• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Interviews » ‘Elke keer word ik weer gelukkig als ik het geluk van anderen zie’

‘Elke keer word ik weer gelukkig als ik het geluk van anderen zie’

4 januari 2017 door Joop Ha Hoek

Geluk is als een muziekinstrument. Je kunt hem niet alleen maar vasthouden maar ook leren bespelen, de mogelijkheden benutten. Dat wil Dieuke de Vries, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op het Waddeneiland Vlieland, kersverse stellen meegeven. Op een unieke plaats, op het strand, ver weg van de bewoonde wereld. Met krijsende meeuwen, golven bespelen, beuken soms het strand. Zand stuift door een hoorbare stilte. Hier is de natuur de baas.

‘Het sluiten van een huwelijk is voor mij elke keer weer een uitdaging. Voor mij staan twee mensen die elkaars pad gekruist hebben, iets met elkaar delen. Bij hen tientallen anderen die daar deelgenoot van zijn. Van tevoren heb ik al gesproken met de kandidaten en weet hoe ze over het huwelijk denken. Ik probeer tijdens zo’n plechtigheid ook mijn eigen levensfilosofie over het voetlicht te brengen. Dat je de mogelijkheden in je leven moet benutten. En niet stil moet blijven zitten tot de dingen op je afkomen. In een bepaalde mate ook mogelijkheden scheppen om je eigen geluk te creëren Als je geen zaad koopt, heb je geen bloemen en word je ook niet blij. Je moet niet, hè, je mag.’

‘Ik ben al dertien jaar ambtenaar van de burgerlijke stand. En doe dat werk naast mijn carrière als onder meer schrijfster, zangeres en actrice. Ik dacht altijd al dat ik dat nog eens graag zou willen zijn, op die manier naar buiten treden. Maar ik had de idee dat zo’n speciale functie voor mij onbereikbaar was. Dat je daar oud en heel wijs voor moest zijn. En dat ben ik niet. Toen ik toch bij de gemeente solliciteerde ben ik direct aangenomen. En het ging goed vanaf de eerste dag. Ik vind het geweldig om dingen te regelen, een meerwaarde te hebben voor de mensen die voor me staan. Maar het blijft natuurlijk hun dag.’

‘Elke keer word ik weer gelukkig als ik het geluk van anderen zie, dat genieten begint vaak al vóór de plechtigheid. Op zo’n dag draag ik een eigengemaakte blauwe, sprookjesachtige toga. Als ik op het strand bij het drenkelingenhuisje, in een kraal van aangespoeld wrakhout, een huwelijk voltrek, ben ik helemaal mijzelf. Het is er veilig en geborgen. Te midden van de elementen, bruidspaar en gasten met hun blote voeten in het zand. Dan komt er zoveel energie vrij, alsof we op een gewijde boeddhistische plek staan. Simpel, maar niet onbenullig. Puur. Je zou er eens een dag gaan mediteren, dan zal je wat beleven. We zijn allemaal verbonden met de natuur, al beseffen we dat niet altijd. Alles is in beweging, zelfs de kei die op het strand ligt. Wij mensen leven te kort om het mee te maken, maar zo’n kei wordt uiteindelijk een zandkorrel. En ook die zandkorrel doet ertoe. Al die miljarden zandkorrels dragen ons. Ik vind het fijn als anderen zich ervan bewust worden dat elk korreltje ertoe doet. Net zoals wij mensen met elkaar verbonden zijn.’

Een op de drie huwelijken eindigt in een scheiding, frustrerend?

‘In het begin wel, later leerde ik dat het vooral zo moet zijn zoals het is. Soms al heb tijdens de plechtigheid het gevoel dat het een klein wonder zou zijn als deze mensen bij elkaar zouden blijven. Omdat ze, zo is dan mijn interpretatie, totaal niet met elkaar overeenkomen. Maar tegelijkertijd besef ik ook dat het niet zomaar is dat die mensen daar voor mij staan. Ze hebben elkaar iets te zeggen, en daar kan je alleen maar een beter mens van worden. Ik ben ervan overtuigd dat, ook al is de relatie in jouw ogen slecht, en hoe kort die soms ook duurt, je er altijd weer van leert. Bijvoorbeeld dat dingen eindig zijn. Het is net als met meditatie, ook al doe je nog zo je best, hoe vaak word je niet teruggeworpen? Het is de oefening waar het dan om gaat. Toch gaan we door. In dat licht bezien hoeven we ook niet treurig te zijn als het tot een scheiding komt, wel om de manier waarop. Als partners elkaar het leven zuur maken.’

‘We leven het leven zoals zich dat aan ons aandient, en niet voor niks. We moeten wat met onze ervaringen doen, tenslotte zijn we geen kasplantjes. Maar voor mij is het natuurlijk het mooiste als ik twee mensen tegenkom die de goede dingen bij elkaar naar boven halen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of mensen ook volgens de hier gemaakte afspraken met elkaar leven, na deze leuke dag. Dat is ook mijn taak niet. Dat geef ik mee aan de getuigen, die moeten opletten, het zijn de wachters van het huwelijk. Maar ze kunnen zich achteraf niet bij mij beklagen, leuk hè.’

Altijd is er wel een plek waar je mag staan.

‘Het boeddhisme spreekt me erg aan. Daardoor blijf ik in evenwicht, of doe ik daar pogingen toe. Ik vermoed dat ik op Vlieland de enige boeddhist ben, dus mijn ervaringen op dat gebied kan ik hier alleen maar met mezelf delen. Dat is best wel uniek, vind ik. Ook in het algemeen verkeer ik niet zo vaak onder gelijkgestemden. Ik ontmoette een keer een boeddhist die zo fanatiek was dat ik dacht, nee, dit is het niet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen op zoek zijn naar de reden van hun bestaan, er volledig induiken. Maar in het boeddhisme is toch de middenweg belangrijk. Nee, dat extreme hoeft voor mij niet, ik doe het geleidelijk aan. Wat op mijn pad komt, is voor mij. Het vertrouwen hebben dat je er mag zijn, dat je dingen bewust mag doen, ook de mislukte. Je moet geloven in de stappen die je neemt. Ik focus me altijd op waar ik mee bezig ben, al ga ik vele wegen, die echter niet altijd even lang zijn. Door mijn ervaringen weet ik dat het in dit leven uiteindelijk allemaal goed komt. Dat is het grote vertrouwen, wat de uitkomst ook is. Altijd is er wel een plek waar je mag staan. Ook al raak je van de weg, loop je deuken op. Het gaat erom wat je met die ervaringen doet. Levenservaring is belangrijk, ook de Boeddha was een ervaren man. Waardoor hij essentiële dingen in de juiste context zag en uiteindelijk verlicht raakte. En die ervaring weer met anderen kon delen. Voor mij is dat delen ook belangrijk, soms zie je door de tranen van anderen niet meer het geluk van jezelf . Je moet leren daar goed mee om te gaan.’

‘Ik ben een vrij eigenzinnig mens, maar dat zijn alle eilanders. Hier word je, meer dan in een stad, geconfronteerd met jezelf. En dan ligt het eraan hoe je daarmee omgaat. Het is hier heel moeilijk, als je dat al zou willen, om je voor anderen , dus ook voor jezelf, te verstoppen. Wij zien vrijwel elke dag van elkaar op dit kleine eiland hoe wij in ons vel zitten. Er is sprake van een bepaalde puurheid. Daar leven we ook naar. Als we zin hebben halen we een maaltje vis, mossels uit zee. Aan de andere kant moeten we maar afwachten of, als we iets nodig hebben, het ook in de winkel ligt. Of van de vaste wal moet komen. Niets is hier vanzelfsprekend. Ook niet zoals wij hier nu aan tafel zitten te praten. Dat heeft een doel. Straks gaan we ieder onze eigen weg. Achteraf zal de invloed blijken.’

Dit artikel verscheen eerder in het magazine Vorm&Leegte, Asoka, Rotterdam, in een serie over juist boeddhistisch levensonderhoud. De omstandigheden zoals geschetst in dit interview kunnen zijn veranderd.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Interviews Tags: huwelijk, scheiding, strand, zee

Lees ook:

  1. Bouwers zitten nooit stil, hoewel…
  2. Zondag één minuut welkom stil zijn in Europa
  3. Valentijnsviering
  4. Leonie Drost – vrije val

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – Absolute werkelijkheid versus zintuiglijke werkelijkheid
    • Halte Hertenkamp – Wachten
    • Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright
    • Wakker Dier – Geen schaduw voor 71 procent van de Friese koeien
    • Geluk in het moment

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens