Met krijtgraffiti op de stoep van Albert Heijn doet Wakker Dier vandaag een hernieuwde oproep aan de consument om de AH kip in het schap te laten liggen. De komende week doet de organisatie deze oproep bij meerdere filialen verspreid door Nederland. De eerste boodschap is zojuist aangebracht bij de Albert Heijn aan de Helmholtzstraat in Amsterdam.
“Albert Heijn houdt zestien AH kippen op een vierkante meter, dat is veel te veel”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. De organisatie wil dat marktleider Albert Heijn haar kip een beter leven geeft. De grootste supermarktketen van Nederland hanteert de laagste welzijnsstandaard voor haar AH kip. Bovendien stunt de marktleider ook nog eens het vaakst met deze kip.
“Met zijn beleid houdt Albert Heijn miljoenen kippen gevangen in slechte omstandigheden,” vervolgt Hilhorst. Als marktleider verkoopt Albert Heijn de meeste kip, dus heeft zijn keuze gevolgen voor veel dieren. “Jumbo en Aldi geven hun kippen meer ruimte. Het kan dus wel,” zegt Hilhorst.
Betere welzijnseisen
De AH kip heeft veel volgens Wakker Dier te weinig ruimte. De gefrustreerde kippen zitten elkaar in de weg. Ze lopen over elkaar heen en verwonden elkaar. Bovendien is de kans op pijnlijke voetzweren groter als kippen zo dicht op elkaar leven. Wakker Dier vindt dat onacceptabel. “Totdat Albert Heijn betere welzijnseisen voor zijn AH kip garandeert, kun je deze beter helemaal skippen,” zegt Hilhorst.
Het krijt-protest is onderdeel van de ‘Skip de AH kip’-campagne. De graffiti wordt op de stoep geplaatst in milieuvriendelijk krijt en regent vanzelf weer van de stoep. Op 29 juli startte Wakker Dier deze campagne op televisie en radio. Kort daarna riep de organisatie op om een protest-sms te sturen aan Albert Heijn, waar 26.581 mensen gehoor aan gaven. Het voedselconcern geeft in een eerdere reactie aan het leed van de kippen niet te gaan verzachten. “En dus gaan wij voorlopig nog even door.” zegt Anne Hilhorst.