Jumbo wil vanaf 2022 alleen nog maar duurzame melkproducten in de schappen zetten. De supermarktketen heeft daarover afspraken gemaakt met Milieudefensie. Jumbo is de eerste supermarkt in Nederland die deze stap zet.

Directeur Commercie van de Jumbo, Ed van de Weerd: “Als supermarkt vinden we het belangrijk dat producten worden geproduceerd met zorg voor mens, dier en milieu. Dit geldt ook voor melk. De komende jaren gaan we met onze ketenpartners nóg meer stappen zetten om onze melk verder te verduurzamen.”

Bart van Opzeeland van Milieudefensie: “Petje af voor Jumbo. Wat een mooi nieuws voor het milieu en de natuur. Duurzamere melk spaart het klimaat, grondwater, het grasland en vermindert het mestprobleem. Dit is dus win-win.”

Het merendeel van de dagverse zuivel van Jumbo is al afkomstig van koeien die 120 dagen per jaar zes uur per dag in de wei staan. Jumbo wil in 2020 voor haar huismerk zuivelassortiment alleen nog weidegangmelk gebruiken. Daarnaast verwacht Jumbo van haar leveranciers dat ze vanaf 2022 alleen nog veevoer uit Europa gebruiken. Ook gaat de supermarkt zich inzetten voor weidevogelbeheer en een grondgebonden veehouderij.

De productie van melk heeft een grote impact op klimaat en milieu. Zo is tropisch regenwoud gekapt voor voer van de koe, produceren we in Nederland veel te veel mest met extra uitstoot van broeikasgassen en vervuild grondwater tot gevolg.

Milieudefensie heeft ruim 45.000 handtekeningen opgehaald voor duurzamere melk in de supermarkten. Als al onze melk duurzamer wordt geproduceerd, dan neemt het Nederlandse mestprobleem af, lopen koeien in de wei en krijgen ze veevoer uit Europa. Bart van Opzeeland: “Nu Jumbo als eerste supermarkt deze stap heeft gezet, richten we ons op andere supermarkten, zodat duurzamere melk heel normaal wordt.”

Omslagfoto Joop Hoek.

 

Categorieën: Natuur, Dierenwelzijn, Voedsel
Tags: , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk