Twee films over verzet in Birma en Tibet.
Media
VrijdagZindag – Individuele media
Hoe sociaal zijn sociale media? Is ‘individuele media’ niet een betere term? Het individu is letterlijk ongedeeld: in-dividu. Achter hun PC zijn beheerder en volger van sociale media individuen. Waar zit het sociale?
Kwart Nederlanders twijfelt aan cijfers over de Holocaust
Het aantal Nederlandse volwassenen dat gelooft dat de Holocaust een mythe is, was hoger dan in enig ander eerder onderzocht land; 12% van alle respondenten gelooft dat de Holocaust een mythe is of dat het aantal vermoorde Joden sterk overdreven is, terwijl 9% het niet zeker weet. Deze aantallen zijn hoger onder Nederlandse millennials en Gen Z, waar bijna een kwart (23%) gelooft dat de Holocaust een mythe is of dat het aantal vermoorde Joden sterk overdreven is, terwijl 12% het niet zeker weet.
Het jaar 2023 – dag 24 – vredeswacht
Oorlog kan vrede worden.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
NVVE waarschuwt voor oplichting met zelfdodingsmiddelen
De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) waarschuwt voor onbetrouwbare websites die illegale zelfdodingsmiddelen aanbieden. Steeds vaker melden mensen aan de NVVE dat de bestelde producten helemaal niet worden geleverd.
De Boeddhistische Blik – Het geluid van een kind dat nee zegt
Van alle moeilijke taken die je als mens met jezelf confronteren, is het ouderschap misschien wel de ingewikkeldste. Bijna alle mensen willen het graag goed doen en juist daarom gaat het vaak verkeerd.
Paul Boersma – Meditatie en pijn
We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.
De Boeddhistische Blik: Tukdam
In wat de Tibetanen tukdam noemen, sterven boeddhisten op gecontroleerde manier in meditatie. En hoewel ze klinisch dood zijn verklaard, blijven ze vaak rechtop zitten in een meditatiehouding. Hun lichamen vertonen dagen en soms wekenlang geen tekenen van verval.
‘Gezicht van boeddhistische terreur’ geëerd voor ‘opmerkelijk werk voor het welzijn van Birma’
Wirathu staat al lang bekend om zijn ultranationalistische en anti-islam retoriek, met name tegen de islamitische Rohingya-minderheid in Birma. In 2013 stond hij op de cover van Time Magazine als The Face of Buddhist Terror.
De Boeddhistische Blik: Tukdam
In wat de Tibetanen tukdam noemen, sterven boeddhisten op gecontroleerde manier in meditatie. En hoewel ze klinisch dood zijn verklaard, blijven ze vaak rechtop zitten in een meditatiehouding. Hun lichamen vertonen dagen en soms wekenlang geen tekenen van verval.
Dank aan onze donateurs
En opnieuw bleef het BD in de lucht dankzij onze lezers.
Extinction Rebellion blokkeert Afsluitdijk met ‘fietsblokkade’
Op 11 maart, de zaterdag voor de Provinciale Statenverkiezingen, sluit Extinction Rebellion de Afsluitdijk af met een ‘fietsblokkade’. Het afgelopen jaar heeft laten zien dat de klimaat- en ecologische crisis geen minuut langer genegeerd kan worden. Klimaatrampen volgen elkaar in hoog tempo op, overal ter wereld zijn planten, dieren en mensen in gevaar. Met de fietsblokkade lanceert Extinction Rebellion een campagne om een stop af te dwingen op nieuwe fossiele projecten.
China’s wil met invasie in Arunachal, India, controle krijgen over Tibetaans boeddhisme
De recente inval van China in Arunachal Pradesh heeft veel te maken met de controle over Tibet en het Tibetaans boeddhisme. In Tawang, in de deelstaat Arunachal Pradesh, bevindt zich het oudste en op één na grootste klooster van het Tibetaans boeddhisme buiten de controle van China.
Amsterdamse politie onderzoekt Chinese aanval op Oeigoeren- demonstratie op de Dam
De Chinese dame hield echter niet op. Ze begon de Oeigoer die live streamde te beledigen, trok aan zijn sjaal terwijl ze schreeuwde dat hij een terrorist en een moordenaar was. Wij riepen toen in het Chinees terug: “Waarom blijf je blaffen als een hond? China is de zieke man van Azië!”. Andere Chinezen stortten zich op ons nadat ze dit hadden gehoord. Ik begon onmiddellijk met live streaming en probeerde hen over te halen.
Jan Pronk – De verbeelding aan de macht
Als Peter Lohr ons vandaag zou toespreken, bijvoorbeeld in een uitzending van Even tot hier, dan zou hij zijn tirade van zestig jaar geleden in bijna dezelfde bewoordingen kunnen herhalen, zij het niet over het televisiebeeld, maar over het beeld dat wij maken van onszelf, via Facebook, Twitter, Instagram en TikTok: “In den beginne was het beeld en het beeld was goed en het beeld is goed. Gij zult niet naar uwen naasten kijken gelijk uw naaste niet kijkt naar u. Wees met ons o beeld, want we weten niet wat we zonder u zouden moeten doen.”
Boeddhistische Blik – verlichting met ‘Boeddha in de polder’
Joris Linssen gaat onder meer drie dagen het bos in om te ontdekken waarom hij niet tegen alleen zijn kan, loopt hij blootvoets in de natuur om zijn gevoel beter toe te laten en leert hij boeddhistisch fotograferen,
De boeddhistische blik – Monnik anno nu?
In zijn eerste jaar als zenmonnik onderzoekt filmmaker Misha Beliën hoe hij een authentiek monnikschap vorm kan geven in Nederland anno nu. Hij kiest daarbij niet voor het celibataire monnikschap in een afgezonderd klooster, maar voor een hedendaagse vorm van monnik zijn midden in de maatschappij waar hij samenwoont met zijn vriendin Lotte en zoontje Yura.
Het grote verdriet – de commerciële handel in boeddhistische teksten
Deze zomer verwijderde ik als uitgever en hoofdredacteur van het Boeddhistisch Dagblad van de ene dag op de andere de teksten van Eelco van der Meulen onder de titel ‘Halte Hertenkamp’ aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur’ uit de krant en het archief van het BD. Dat deed ik niet vrijwillig maar onder grote druk en dwang.
Hoe ik bijna mijn rechten verkwanselde aan Asoka
Deel 3 van een vrolijk vierluik over de totstandkoming van ‘Niet te geloven! De Linji Lu’. Waarom verdwijnen zoveel boeddhistische teksten achter een betaalmuur?
Hindoes en boeddhisten proberen door nazi’s aangetaste swastika te redden
Het gelijkzijdige kruis met de benen in een rechte hoek is een duizenden jaren oud heilig symbool in het hindoeïsme, boeddhisme en jainisme dat staat voor vrede en geluk. Inheemse volkeren wereldwijd gebruikten het op vergelijkbare wijze. Maar in het Westen wordt dit symbool vaak gelijkgesteld met het hakenkruis van Adolf Hitler – een symbool van haat dat het trauma van de Holocaust en de verschrikkingen van nazi-Duitsland oproept.
Boeddha in de Bijlmer
De Bijlmer lijkt soms maar niet van haar negatieve imago af te komen, maar voor de van oorsprong Surinaamse Audia (39), die met haar drie zoontjes in de Amsterdamse wijk woont, is het een plek waar ze bezieling vindt in het Nichiren boeddhisme.
Boeddha in de Bijlmer
De Bijlmer lijkt soms maar niet van haar negatieve imago af te komen, maar voor de van oorsprong Surinaamse Audia (39), die met haar drie zoontjes in de Amsterdamse wijk woont, is het een plek waar ze bezieling vindt in het Nichiren boeddhisme.
‘The Four Thoughts’ – het menselijk bestaan benutten om een spirituele ontwikkeling door te maken
Hoewel de inspiratie voor het stuk uit de boeddhistische literatuur komt, en het componeren zelf een vorm van contempleren was, wil de componist niet spreken van ‘boeddhistische muziek’. Een boeddhistische bakker bakt ook geen boeddhistisch brood.
Boeken – Wees sterk. Wees vriendelijk.
Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de Delftse universiteit, is op zoek gegaan naar het geheim van de speeches, en geeft een eerste antwoord op de vraag of er een vrouwelijke retorica bestaat.