Vorige week was een slang er in geslaagd onze snake-proof volière binnen te komen. (We hebben het gat inmiddels gevonden en gedicht). Een ongevaarlijke ratsnake, concludeerden we, dus ik haalde de slangengrijper om hem te pakken. Maar ineens kwam hij met zijn kop omhoog en bleek het een cobra te zijn.
Dierenwelzijn
Wakker Dier – nominaties Stalmelk Stiekemerd bekend
Sinds 2022 voert Wakker Dier campagne voor de melkkoe. De organisatie wil onder andere dat alle koeien de wei in mogen. Met deze verkiezing wil Wakker Dier de consument voorlichten én A-merken motiveren om hun gedrag te verbeteren.
Zicht op boeddhisme (5 en slot) – Mijn doen en laten is helemaal op de dharma gericht
Ik heb besloten om de weg via het zenboeddhisme te volgen. En heb mij via internet aangesloten bij een Plum Village gemeenschap van Thich Nhat Hanh. Hier volg ik geregeld cursussen.
Renske – haiku
…
Boerderij Ruimzicht in Halle winnaar Koetjes en Kalfjes Cup
In de Koetjes en Kalfjesverkiezing nomineerde Wakker Dier twee biologische dynamische boeren die het kalf weken- tot maandenlang bij de moeder laten opgroeien. Dit is uitzonderlijk, 99 procent van de boeren haalt het kalf direct na de geboorte bij de moeder weg. Met de verkiezing wil Wakker Dier vooruitstrevende boeren in het zonnetje zetten.
Wakker Dier: te veel bloedhete veetransporten naar het buitenland
In de meeste gevallen ging het om transport van varkens. Varkens kunnen slecht tegen hitte. Dit komt onder andere doordat ze niet kunnen zweten. Ze koelen af door in water of modder te rollen; beide zijn niet beschikbaar in een veewagen. Al vanaf 20°C krijgen ze last en bij 30°C hebben ze ernstige fysieke stress. Vanaf 35°C kunnen varkens zo oververhit raken dat ze eraan sterven.
Wakker Dier in actie tegen grensoverschrijdende vleesprijzen in de supermarkt
Supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog.
Reclame Code Commissie: ‘klimaatneutraal vlees’ Marley Spoon misleidend
Elke dag eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, oftewel zo’n 660 duizend dieren. Wakker Dier wil dat dit minder wordt: voor de dieren én het klimaat. Daarom roept zij Marley Spoon en andere bedrijven op om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plantaardige alternatieven zoals groenten en peulvruchten.
Wakker Dier – Vleesverkoop supermarkten zeven procent gedaald
Wakker Dier analyseerde cijfers van marktonderzoeksbureau Circana, voorheen IRI. Deze zijn gebaseerd op kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met een totaal marktaandeel van 99 procent. De gegevens hebben alleen betrekking op vers vlees en vleeswaren; het vlees in bijvoorbeeld maaltijdsalades blijft buiten beschouwing.
Wakker Dier start nieuwe campagne: ‘Leer Koekeloeren’
In de campagne Koekeloeren van Wakker Dier staan drie zichtbare signalen van koeienleed centraal: te grote uiers, magere koeien en koeien met aangekoekte viezigheid. Die zijn het gevolg van hoge melkproductie, uitputting en slechte hygiëne in stallen. Die kunnen zorgen voor ziektes, ongemak en pijn.
Het jaar 2023 – dag 110 – metselbij
Eindelijk leven in het insectenhotel.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2023 – dag 109 – familie
De dode koe in de veewagen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.