En dan begint hij te vertellen. Volgens zijn artsen had hij nog maar een paar maanden te leven. Dat ze dat zeiden, was inmiddels zeven jaar geleden. Er was een of andere kanker vastgesteld in zijn darmen. Ze haalden daarom een stuk darm uit zijn lijf, maakten een kunstmatige darmuitgang en plakten een zakje op zijn buik. Hij verkocht zijn huis, en gaf vervolgens een groot feest voor zijn familie, vrienden en kennissen. Een afscheidsfeest. Sindsdien woont hij in een appartementje.
Geluk
Joods Cultureel Kwartier lanceert programma over de impact van ‘Gaza’ in Nederland
Het Joods Cultureel Kwartier wil een plek zijn waar bezoekers kunst, cultuur en erfgoed ontdekken en met elkaar in gesprek gaan. Een plek die ruimte biedt aan verschil en waar wordt gesproken over wat het betekent deel uit te maken van een pluriforme samenleving.
Boeken – Gedoemannen – Afrekenen met foute mannen!
‘Het gaat me niet alleen om een spannend verhaal,’ zegt Jeurgens. ‘Ik hoop vrouwen die te maken krijgen met leugens, smoesjes, en grensoverschrijdend gedrag door mannen, te inspireren. Als je twijfelt over de intenties van mannen, vertrouw op je gevoel. Zelf ben ik inmiddels de schaamte en verlegenheid voorbij. Een gedoeman hoeft het bij mij niet meer te proberen.’
Geen dood, geen vrees (32) – geen vervolgonderzoek nodig
In het gesprek dat ik met een oncoloog had over een onderzoek dat hij had gedaan met een nieuw medicijn ging het alleen over de mogelijke levensduurverlenging. Op geen enkele manier kwam de kwaliteit van leven ter sprake.
Dagopening
good morning sunshine
Het jaar 2025 – dag 245 – mediwerk
De goeroe was ongewenst op de redactie.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De Nieuwe Kerk – Mokum, de biografie van Joods Amsterdam
De Nieuwe Kerk sluit het jubileumjaar van Amsterdam af met de tentoonstelling Mokum, de biografie van Joods Amsterdam. Deze tentoonstelling belicht een bewogen, vaak weerbarstige en veelzijdige geschiedenis. Daarmee werpt de tentoonstelling een blik op één van de oudste pijlers van het meerstemmige Amsterdam. Het vertelt de verhalen van bekende en onbekende inwoners van Mokum: beginnend bij de eerste Joodse bewoners die op de vlucht waren voor vervolging op basis van hun religie, via burgerlijke gelijkstelling en relatieve bloei en de moord op 60.000 Amsterdamse Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog, tot de voorzichtige heropleving van religieuze en culturele identiteit. Er is ook ruimte voor de enorme diversiteit onder Joden in Nederland, maatschappelijke verharding, de protesten in de stad en de zoektocht naar verbinding in het Mokum van vandaag.
25 jaar boeddhistische programmering op de Nederlandse televisie
Van Boeddha in de Polder met Joris Linssen tot het dagelijkse yogaprogramma Zentijd: al 25 jaar zijn boeddhistische programma’s een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Daarmee neemt ons land een bijzondere plek in, want wereldwijd bestaan er nauwelijks boeddhistische omroepen die iets vergelijkbaars doen. Uniek aan deze situatie is dat de boeddhistische programma’s een structurele en erkende plek hebben binnen het publieke omroepbestel.
Herdenking in universitaire ziekenhuizen in Nederland voor zorgverleners in Gaza
Ook in het nieuwe academische jaar komen zorgmedewerkers in universitaire ziekenhuizen bij elkaar om hun omgebrachte collega’s in Gaza te herdenken. Deze herdenkingsbijeenkomsten zijn een initiatief van Artsen voor Gaza, een netwerk van zorgprofessionals dat zich inzet voor de bescherming van de zorg in Palestina.
Geen dood, geen vrees (31) – Interzijn
We lijden collectief aan afgescheidenheid. We willen beroemd zijn, macht hebben, rijk zijn, etc. En zo lang we succesvol zijn is er niets aan de hand. Maar valt het weg dan vallen we in een diep gat.
KRO-NCRV docuserie: App me als je thuis bent
In de driedelige documentaireserie komen zedenzaken uit heden én verleden naar voren, waaronder die van de Utrechtse serieverkrachter. De serie laat zien hoe langdurig en complex de opsporing van een dader kan zijn, vanuit het perspectief van rechercheurs en andere professioneel betrokkenen. Maar bovenal wordt de ontwrichtende impact van deze misdrijven duidelijk. Vrouwen vertellen openhartig – vaak voor het eerst – over angst en woede, schaamte en schuld, zelfverwijt en victim blaming, recht en onrecht, macht en onmacht. Ze spreken zich uit: krachtig, kwetsbaar en pijnlijk eerlijk.
Nacht Tegen Seksueel Geweld
Met de Nacht Tegen Seksueel Geweld wordt geld opgehaald om steden wereldwijd veilig te maken voor meisjes en jonge vrouwen. Zodat zij zich niet langer onveilig voelen, bepaalde plekken hoeven te mijden en minder risico lopen om slachtoffer te worden van straatintimidatie en seksueel geweld.
Het jaar 2025 – dag 244 – gewichtheffer
De vuurhond met de slechte knieën.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Ven. Gendun op tournee & de start van een nieuw jaar IDMT
In september start alweer het derde jaar van IDMT, dit keer met nog een grotere internationale gemeenschap omdat er nog meer FPMT-centra zijn aangehaakt. Dit jaar wordt er gericht op de kern van het Tibetaans boeddhisme: de aard van leegte en het stralende potentieel dat in elk levend wezen aanwezig is. Met radicale vrijheid van Madhyamaka in evenwicht met de warmte en aanmoediging van Maitreya over de boeddhanatuur in alle wezens.
De ziel en de chip 7 – Weten dat leeft
Onze samenleving lijkt zich steeds meer te verliezen in cijfers en modellen. Alles moet meetbaar zijn, en dat voedt de groei van steeds meer bestuurders, managers en toezichthouders. Zij plaatsen zichzelf daarmee boven de werkelijke ervaring en bepalen van bovenaf wat telt en wat niet, waardoor het geleefde weten naar de marge wordt geduwd. Maar wie in cijfers en modellen leeft, ziet vaak het wezenlijke niet meer: de ervaring, het contact, het geleefde weten.
Wie informeert ons nog over Gaza?
Vandaag bundelen mediakanalen, persvrijheidsorganisaties en journalisten over de hele wereld hun krachten. In een wereldprimeur zullen ongeveer 150 mediakanalen uit zo’n 50 landen, samen met journalisten en persvrijheidsorganisaties, zich verenigen om van Israël te eisen dat het de grenzen van Gaza opent zodat internationale journalisten vrij kunnen verslag doen en dat Israël zich houdt aan zijn internationale verplichtingen om journalisten als burgers te beschermen.
‘Droog je tranen, ik ben slechts aan de andere kant van de weg’
Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
Ik ben mezelf, jij bent jezelf.
Wat we voor elkaar waren, zijn we nog altijd.
Noem me zoals je me steeds genoemd hebt.
Spreek tegen me zoals weleer, op dezelfde toon, niet plechtig, niet triest.
Lach om wat ons samen heeft doen lachen.
Geen dood, geen vrees (30) – Anatman
Anatman is in het boeddhisme in onze traditie een belangrijk gegeven, het inspireert me tot op het bot en geeft me ruimte voor steeds meer inzichten, steeds diepere inzichten.
Vrouwen eisen de nacht op en willen veilig thuiskomen
De demonstratie ‘Wij eisen de nacht op’ werd georganiseerd door de Haagse Dolle Mina’s en begon begin van de avond bij het Malieveld. De demonstrerende vrouwen hadden borden bij zich met teksten als ‘Ik wil veilig thuiskomen’, ‘Nee=nee’ en ‘De nacht is ook van ons’. Ze hebben genoeg van (seksueel getint) gedrag tegen hen door voornamelijk mannen.
Boeken – tegen de stroom in
Merijn Tinga is bioloog, surfer en activist. Met zijn acties vraagt hij aandacht voor de problemen die veroorzaakt worden door plasticvervuiling in Nederland en daarbuiten. Door zijn inspanningen werd statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes in Nederland ingevoerd. Middels publiekscampagnes, lobbywerk en surfexpedities blijft hij zich onvermoeibaar inzetten voor een betere wereld.
Geen dood, geen vrees (29) – terugkeer
Op het moment dat ik sterf,
zal ik proberen naar je terug te komen
zo snel als ik kan.
Dagopening
good morning sunshine
Drie maal scheepsrecht
Mijn boeddhistische thema in deze column gaat over oordelen als: Dit is boeddhistisch en dàt is on-boeddhistisch.
B’eter – Japanse maaltijdsoep
Dit gerecht schijnt in boeddhistische tempels geserveerd te worden, en een typisch voorbeeld van shojin ryori (“buddhist temple food”) te zijn.