• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Boeddhistisch retraitecentrum meldt vermissing vrouw niet

Boeddhistisch retraitecentrum meldt vermissing vrouw niet

20 januari 2016 door de redactie

In een week tijd zijn twee vrouwen, die een retraite volgen aan de Sakya International Buddhist Academy in W-boom, in de buurt van Buchan, een kleine stad ongeveer vier uur ten oosten van Melbourne, Australië, in de bossen rond het centrum verdwaald.

Vorige week bracht de Nederlandse Veronique Biunkens (41) vijf dagen in haar eentje in het bos door. Zij verliet op zeven januari het boeddhistische retraitecentrum voor een boswandeling en raakte de weg kwijt. Zij werd pas na vier dagen door de instelling als vermist opgegeven bij de politie. Op twaalf januari werd ze uiteindelijke gevonden bij een kreek in het bos. De politie onderzoekt waarom haar verdwijning pas op elf januari werd gemeld.

Een andere vrouw (44) verdween deze week uit het centrum en verdwaalde in het bos waar zij 27 uur in haar eentje doorbracht. Zij was totaal gedesoriënteerd en slechts op vijf minuten lopen van het retraitecentrum toen ze werd gevonden.

Bron Pressrelease

Categorie: Gezondheid, Opmerkelijk Tags: Australië, bossen, retraitecentrum, Sakya International Buddhist Academy, verdwaald, vermist, Veronique Biunkens

Lees ook:

  1. Boeddhistische monniken in hoofd geschoten met spijkerpistool
  2. Het jaar 2018 – de honderdeneenenveertigste dag – turbinebossen
  3. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  4. Bossen in Indonesië verdwijnen sneller dan waar ook ter wereld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd Windemuller zegt

    20 januari 2016 om 21:29

    Met al die oude boeken van dode leraren en meesters, vindt je kennelijk toch de weg niet.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    20 januari 2016 om 22:15

    Nog erger is dat ze je niet missen als je vijf dagen in een bos zwerft.

    • Sjoerd Windemuller zegt

      21 januari 2016 om 00:45

      Dat is wat mij betreft een ontwikkeling in het westers boeddhisme die mij steeds minder invoelbaar voorkomt, maar die wellicht samenhangt met een goed gefinancierde afhankelijkheids dynamiek van ‘meesters, leraren en rondshoppende volgelingen ‘.
      Het is Newage big business geworden, waarin voor het toneel goed wordt betaald met een verplichte “dana”.
      Hoe verzin je als redelijke denkende mensen zo’n moreel mentaal model, waarin het ik/ego zo overheerst, dat de situatie van je mede retraite deelnemers je zo kan ontgaan?

      Deze manier van doen kun je best boeddhistisch noemen, maar heeft toch geen bal meer te maken met datgene waar Gotama boeddha mee bezig was.

      Het lijkt meer en meer een grote corrupte klerezooi te worden, waarin door de z.g. lieden met transmissie (wat de fuck dat dan ook mag voorstellen ) naar eigen inzicht een goede boterham en positie bij elkaar gekletst wordt.

      Ik wil niemand beledigen, maar zou het voorstel om de naam ‘boeddhistische. …………?’ op te heffen van harte steunen.
      Weg met de verpakking van de rotzooi, alles goed uitzoeken wat het bewaren de moeite waard lijkt, en dan serieus opnieuw beginnen met de beoefening van de 4 waarheden en het 8 voudig pad.
      Verder vriendelijk en wijs met anderen omgaan om zo aldoende het zaad van boeddha te zaaien.

      Nooit meer moeilijke verhalen of teksten, maar eenvoudig en passend bij de mensen die je tegenkomt.

      En vooral nooit, maar dan ook nooit meer om dana of geld vragen, of jezelf autoriteit laten aanmeten of je beroepen op jouw plek in de fuckstamboom.

      Misschien komen alle mensen van goede wil dan samen ergens waar die man het 2500 jaar over had in zijn sutra van de diamant, die hij wel zo bedoelde, maar niet zelf geschreven had.

      Leef dit leven
      En kijk niet om
      Doe je ding
      En blijf prettig dom!

      • fanny-rose zegt

        21 januari 2016 om 10:02

        Helaas, ondanks de waarheid van de dharma, veel waarheid in wat je zegt,
        Fanny-Rose

      • Nic Schrijver zegt

        21 januari 2016 om 16:20

        Uit het artikel blijkt niet wat de oorzaak is van het verdwalen.
        Als mensen werkelijk 5 dagen rond willen lopen in een bos waar ze kunnen verdwalen geef ze dan tenminste vuurpijlen mee,meldingsapparatuur (telefoon,portofoon) en een rantsoen voor een x-aantal dagen.
        Dit soort gebeurtenissen zijn praktisch te ondervangen.

  3. Harry Ockhuysen zegt

    21 januari 2016 om 07:27

    @Sjoerd Einde Müller
    Dank voor je reactie die woorden geeft aan wat mij al enige tijd bekroop.

  4. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    21 januari 2016 om 10:19

    Voor diegene die nooit in een Australische retreat center of Forest monastery zijn geweest lijkt dit moeilijk te begrijpen.
    De Australische Bush is onverbiddelijk, je kunt op een paar honderd meter weg van het centrum al verdwalen.
    Dit gebeurd vaak in alle delen van Australia, vooral door buitenlanders die geen idee hebben dat een ‘boswandeling’ iets anders is als ‘Bush walking’.

    Dat niemand je mist is ook niet zo vreemd want dikwijls mediteer je in isolatie in een hut en zie je niet of nauwelijks iemand. Het is altijd belangrijk iemand te laten weten dat je buiten het centrum gaat of de Bush ingaat. De ‘Bush’ is geen bos met paden maar een wilde omgeving waar niets herkenbaar is.

    Wat dit te maken heeft met New Age business of wat ook maar ontgaat me een beetje…. Nederland zou ook een geweldige plek zijn om Bos centers te hebben waar men in stilte en eenzaamheid kan zijn voor een poosje

  5. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    21 januari 2016 om 16:28

    @Sjoerd Windemuller…
    “Het lijkt meer en meer een grote corrupte klerezooi te worden, waarin door de z.g. lieden met transmissie (wat de fuck dat dan ook mag voorstellen ) naar eigen inzicht een goede boterham en positie bij elkaar gekletst wordt”.

    Nog even terug naar wat Sjoerd schreef… er zit misschien een kern van waarheid in??

    Er zijn echter heel veel Centers en Woud kloosters in de wereld waar veel mensen hard werken om anderen in de gelegenheid te stellen in ‘solitary retreat’ te gaan zonder er ook maar een Dollar of Euro voor te vragen.

    Voor diegene die hun geld en energie steken om anderen in de gelegenheid te stellen om naar binnen te keren is dit een grove veroordeling gemaakt uit onwetendheid.

    • Sjoerd Windemuller zegt

      21 januari 2016 om 17:14

      Ik ben het helemaal met je eens als ik zonder aanziens des persoons iedereen over gelijke kam zou scheren. Niets is minder waar.
      Wie mijn reactie goed gelezen heeft, weet dat ik het niet heb over hen, die uit (de beoefening van ) vrijgevigheid, zonder zich belangrijker voor te doen en zonder financiële bijbedoelingen, zich op eenvoudige onbekommerde gastvrije wijze inzetten om anderen te stimuleren hun eigen boeddhapad, taoweg, of welke weg dan ook te volgen.
      Deze integere en niet op eigen gewin (financieel of psychologisch ) personen hebben mijn respect. Of ze Jood of Christen zijn, Atheïst, Boeddhist of Taoïst, het maakt mij niet uit.

      Voor de anderen, die ik al aangeduid heb is mijn mening zoals verwoord.

      Door het boeddhistisch curriculum uit te mesten, kunnen we het onderscheid wellicht helderder krijgen.

    • Sjoerd Windemuller zegt

      22 januari 2016 om 00:20

      Samenvattend vind ik dat je niet ingaat op mijn kritiek op de groei van een steeds materialistischer boeddhisme, maar beste Nirvair, je maakt je er vanaf door mijn stuk globaal te diskwalificeren.

      Ik gun je graag een tweede kans om je er minder gemakkelijk van af te maken en meer genuanceerd te reageren, zoals het een echte serieuze boeddhist betaamd.

  6. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    22 januari 2016 om 17:13

    Sjoerd, je hebt wellicht gelijk als je stelt dat er een ontwikkeling in het westers boeddhisme is die misbruik maakt van goedgelovigen en ‘gullible people’ En het daardoor materialistisch doet lijken…. Ook deze trend heb ik in de Dharma meerdere keren waargenomen!

    Het is daarom ook absoluut niet de bedoeling je schrijven te diskwalificeren, het lijkt echter (m.i.) een onjuiste en be/veroordelende uiting die globaal overkomt, niet zozeer in reactie op het oorspronkelijk bericht ‘boeddhistisch retraitecentrum meldt vermissing vrouw niet’ maar een uiting van frustratie door mogelijke eerdere ervaringen met leraren of ‘z.g. lieden met transmissie’ of centrums die corrupt zijn.

    De woorden ‘jouw plek in de fuckstamboom’ wat dit ook moge betekenen, lijken meer in reactie op een persoonlijke ervaring dan op het vermist raken van iemand aan de andere kant van de wereld?

    Be well…

    • Sjoerd Windemuller zegt

      22 januari 2016 om 18:15

      Beste Nirvair, het is geen persoonlijke ervaring, zoals je oppert, die mij tot dit stukje inspireerde, maar mijn stijgende verwondering en ongeloof over het ongebreidelde uitbaten van het begrip ‘boeddha’ en alle daarvan afgeleide woordvormen en toegerekende betekenisvelden.
      Bv dat gevalletje fuckstamboom.
      Het verhaal wil dat de weledele heer Gotama, die zichzelf als een boeddha kwalificeerde, benadrukte dat zijn persoon geen opvolger behoefde.
      Wat schetste mijn verbazing toen ik in een grijs verleden vernam dat volgelingen zich een stamboom hadden aangemeten om zich zo op Gotama ’s autoriteit te kunnen beroepen.

      Laat ze het verder. .. bij de Dharma houden en zichzelf niet omhoog steken.
      Nogmaals, de oprechte bescheiden monniken niet te na gesproken.

      Daar gaat het mij om. Zorg voor elkaar, zo benadrukte Gotama volgens het verhaal, is een basis voor de beoefening.

      Iemand die 5 dagen kan verdwalen, zonder gemist te worden, is ook in de bush een blamage voor zg boeddhisten.

      Een illustratie van een westerse individualistische gelukszoekerij.
      Spiritueel materialisme.

  7. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    24 januari 2016 om 15:06

    Hi Sjoerd, helemaal mee eens!

    Een stamboom die naar de (lineage) of directe lijn van de Boeddha zou leiden is verzonnen door diegene die zichzelf status proberen aan te meten. Het hele begrip van lineages en voertuigen in het Boeddhisme is gebaseerd op het in hokjes plaatsen van een leer die niet in hokjes verdeeld kan worden.

    Jammer genoeg begon dit lang voordat het Boeddhisme naar het westen kwam…

    • Sjoerd Windemuller zegt

      24 januari 2016 om 17:22

      Zeker, lang voordat het boeddhisme naar het westen kwam, daar valt genoeg over te lezen.

      Geen rechtvaardiging voor z.g. uit het ‘westen’ afkomstige, of in het ‘westen’ werkende uit het oosten afkomstige ‘leraren’ en ‘meesters’ om er een kapitalistisch verdienmodel in te integreren en zo de groei van het op individualistische spirituele zelfverrijking gerichte ‘spiritueel materialisme’ te stimuleren.

      De middelen die daarbij worden toegepast, doen denken aan psychologische strategieën voor oplichting, bedrog en uitbuiting.
      Fenomenen die in de forensische psychologie en -psychiatrie al ruimschoots bekend zijn.

      Vanwege de in onze grondwet vastgelegde scheiding tussen kerk en staat en onze geloofsvrijheid, kunnen dit soort praktijken echter ongestoord hun gang gaan.

      laten we hier deze uitwisseling stoppen, het onderwerp komt ongetwijfeld weer aan de orde.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.