Wakker Dier is gisteren begonnen met een campagne tegen kiloknallers bij Hoogvliet. De supermarktketen had in het derde kwartaal van 2017 namelijk veel vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk in haar folder staan. “Omdat Hoogvliet zo nodig wil stunten met kiloknallers, worden de dieren veroordeeld tot een miserabel leven in industriële stallen”, stelt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
De campagne richt zich op Zuid-Holland, een provincie met veel Hoogvlietfilialen. In deze regio worden klanten met paginagrote krantenadvertenties gewaarschuwd voor de ‘werkelijke prijs van kiloknallers’. Hilhorst: “Met de boodschap ‘Kiloknallers van Hoogvliet kosten meer dan je denkt’ laten we het leed achter dit vlees zien. Bij industrievarkens wordt bijvoorbeeld de staart afgesneden, vaak onverdoofd. Alleen zodat de varkens in de krappe, kale hokken niet uit stress en verveling op elkaar staart kunnen bijten.”
Kiloknallen
Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met kiloknallen: aanbiedingen plaatsen van vlees zonder keurmerk. In plaatst daarvan zouden ze juist diervriendelijkere producten in de aanbieding moeten doen. Hilhorst: “Als er meer aandacht komt voor diervriendelijkere alternatieven, dan zal de verkoop hiervan ook stijgen.”
Afgelopen zomer werden daarom ook Emté en Albert Heijn aangepakt vanwege het vele kiloknallen. Dat het anders kan, liet supermarkt Plus vorige maand zien. Het afgelopen kwartaal bleek Plus de eerste supermarkt in Nederland met meer keurmerkaanbiedingen dan kiloknallers.