In Nederlandse supermarkten is het marktaandeel van varkensvlees met het Beter Leven keurmerk volgens Varkens in Nood in het eerste kwartaal van 2018 gestegen naar 71%. Hoogvliet en Albert Heijn delen inmiddels de eerste plaats in het overzicht van supermarkten met het hoogste aanbod van het Beter Leven keurmerk.
Voornaamste conclusies Varkensvleesmonitor maart 2018
- Bij Hoogvliet is het aanbod Beter Leven keurmerk in de afgelopen twaalf maanden gegroeid met 56%. Hoogvliet staat nu op een gedeelde eerste plaats met Albert Heijn.
- Er zijn meerdere sterke groeiers ten opzichte van twaalf maanden geleden: Spar met 28%, Emté met 37%, Plus met 24% en Deen met 22%.
- Lidl stond begin 2017 nog op de eerste plaats maar is nu afgezakt naar de 9e positie.
- Eind maart 2018 was het aandeel Beter Leven keurmerk in supermarkten 67%. Gecorrigeerd naar het marktaandeel van de verschillende supermarkten, is dit maar liefst 71%. Dit is een totale stijging van 8% over de laatste twaalf maanden.
Er is nog altijd sprake van groei van het aandeel Beter Leven keurmerk bij varkensvlees. Maar het is ook tijd dat de normen voor varkensvlees worden verhoogd. Het verschil tussen kiloknallers en het Beter Leven keurmerk met één ster is op dit moment minimaal.
De Varkensvleesmonitor is tot 2018 maandelijks gepubliceerd, vanaf dit jaar worden de resultaten per kwartaal bekend gemaakt.