke context) gaat geven, dan verdwijnt die morele achtergrond…

    Misschien is het een idee om die morele context dan óók maar te moderniseren! Was het niet juist de Dalai Lama die laatst nog pleitte voor het versterken van de seculiere moraal? En daarna moeten we dan niet het effect van meditatie op sociaal gedrag onderzoeken, maar van meditatie plus de bijbehorende morele ontwikkeling op sociaal gedrag.

  2. G.J. Smeets zegt

    13 februari 2018 om 15:40

    “Voor de toekomst hopen de onderzoekers dat ze hiermee ook hebben aangetoond dat de kwaliteit van dergelijke studies omhoog moet. Als de opzet van de studies niet verbeterd wordt, lijken de resultaten rooskleuriger dan ze daadwerkelijk zijn.”

    Het punt dat de auteurs van deze meta-analyse niet aanroeren is dat de kwaliteit van dergelijk psycho-sociaal onderzoek gewoon niet omhoog kan. Dergelijk psycho-sociaal onderzoek is pseudo-wetenschap doordat de methodologische problemen principieel onoverkomelijk zijn. Nog afgezien van technische finesses (statistiek, selectie proefpersonen, selectie controle groep, etc.) moet je denken aan vooral twee dingen.
    1) Dergelijk onderzoek is principieel niet herhaalbaar en wetenschappelijk gezien dus een slag in de lucht.
    2) verandering in sociaal gedrag (agressie, verbondenheid, etc.) van proefpersonen wordt altijd ‘vastgesteld’ via verbale vragenlijstjes en/of via laboratorium-observatie.

    Wat mensen via vragenlijstjes over zichzelf zeggen of hoe ze zich gedragen in het laboratorium zegt helemaal niets over hun gedrag in het wild. Psycho-sociaal onderzoek naar effecten van meditatie is pseudo-wetenschap. Trap er niet in, ook als de onderzoeker mooie blauwe ogen heeft.

    Voor de volledigheid voeg ik toe dat het in principe mogelijk is dat je door meditatie socialer wordt. Het punt is dat je dat met wetenschappelijk onderzoek onmogelijk kunt bevestigen of ontkennen.

  3. Cees zegt

    14 februari 2018 om 08:32

    Is het niet zo dat als je je, zoals onderzoek stelt, je beter voelt door yoga en meditatie, je in het dagelijkse leven ook anders op zal stellen? Minder heftig zal reageren op situaties? Dus socialer gedrag zal vertonen? Of is deze logica te simpel gesteld?

    • G.J.Smeets zegt

      14 februari 2018 om 22:55

      Wat dacht je van leraren met -tig meditatie uren achter de kiezen en die zich niet gedragen volgens de sociale norm?

  4. Wulf van Loenen zegt

    14 februari 2018 om 09:03

    Waarom mediteer ik? Om me goed te voelen. Ik heb nooit de illusie gehad om samen met alle andere mediterenden voor een socialere en betere wereld te kunnen zorgen. Nee, ik houd het klein en bij mezelf. En wat onderzoekers van mediteren vinden is wel aardig om te weten. Het schijnt wel zo te zijn dat men, in grote groepen mediterend en mantra’s zingend, een onvergetelijke energiestroom voelt en dat dit nawerkt. En dat men in gevangenissen merkt dat meditatie een rustgevend effect heeft op gevangenen. Wat vinden de onderzoekers hier van? Ik wil zulke dingen wel geloven zonder dat het wetenschappelijk aangetoond is door onderzoekers.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.