• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » Voedingsbron of broedplaats?

Voedingsbron of broedplaats?

3 januari 2018 door gastauteur

Irène Kaigetsu Kyojo Bakker sensei is sinds eind 2016 een van de twee spirit holders van de Zen Peacemakers Lage Landen. Zij is de leraar van de Zen Spirit Sangha en kreeg dharmatransmissie van Roshi Joan Halifax.

Interview Diana Vernooij
Irène Kaigetsu Kyojo Bakker Sensei

“Zenbeoefening gaat over meer dan meditatie, het gaat over hoe je je verhoudt tot het lijden in de wereld. Mijn voornaam is Irène, wat vrede betekent. Hoe meer innerlijke vrede, hoe meer het doorwerkt in je omgeving. Ik wil vanuit innerlijke vrede bijdragen aan meer vrede in de wereld, niet vanuit het idee dat ik de wereld ga verbeteren. Hoe kunnen we verbinden in plaats van polariseren? Het is belangrijk niet in wij tegenover zij te schieten. Dat proberen we in zen te beoefenen in het dagelijkse leven, door meer inzicht in onze onderlinge verbondenheid en eenheid en ons hart steeds weer te openen. Maatschappelijke betrokkenheid komt dan op een natuurlijke manier uit deze beoefening voort. En dat hoeft zich niet altijd te uiten in grootse daden.

In de sangha van Zen Spirit stimuleer ik de mensen om betrokken in de maatschappij te staan, de beoefening breder maken dan de eigen meditatiepraktijk, groter te zien en te denken. Doen wat je kan – op ieders eigen unieke manier – om lijden te verlichten. Er zijn mensen die als vrijwilliger in de gevangenis of bij een hospice werken. Anderen leiden op hun werk een zengroep of geven trainingen aan mantelzorgers.

Ik ben heel enthousiast over het gedachtegoed en het werk van Bernie Glassman Roshi, mijn dharma grootvader en ben al vanaf het begin lid van de internationale Zen Peacemakers. In 1997 heb ik deelgenomen aan de 2e vijfdaagse Bearing Witness retreat in Auschwitz, maar ik ben zelf niet actief in het organiseren van bijvoorbeeld straatretraites. Mijn engagement zit vooral in het mijn leerlingen inspireren tot compassie en betrokkenheid op de wereld. Ik geef trainingen rond stervensbegeleiding en geef de drie intenties door in de council cirkel. En ik doe mee aan de goede gewoonte van de Zen Peacemakers om elke dag om 12.00 uur (m.b.v. de piep op mijn telefoon) te stoppen met wat ik doe om de wereld metta en vrede toe te wensen.

strong back, soft front

Door het bestuur van de Zen Peacemakers Lage Landen ben ik gevraagd om spirit holder te worden. Dat wil zeggen dat ik samen met Frank De Waele de spirit van de Peacemakers Lage Landen bewaak. We denken mee over het beleid en de toekomst of over het omgaan met ontstane problemen. Daarnaast geef ik counciltrainingen. Ik was kort actief in een vluchtelingenkring, maar het was lastig om vrijwilligers die met vluchtelingen werken bijeen te krijgen in onze context. Verbeteren van het omgaan met sterven, dat is meer mijn ding. Ik geef verschillende trainingen Leven met Sterven. De drie intenties van de Peacemakers – niet weten (not knowing), erkennen wat is (bearing witness) en actie die daaruit voorkomt (loving action) – zijn de uitgangspunten bij al deze trainingen. We besteden allereerst aandacht aan onze eigen verhouding tot vergankelijkheid, dood en sterven. Als je daar niet mee bezig bent geweest, kun je ook niet werkelijk aanwezig zijn bij groot lijden van anderen. Daarnaast geef ik trainingen stervensbegeleiding voor verpleegkundigen en vrijwilligers in hospices en geef ik trainingen aan wie beroepsmatig met mensen met kanker werken zoals artsen, verpleegkundigen, geestelijk verzorgers en maatschappelijk werkenden. Dit is grotendeels gebaseerd op de intensieve training Being with Dying van mijn leraar Roshi Joan Halifax in Upaya Zen Center in de VS. Daarnaast benut ik mijn eigen ervaring en wat ik in mijn werk als therapeut in een psycho-oncologisch centrum van mijn cliënten heb geleerd. Ook volgde ik trainingen bij anderen zoals Christine Longaker, Tenzin Wangyal Rinpochee en Frank Ostaseski.

Wat ik het bijzonder van de Zen Peacemakers vind is dat de benadering van maatschappelijke betrokkenheid radicaal anders is. Wij doen geen liefdadigheidswerk. Wij leren in situaties lijden te herkennen en daar echt bij aanwezig te zijn vanuit openheid (niet weten) werkelijk te luisteren en getuige te zijn (erkennen wat is). Strong back, soft front – die aanwijzing van Roshi Joan Halifax is de basis. Niet alleen het ontwikkelen van compassie, maar ook onze gelijkmoedigheid vergroten, met innerlijke kracht en flexibiliteit! Meditatie beoefening draagt daar enorm aan bij.

broedplaats

De Zen Peacemakers Lage Landen zijn nu vier jaar actief. Waar staan we voor, wat willen we bereiken en wat onderscheidt ons van andere maatschappelijk betrokken organisaties? Wat betekent het woord ‘Zen’ in de naam Zen Peacemakers Lage Landen? Het is zoeken.

Wat maakt nu dat iets of iemand hoort tot de Zen Peacemakersbeweging? Is de beweging een broedplaats voor activiteiten? Of hebben we mensen nodig die geïnspireerd zijn, hun eigen dingen doen en dat delen met elkaar. Historisch gezien is de Zen Peacemakersbeweging gegroeid uit de projecten van Bernie Glassman. Vooral zijn uitgangspunt dat niemand buitengesloten mag worden inspireert velen. Of zoals zijn leraar Maezumi Roshi het zei: “Zen is life. All of it. Nothing excluded!”. De Zen Peacemakersbeweging is uniek in het organiseren van “bearing witness retreats”, waar we getuige zijn bij de verschrikkingen die plaats vinden of gevonden hebben op de plaatsen waar we samenkomen. Het gaat om verbroedering en je willen verplaatsen in anderen. Kijk naar de bijeenkomsten in Auschwitz, Griekenland, Ruanda: dat zijn levensveranderende ervaringen voor de deelnemers. Op straat slapen is in Nederland bij wet verboden en Frank De Waele organiseert onze straatretraites dan ook altijd elders. Ook onze retraites naar het vluchtelingenkampen in Griekenland en Calais organiseerden wij in de kampen zelf.

De huiskamerbijeenkomsten die wij nu in Nederland en Vlaanderen opzetten kunnen een voedingsbron worden voor gezamenlijke initiatieven. In gemeenschappelijke beoefening kun je elkaar vinden om nieuwe initiatieven op te zetten. Dat kunnen we dan als Zen Peacemakers doen, of als privé personen. Maar ook zonder samen iets op te zetten kunnen we onze betrokkenheid op de wereld delen in de huiskamerbijeenkomsten en in ons gewone dagelijkse leven.

Hoe kunnen alle betrokkenen de passie en actie in onze beweging verder laten groeien? Hoe geven we invulling aan een Peacemaker te willen zijn, voor het welzijn van alles wat is?”

Dit interview verscheen eerder in nieuwbrief 50 –december 2017- van de Zen Peacemakers Lage Landen www.zenpeacemakers.nl

 

Categorie: Interviews, Zen Tags: broedplaats, Diana Vernooij, Irène Kaigetsu Kyojo Bakker sensei, spirit holder, zen peacemakers lage landen

Lees ook:

  1. ‘De blijmoedigheid van het bestaan’
  2. Radicaal anoniem solliciteren
  3. Ruud Baanders – Een praktisch pad voor compassievol leven
  4. “Bouw één goede school!”

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.