Al meer dan twintig jaar zat Marieke van Vugt bij Rigpa, toen spiritueel leider Sogyal Rinpoche in de zomer van 2017 openlijk werd beschuldigd van misbruik. Marieke probeert als beoefenaar, wetenschapper en coördinator van het cursusaanbod bij Rigpa Groningen haar weg te vinden in deze complexe situatie. Wat moet er volgens haar veranderen?
“De eerste keer dat ik in aanraking kwam met verontrustende berichten over Sogyal Rinpoche’s gedrag was ongeveer 15 jaar geleden. Ik woonde toen in Amerika, en ik hoorde tijdens een instructeurscursus van Rigpa van de rechtszaak over Janice Doe. Mijn eerste reactie, misschien heel naïef, was dan ook: dit is Amerika, daar spannen ze overal rechtszaken over aan. Daarnaast ben ik neurowetenschapper en weet ik dat het geheugen tricky kan werken en dat mensen herinneringen best kunnen veranderen in hun hoofd. Ik ging ervan uit dat het zoiets was. Ook kende ik de mensen om wie het ging niet persoonlijk en leek het me waarschijnlijk dat het vooral berustte op misinterpretatie van het soms onconventionele gedrag van Sogyal Rinpoche. Het keerpunt kwam toen ik vorig jaar zomer de brief las van de acht studenten. Een aantal van hen kende ik persoonlijk en ik wist dat dit mensen waren die niet zomaar iets beweren. Dat was heftig, ik had een gevoel van: misschien is er wel veel meer gebeurd wat niet in de haak is en waar ik geen weet van heb.”
Kitty Arends interviewde voor Bodhitv Marieke van Vugt over haar worsteling om de gebeurtenissen een plaats te geven. Aan het eind van dit indrukwekkende gesprek zegt Van Vugt: ‘Sogyal Rinpoche was een soort baken, die aan het hoofd stond en het allemaal wel wist. Dat baken is nu weg, het enige wat ik heb is mijn boeddhanatuur. Maar eigenlijk is dat wat me in het begin ook aantrok in het boeddhisme: je mag je eigen weg zelf bepalen. Lange tijd was dat min of meer een theorie. Maar nu moet ik het wel gaan toepassen.’
G.J. Smeets zegt
In het interview met Van Vugt staat haar opmerking dat ze nu moet ‘…terugvallen op de eigen wijsheidsnatuur.’ Twintig jaar lang o.l.v. een leraar erover doen om erachter te komen dat je het zelf moet doen: dan heb je én een ondeugdelijke leraar gevolgd én jezelf als ordinair sektelid gedragen. Ik vind het allesbehalve een ‘indrukwekkend gesprek’.
Paulien van Poppel zegt
Weet, dat slachtoffers van (lichamelijk of geestelijk) mishandeling, misbruik, pesten vaak niet geloofd worden en dat wat er gebeurd is vaak gebagataliseerd wordt. Het is belangrijk om het verhaal van iemand altijd serieus te nemen en dat ook van anderen, en zeker een organisatie te verwachten. Als dat niet gebeurt is dat niet goed. Weet ook, dat daders vaak kwetsbare mensen uitzoeken.
Ignaas zegt
Wat jammer dat er in de reacties op bovenstaand artikel zo ongenuanceerd met allerlei oordelen wordt gesmeten. Ik lees even onderstaand definitie van “juist spreken” hieronder.
G.J. Smeets zegt
Wat vind je zelf van het bovenstaand artikel, Ignaas?
Joop Ha Hoek zegt
Als redacteur van het BD vind ik het een uitstekend artikel waarin Marieke van Vugt vertelt hoe ze omgaat met het leed in deze sangha. En niet voor de gevolgen wegloopt en haar eigen weg zoekt. Dat vereist moed.