• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Klein abc van de Grote Weg (Hsin Hsin Ming) van Sengtsan

Cover van het Witboek Zen van Hans van Dam.

Klein abc van de Grote Weg (Hsin Hsin Ming) van Sengtsan

3 november 2024 door Hans van Dam

De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is. Deconstructie van de Hsin Hsin Ming.

Inleiding

De Grote Weg; verzen over de geest van vertrouwen is een compacte uitdrukking van het mahayanaboeddhisme.

Net als in de Vimalakirtisoetra ligt het accent van de Hsin Hsin Ming op non-dualiteit.

De Grote Weg bestaat uit 73 zinnen van 8 Chinese karakters elk en werd lang toegeschreven aan de derde zenpatriarch, Sengtsan, overleden in het jaar 606. Zijn auteurschap is inmiddels omstreden* en de naam Sengtsan dient in het vervolg van deze tekst als schuilnaam voor de onbekende auteur(s) van de Hsin Hsin Ming.

* Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Sengcan en https://en.wikipedia.org/wiki/Xinxin_Ming

Omdat de 73 zinnen van De Grote Weg zo op elkaar lijken heb ik er 26 geselecteerd die ik typerend vindt voor het gedachtegoed van Sengtsan, misschien moet ik zeggen het gedachtegoedje, zo groot is het niet.

De beschikbare Engelse en Nederlandse vertalingen vond ik een beetje krom, daarom heb ik ze hertaald in rechttoe rechtaan Nederlands.

Van de zinnen heb ik dialoogjes gemaakt tussen Sengtsan, die zijn eigen ideeën vertolkt, en Hans, die er een agnostische draai aan geeft.

A

Sengtsan: De grote weg is niet moeilijk voor wie geen voorkeur heeft.

Hans: De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.

B

Sengtsan: Maak je ook maar het kleinste onderscheid, dan splijten hemel en aarde uiteen.

Hans: Vermijd je ieder onderscheid, dan splijten hemel en aarde uiteen.

C

Sengtsan: Wil je de waarheid zien, wees dan niet voor of tegen.

Hans: Wil je de waarheid voorbij, blijf dan niet hangen in neutraliteit.

D

Sengtsan: Nadenken over wat je bevalt en wat niet, is een geestesziekte.

Hans: Ziekte is een woord voor wat je niet bevalt.

E

Sengtsan: De grote weg is een onmetelijke ruimte waarbinnen niets ontbreekt en niets overbodig is.

Hans: Gemis en overbodigheid maken deel uit van de grote weg.

F

Sengtsan: Omdat we steeds het een aanvaarden en het ander afwijzen, zien we de ware aard van de dingen niet.

Hans: Zolang we denken in termen van waar en vals, zullen we het een aanvaarden en het ander afwijzen.

G

Sengtsan: Raak niet verstrikt in uiterlijk zaken of in een innerlijk gevoel van leegte.

Hans: Raak niet verstrikt in het mijden van uiterlijke of innerlijke zaken.

H

Sengtsan: Verblijf onaangedaan in de eenheid van de dingen en je onjuiste denkbeelden verdwijnen vanzelf.

Hans: De grote weg is niet moeilijk voor wie geen onderscheid maakt tussen juiste en onjuiste denkbeelden.

I

Sengtsan: Zolang je neigt tot dit of dat, zal je nooit eenheid kennen.

Hans: Zolang je neigt tot eenheid, zal je blijven tellen.

J

Sengtsan: Hoe meer je erover denkt, hoe verder je afdwaalt van de waarheid.

Hans: Hoe minder je erover denkt, hoe langer je onderscheid blijft maken tussen waar en onwaar.

K

Sengtsan: Hou op met denken en je zal alles begrijpen.

Hans: Hou op met begrijpen en je mag alles denken.

L

Sengtsan: De grote weg kan niet onder woorden worden gebracht, want ze kent geen gisteren, geen morgen, geen vandaag.

Hans: De grote weg kan niet zonder woorden worden gebracht, want ze kent ook gisteren, morgen, vandaag.

M

Sengtsan: Terugkeren naar de kern is de werkelijkheid ontdekken; schijn najagen is de bron over het hoofd zien.

Hans: De grote weg is niet moeilijk voor wie geen onderscheid maakt tussen schijn en werkelijkheid.

N

Sengtsan: Zoek niet naar de waarheid; hou er alleen mee op vaststaande meningen te koesteren.

Hans: Koester geen mening over vaststaande meningen en hou op over de waarheid.

O

Sengtsan: Laat de dualiteit achter je; ga alles uit de weg wat daartoe leidt.

Hans: Laat ook de non-dualiteit achter en je hoeft niets meer uit de weg te gaan.

P

Sengtsan: Het geringste spoor van goed en slecht brengt je onherroepelijk in verwarring.

Hans: ‘Goed’ en ‘slecht’ zijn goed noch slecht; verwarring is het meest nabij.

Q

Sengtsan: Zie de onderlinge afhankelijkheid tussen subject en object; zie het één zijn van de leegte.

Hans: Zie de leegte van afhankelijkheid, eenheid en leegte.

R

Sengtsan: Maak geen onderscheid tussen grof en fijn en je blijft onbevooroordeeld.

Hans: De grote weg is niet moeilijk voor wie geen onderscheid maakt tussen bevooroordeeld en onbevooroordeeld.

S

Sengtsan: Laat de dingen gewoon zoals ze zijn en er zal komen noch gaan meer bestaan.

Hans: Laat de dingen gewoon komen, zijn en gaan.

T

Sengtsan: Zolang je gedachten aan banden zijn gelegd, blijft de waarheid verborgen.

Hans: Laat je niet aan banden leggen door gedachten aan een verborgen waarheid.

U

Sengtsan: De wijze streeft niets na, de dwaas slaat zichzelf in de boeien.

Hans: De wijze kijkt geboeid naar zijn boeien en streeft geen vrijheid na.

V

Sengtsan: Wees zelfs niet aan het ene gehecht, al is die de bron van alle tegenstellingen.

Hans: Wees zelfs niet gehecht aan onthechting van het ene dat de bron van alle tegenstellingen zou zijn.

W

Sengtsan: Tegenstellingen zijn denkbeeldige bloemen, het is dwaasheid ze te willen plukken.

Hans: Eenheid is een denkbeeldige bloem, het is dwaasheid haar te willen plukken.

X

Sengtsan: In de wereld van het pure zijn tellen je gedachten, gevoelens, kennis en verbeelding niet meer.

Hans: Is de wereld van het pure zijn wel meer dan een gedachte, gevoel, kennis, verbeelding?

Y

Sengtsan: Verspil geen tijd aan twijfels en redeneringen.

Hans: Verspil geen tijd aan zekerheden en waarheden.

Z

Sengtsan: Alle dingen zijn gelijk; leef er middenin zonder kieskeurig te zijn.

Hans: De grote weg is niet moeilijk voor wie geen afkeer heeft van kieskeurigheid.

Klein abc van de grote weg van niet-weten

Als je de 26 zinnen van Sengtsan onder elkaar zet, heb je een verkorte versie van de oorspronkelijke tekst, vandaar de titel van dit stuk: Klein abc van de grote weg van Sengtsan.

Zet je mijn reacties op Sengtsan onder elkaar, dan heb je een alternatieve versie van het Klein abc van de grote weg van Sengtsan, laten we die het Klein abc van de grote weg van niet-weten noemen.

De grote weg van niet-weten is natuurlijk geen verbeterde versie van de grote weg van Sengtsan, maar een deconstructie* ervan. Een deconstructie die zelf ook weer om deconstructie vraagt.

* https://nl.wiktionary.org/wiki/deconstructie

Niet-weten is namelijk geen denkresultaat, maar een denkbeweging uit het vorige denkresultaat.

De grote weg van niet-weten leidt weg van iedere weg, ook die van Sengtsan, ook die van niet-weten.

Een lege geest levert het niet op, alleen een doorgaande ontlediging van een levendige geest. Proetend als een feestballon van horizon naar horizon – nooit is mijn weg zo groot geweest.


Voor alternatieve deconstructies van de Grote Weg, zie de reacties onder een eerdere versie van dit artikel: https://boeddhistischdagblad.nl/hans-van-dam/63211-klein-abc-grote-weg-seng-tsan/#comments

De Grote Weg wordt in het Chinees de Xinxin Ming, Xin Xin Ming, Xinxinming, Xìnxīn Míng of Hsin Hsin Ming genoemd en in het Japans Shinjinmei of Shinjin no Mei.

Engelse vertalingen van de Hsin Hsin Ming

Index | vorige | volgende

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Zen. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Alle series van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad. Disclaimer. Het Witboek Zen op NietWeten.nl.

Categorie: Hans van Dam Tags: de grote weg, Hsin Hsin Ming, niet-weten, non-dualiteit, Seng-ts'an, Sengcan, Witboek Zen, zen

Lees ook:

  1. Klein abc van de Grote Weg van Seng-ts’an
  2. Oorspronkelijk is er geen zen en geen niet-weten
  3. De Diamantsoetra ontmanteld, of hoe je een soetra deconstrueert
  4. Is de Diamantsoetra een zijnsleer of een kenleer?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.