• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Je weet niet wat je ziet

Je weet niet wat je ziet

14 februari 2021 door André Droogers

In levensbeschouwelijke gesprekken duikt het niet-weten regelmatig op. De boodschap is doorgaans dat het aan te bevelen is.

Homo sapiens definieert zichzelf weliswaar als wetende mens. Maar desondanks prijzen levensbeschouwers het niet-weten aan.

Sinds de Verlichting geniet weten een hoge status. Het elfde gebod luidt ‘gij zult weten’. Weten-schappers leveren de beste kennis. Maar van niet-weters mag je bekennen: ‘ik weet het niet’. Bijvoorbeeld het antwoord op de vraag: ‘Is er leven na de dood?’. Of: ‘Bestaat God, en zo ja, wie of wat is dat dan?’. Of gewoon: ‘Wie ben ik?’.

Niet-weten is aantrekkelijk als je moe wordt van allerlei levensbeschouwers en wetenschappers die het erg zeker weten. Het type dat de woordenratel al start als je op de helft van je vraag bent.

Corona is een vermomde zegen voor het niet-weten. Talkshow-deskundigen moeten na veel omhaal van woorden erkennen dat ze het misschien ook niet weten.

Freud ontdekte het onbewuste, wat op zijn minst betekent dat kennis zich onttrekt aan het bewuste weten. Wie in psychoanalyse gaat, heeft een flinke tijd nodig om van niet-weten tot een-beetje-weten te komen.

Zet ik nu even mijn spelbril op, dan ontwaar ik ‘het menselijk vermogen om tegelijk twee perspectieven op de werkelijkheid te hanteren’. Hee, klopt, weten en niet-weten. Spel attendeert altijd op alternatieven.

Religie speelt met de mogelijkheid van een alternatieve, sacrale werkelijkheid. Het aanzienlijke verschil met de menselijke werkelijkheid maakt dat mensen er niet alles over weten. Men spreekt van een mysterie. Sommige theologen zien die sacrale werkelijkheid zelfs als zo ontzettend anders dat zij alleen kunnen zeggen wat die werkelijkheid níet is. Gelovig niet-weten dus. Agnosten maken er hun credo van.

Vraag om op te kauwen: Als je weet dat je het niet weet, wordt zelfs dát weten dan gerelativeerd door het niet-weten?

Categorie: Columns, Geluk Tags: Freud, niet-weten, onbewuste, religie

Lees ook:

  1. Edel – Een onrealistisch mensbeeld
  2. Liefde is geen doen
  3. 84 – Deze liefde kent geen schande
  4. Vrijdag Zindag 31 – spel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    15 februari 2021 om 07:38

    Vraag met ingebouwde Drosteverpleegster.

    • Piet Nusteleijn zegt

      15 februari 2021 om 11:05

      Feitelijk is zeggen “dat je weet dat je niet weet” gewoon een heel vrijblijvend flauwekul zinnetje.
      Een bedacht iets. Alles wat je zegt is ‘slechts’ bedacht. Je kan er géén chocola van maken.

  2. ton wijmenga zegt

    16 februari 2021 om 10:58

    Kan je je nog afvragen “wie” er iets bedenkt..
    Je kan je volgende gedachte niet bedenken..

    • Piet Nusteleijn zegt

      16 februari 2021 om 15:59

      Er is alleen maar “denken”. Er is geen “je”. Dit bewijst min of meer dat het inderdaad het geval is wat Ton opmerkt: “je kan je volgende gedachte niet bedenken”. Dat is een feit.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.