• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » De boeddhistische blik » De boeddhistische blik Sarah Marijnissen – Een andere kijk op kunst

De boeddhistische blik Sarah Marijnissen – Een andere kijk op kunst

16 februari 2018 door de redactie

“Wil de wereld kunnen beantwoorden aan wat altijd zijn bestemming is geweest, een woning te zijn voor de mensen tijdens hun verblijf op aarde, dan moet het menselijk kunstwerk het toneel zijn waarop gehandeld en gesproken wordt en waarop zich handelingen kunnen afspelen die van geen enkel economisch nut zijn voor de noodzakelijkheden van het dagelijks leven maar van een volstrekt ander karakter getuigen”. (Hannah Arendt)

Hoe kan kunst ons zó voeden dat het de vraag ‘wat ben ik’ overstijgt en een opening biedt tot ‘wie ben ik’ en ‘wie zou ik willen zijn’? Met deze gedachte stapt Sarah Marijnissen in de derde reeks van Een andere kijk, uitgezonden door de Boeddhistische blik van KRO NCRV de ateliers van zes bijzondere kunstenaars binnen om te praten over de toegevoegde waarde van kunst in deze tijd.

Hoe verhoudt de huidige mens zich tot het leven en de grote uitdagingen die we het hoofd moeten bieden? Het maatschappelijk systeem is nog steeds zo ingericht dat alles wat van waarde is van economisch nut lijkt te moeten zijn. In (sociale) media definiëren we onszelf en anderen vooral aan de hand van onze sekse, afkomst, beroep, tot welke sociaaleconomische klasse we behoren en welke religie, maar wat als we met hele andere ogen naar de wereld en onszelf gaan kijken? Vanuit een wereldbeeld waarin het economisch nut niet allesbepalend is, maar waar het individuele en artistieke inzicht ruimte krijgt en onze menselijkheid tot uiting komt? Wat levert dat voor inzichten en ervaringen op?

Kunst maken en kunst beschouwen kan een opening bieden naar de eigen binnenwereld en die van een ander, nieuwe inzichten geven en verwantschap met anderen oproepen. Als een tussenruimte, een adempauze waarin de persoonlijke geschiedenis, de verhalen en herinneringen naar boven komen en waar ruimte ontstaat onszelf te hervinden. Kunst kan als loutering dienen of als inspiratiebron, zodat we met nieuwe ogen om ons heen kunnen kijken of met een nieuwe stem kunnen spreken. Via de schoonheid kunnen we ons verzoenen met het lijden in de wereld, met de destructieve krachten in het leven en vergankelijkheid.

In een reeks van zes afleveringen gaat Sarah Marijnissen in gesprek met kunstenaars die de moed hebben stil, geduldig en open te blijven in de pijn die het leven hen brengt en de angst voor verandering en onzekerheid, zonder die te overstemmen of te verdoven. Ze komen tot diepe beseffen en nieuwe mogelijkheden doen zich onontkoombaar aan hen voor. Zij delen hun onderzoek, inzichten en esthetiek met het publiek. Het kunstwerk dat als trigger voor de beschouwer de eigen ziel via verbeeldingskracht vleugels geeft en een andere kijk geeft op leven en samenleven.

In volgorde van uitzending zijn dit de gasten:

JULIKA MARIJN Zondag 25 februari, NPO2 15.50 – 16.20

Actrice en theatermaker Julika Marijn toert op dit moment met haar voorstelling ‘Uit verdriet geboren’ over kunstverzamelaar Helene Kröller-Müller. Een theaterstuk over ‘een leven voor de kunst en de kunst van het leven’. Over de transformatie van pijn door verlies naar het tot stand brengen van een unieke kunstverzameling en een gerenommeerd museum. Het is een persoonlijke zoektocht van Julika Marijn naar de drijfveren van Helene Kröller-Müller én naar die van zichzelf. Een gesprek over liefde, kunst en nalatenschap. We ontmoeten elkaar op het toneel waar ze die avond speelt.

MICHEL SZULC KRZYZANOWSKI zondag 4 maart, NPO2 15.50 – 16.20

Fotograaf Michel Szulc Krzyzanowski kreeg van huis uit weinig bouwstenen mee om een goed fundament te leggen voor zijn volwassen leven. Dat noopte hem om zelf op onderzoek uit te gaan: ‘wie ben ik’ en ‘wat kom ik hier doen’. Zijn metgezel in dit avontuur is zijn fotocamera. Zowel zijn abstractere beelden als zijn sociale projecten staan in dienst van het verlangen een compleet mens te zijn en dit persoonlijke proces universeel te vertalen in beelden die de kijker wil aanzetten tot een andere blik. Hij bereist de wereld en is een gelauwerd fotograaf. De laatste 15 jaar leeft hij zonder huis en reist hij met zo min mogelijk spullen in zijn camper, liefst naar uitgestrekte, verlaten plekken. We zijn te gast bij zijn galerie, Eduard Planting in Amsterdam waar we met elkaar in gesprek gaan.

ARNA MACKIC zondag 11 maart, NPO2 15.50 – 16.20

Wat betekent het voor mensen te leven in een kapotgeschoten stad, waar ook ter wereld: Aleppo, Sarajevo, Rotterdam, Mostar? Wat is de maatschappelijke functie van een publieke ruimte? En hoe herbouw je een stad op zo’n manier dat zowel de pijn en verdriet uit het verleden naast het opbouwen van een nieuwe plek met nieuwe herinneringen en verhalen naast elkaar kunnen bestaan? Hoe brengen we de dialoog op gang tussen bevolkingsgroepen met andere culturen en tradities voor nieuw te ontwerpen publieke ruimtes, gebouwen en interieurs? Vragen die architect Arna Mackic niet meer loslieten sinds ze op haar elfde met haar ouders oog in oog stond met haar verwoeste familiestad Mostar. We ontmoeten elkaar in haar Studio LA, niet voor niets op het terrein van de oude Bijlmerbajes, met bewoners van het AZC als buren.

BERT BARTEN zondag 18 maart, NPO2 15.50 – 16.20

Bert Barten is theaterregisseur en componist. Hij vertaalt de zoektocht van zijn leven in verhalen. De vertellingen hebben de vorm van theater, tv programma’s, muziek en installaties. In een klooster in Thailand leerde hij het met straffe hand regisseren af – een loutering die een vrijer leven inluidde. In zijn werk mondde dat onlangs uit in het project Talking Trees, waarin hij de natuur zelf muziek laat maken. We zijn bij Bert Barten te gast op zijn Chateau de Gressoux in Frankrijk, waar hij de helft van het jaar leeft en werkt.

NATASJA KENSMIL zondag 25 maart, NPO2 15.50 – 16.20

Enkel in de stilte van haar atelier, kan de Nederlands-Surinaamse schilder Natasja Kensmil de chaos van het leven daarbuiten vatten. Binnen omringt ze zich met beelden die haar inspireren, waarin ze op zoek gaat naar de nog onzichtbare samenhang ertussen. In haar historische statieportretten van machthebbers belicht ze de achterkant van liefde, trots, pracht en praal, waar krachten van vernietiging, vergankelijkheid en verderf werkzaam zijn. In de verontrustende, krachtige en gelaagde beelden worden de duistere kanten in menselijke relaties herkenbaar en zaaien verwarring bij de toeschouwer. We spreken met elkaar in haar atelier.

JACOB TER VELDHUIS zondag 1 april, NPO2 15.50 – 16.20

Meer dan 1000 uitvoeringen van zijn composities worden jaarlijks over de hele wereld gespeeld. Hij is daarmee een van de meest gewilde hedendaagse componisten in Europa. Hij laat zich niet in een hokje vangen – zoals zijn leven gaat, gaat zijn muziek. In zijn composities vertelt hij verhalen over wat hem raakt, over het dagelijks leven van de straat, over het schuren tussen het aardse lijden en het streven naar geluk. Hij maakt gebruik van geluid uit de werkelijkheid zoals dat via de massamedia tot ons komt. Meer dan vijftig jaar is hij intussen verslingerd aan muziek. We ontmoeten elkaar op de plek waar heel wat composities ontstonden.

Een Andere Kijk is gemaakt door:
Regie   George Schouten Presentatie & redactie Sarah Marijnissen Camera   Bernd Wouthuysen/Nils Post/Maarten Kramer/Chris Everts Geluid   Marzouk Margouz/Chris Everts Editing   Bart van Aggelle Visagie   Marieke Stienen/Karin van Dijk Kleding   Studio Ca, Carolien Ruijs Productie   Lisanne van der Veen Eindredactie   Laetitia Schoofs Productieleiding Albert Aartsen.

 

Categorie: De boeddhistische blik, Filmbespreking Tags: kijk op kunst, kunst, NPO, Sarah Marijnissen

Lees ook:

  1. TV: Een andere kijk – Arna Mackic, architect
  2. Boeddhistische blik – Een andere kijk op kunst: Julika Marijn
  3. De boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters (2)
  4. de Boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga
    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.