• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Zwart in wit boeddhisme- Trouble in paradise

Zwart in wit boeddhisme- Trouble in paradise

31 januari 2016 door de redactie

Dr. Pannavati, voormalig christelijk predikant, is een zwarte, boeddhistische non en leraar.  Gewijd in de theravada- en mahayana tradities met vajrayana empowerments en transmissie van Bernie Glassman van Zen Peacemakers. Pannavati komt wereldwijd op voor de rechten van vrouwen en jongeren en beijvert zich voor gelijke behandeling en respect in het boeddhisme voor vrouwelijke kloosterlingen.

In 2008 ontving ze de boeddhistische Women’s Award. Pannavati is onder meer actief in Thailand waar ze bhikkhunis (boeddhistische nonnen) inwijdt met Thaise monniken als getuigen. En is in Thailand, Cambodja en andere landen actief in het werven van fondsen om de veiligheid en leefomstandigheden van boeddhistische nonnen te verbeteren.

Zij is directeur van de Sisters of Compassionate Wisdom organisatie, een 21ste eeuwse trans-lineage Buddhist Order and Sisterhood, opgericht door Ani Drubgyuma in 2006.  In India adopteerde zij tien dorpen om van dorpelingen op basis van boeddhistische principes de leefomstandigheden te verbeteren- door het aanleggen van waterleidingen, onderwijs, micro-leningen voor vrouwen en dat soort zaken.

Michaela Haas , auteur van onder andere Bouncing Forward and Dakini Power vroeg in een interview  met de leraar waarom er niet meer zwarten in het boeddhisme vertegenwoordigd zijn. Hieronder een samenvatting van het gesprek dat in december 2014 gepubliceerd werd in The Huffington Post.

Michaela Haas: Heb je een idee waarom er zo weinig Afro-Amerikaanse vrouwen in de boeddhistische gemeenschappen zijn vertegenwoordigd?

Pannavati: Dat heb ik zeker. Eerst en vooral zijn de meeste (boeddhistische) gemeenschappen (sangha’s) niet uitnodigend om Afro-Amerikanen toe te laten. Het is niet opzettelijk, gewoon conditionering. Het is een afspiegeling van onze samenleving. Westerse meditatie is echt een wit, elitair tijdverdrijf. Zeker in het begin waren gekleurde mensen daar niet bij betrokken. Ik herinner me dat toen ik voor het eerst begon in zo’n centrum, de sangha erg blij was. Ik was een noviteit. Het werd een ‘token’ genoemd. Ik begon vrienden mee te nemen naar dat centrum. Bij ons vierde of vijfde bezoek gaven ze me een videocassette en zeiden: “weet je, jullie hoeven niet per se naar het centrum te komen, we hebben een tape gemaakt zodat je fijn in je eigen omgeving –eigen huis- ernaar luisteren kunt.”

We gedroegen ons altijd rustig, netjes, kwamen op tijd- (maar waren ook) gewoon zwart. En natuurlijk, ik hoef niet te vertellen over de problemen die we met (boeddhistische) gemeenschappen overal in het land hebben. Trouble in paradise. Hoe kan het veranderen? De mensen die hier komen zijn op zoek naar iets, maar hun mentaliteit is niet veranderd. We willen niet toegeven dat sommige dingen gewoon verkeerd zijn of geconfronteerd worden met het feit dat er zonder gerechtigheid geen vrede zal komen.

Witte sanghaleden vragen me altijd hoe ik meer zwarten in de sangha krijg. Ik vraag hen: “hoeveel zwarten kunt u uitnodigen bij u thuis?” Aan de andere kant, zwarten zijn moe om te worden gemarginaliseerd. De Boeddha gaf trainingen over geweldloosheid. Wij moeten zijn sutta’s bestuderen en de praktijk beoefenen. Vervolgens zullen gehechtheid aan onjuiste opvattingen en gewone patronen van zowel superioriteit en inferioriteit wegvallen.

Heb je veel zwarte studenten?

Pannavati: Onze sangha is helemaal wit. Ik woon in een zuidelijke stad waar slechts twee procent van de bevolking zwart is. Dus onze gemeenschap is daar een afspiegeling van. Het leidt ook tot wantrouwen. Ooit zei een zwarte inwoner: “Wie (als zwarte) zoveel witte vrienden heeft is niet te vertrouwen.” Toen ik voor het eerst uitnodigingen kreeg voor teachings, was dat voor gekleurde groepen (zogenoemde POC-sangha’s). Ik zei: bel me maar terug als ik bij uw hele sangha welkom ben.

Ik ben niet een zwarte dharmaleraar, maar een dharmaleraar. Wij hebben deze POC-sangha’s, omdat ze zich emotioneel niet veilig voelen. En de blanken voelen zich emotioneel en fysiek veiliger bij gescheiden bijeenkomsten. Dus hoe kan je dit veranderen? We moeten elkaar blijven ontmoeten totdat we onze conditionering door de praktijk zullen overwinnen. Dat kost tijd. Dat is ook waarom de Boeddha zei dat vriendschap in de dharma het eigenlijke spirituele leven is.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Interviews, Mahayana, Nieuws, Theravada, Zen Tags: blank, buitensluiten, discriminatie, zwart

Lees ook:

  1. ‘Levend boeddhisme is voor missionarissen, niet voor wetenschappers’
  2. Vietnamese boeddhisten voelen zich gediscrimineerd door nieuwe financiële regels
  3. Ujukarin – fundamenten voor elke boeddhistische traditie
  4. Nieuwe wet in Bhutan maakt eind aan discriminatie LGBTI-ers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.