Het aantal vleesstunts ligt dit jaar zeven procent lager dan in de eerste helft van 2024, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Dit is het tweede jaar op rij dat het aantal vleesstunts afneemt. De grootste daling was dit jaar bij Jumbo (-42%), Spar (-26%) en Hoogvliet (-23%).
Jumbo is ook de supermarktketen met in verhouding de meeste plantaardige aanbiedingen. Ongeveer één op de drie aanbiedingen is er plantaardig. Gemiddeld in Nederland is dat één op de vier aanbiedingen.
Albert Heijn, Plus en Vomar hebben de meeste vleesstunts; samen maken zij zich schuldig aan bijna de helft van de vleesstunts in Nederlandse supermarkten. “Albert Heijn en Plus zeggen minder vlees te willen verkopen, maar tegelijkertijd promoten ze het juist volop,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Een product waar korting op zit, wordt vaker gekocht. Met aanbiedingen beïnvloeden supermarkten waar hun klanten mee naar buiten lopen. Wakker Dier wil daarom dat supermarkten helemaal stoppen met vleesaanbiedingen. Molenaar: “Elke vleesstunt zorgt voor meer vlees.” Wakker Dier verwacht een nieuw aanbiedingenbeleid van supermarkten om hun doelstelling op minder dierlijke eiwitten te behalen.
Jumbo is vorig jaar gestopt met kortingen op vers vlees; naar eigen zeggen de enige manier om haar doelstelling in de eiwittransitie te kunnen halen. Van alle eiwitten die in Nederlandse supermarkten over de toonbank gaan, is momenteel ongeveer 58 procent dierlijk. Elf supermarktketens willen minder vlees en zuivel verkopen, zodat het aandeel dierlijke eiwitten in 2025 zakt naar 50 procent en in 2030 naar 40 procent.
Foldermonitor
Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal vleesaanbiedingen bij van tien supermarktketens. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. De dierenwelzijnsorganisatie telt alle vermeldingen van vers vlees, vleeswaren en vleesconserven in een folder mee als vleesstunt.
Geef een reactie