Actiegroep Extinction Rebellion Amsterdam heeft vanmorgen in de Apple Store aan het Leidseplein in Amsterdam de volgens haar ‘zwarte bladzijde’ van Apple toegelicht. AE: ‘Nare verborgen waarheden die achter het flitsende bedrijf schuilgaan.’
De actievoerders lazen in koor zaken op over ‘belastingontwijking, het reparatie- en softwarebeleid, het vervuilende productieproces en de armzalige omstandigheden van werknemers over de hele wereld, tegenover de massale winsten die Apple opstrijkt’. Met deze actie vraagt Extinction Rebellion het bedrijf om te doen wat nodig is in deze tijd van klimaatcrisis en technologie-overconsumptie. Ze eist transparantie en dat Apple zich aansluit bij een duurzame en rechtvaardige systeemverandering.
AE: ‘Gewiekst verdienmodel Apple is het rijkste publieke bedrijf aller tijden, met een marktwaarde van 800 miljard dollar. Apple maakte zich recentelijk nog schuldig aan het sluiten van geheime deals met EU-lidstaten, waardoor de effectieve belasting soms maar ongeveer 0,005 % werd. “Dat is 8000 keer minder dan de wettelijke 40% die wij gemiddeld betalen”, zegt Lot Wuisman (24), mede-organisator. “Maar toch worden mensen steeds weer verleid geld in de schoot van Apple te werpen, door een gewiekst verdienmodel dat leidt tot wegwerp-technologie. De producten zijn gemaakt om snel kapot te gaan en moeilijk te repareren. Dit heet ingebouwde veroudering of obsolescentie. Hierdoor wordt de consument onnodig gedwongen tot nieuwe aankopen”.
Dit gaat volgens AE ten koste van ons ecosysteem en mensen over de hele wereld. De productie van een telefoon kost net zoveel energie als diezelfde telefoon 10 jaar gebruiken. De laatste 12 jaar is de uitstoot veroorzaakt door de ICT-sector verdrievoudigd en dit groeit nog steeds, alhoewel mensen hun telefoon langer gebruiken. Grotere schermen veroorzaken namelijk grotere uitstoot. Ook zijn er zware metalen nodig, zoals kobalt voor lithiumbatterijen. In veel van de kobaltmijnen in Congo is sprake van kindslavernij, onder bewind van een militaire dictator die de inkomsten in eigen zak steekt. Ook fabrieksmedewerkers in China werken onder zulke slechte omstandigheden, dat er zelfs anti-zelfmoordnetten rondom de woontorens zijn gehangen. Dit alles terwijl een kleine elite bij Apple ongemerkt immense winsten maakt.
Door de waarheid achter de goed-geadverteerde en populaire apparaten te vertellen legt Extinction Rebellion volgens eigen zeggen de rotte kern van Apple bloot. Veel mensen zijn volgens AE niet op de hoogte van deze zaken, zelfs niet Apple’s eigen medewerkers. Extinction Rebellion gelooft dat iedereen – en al helemaal de Apple-consumenten en -werknemers – het recht heeft om deze achterliggende feiten te kennen.
“Met deze read-in willen we niet alleen Apple een signaal geven, maar ook burgers aanzetten om hun lot weer in eigen handen te nemen door de publieke ruimte te herwinnen”, zegt woordvoerder Robin Habbé. “We moeten ons richten op leren en repareren, want uiteindelijk zullen we weer deels zelfvoorzienend moeten worden.’