• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Spirituele oorlogsvoering: de autolyse van Jed McKenna

Jed McKenna met zonnebril en speelgoedweer op een zwevende putdeksel.

Spirituele oorlogsvoering: de autolyse van Jed McKenna

31 januari 2023 door Hans van Dam

De eeuwige strijd om de eeuwige waarheid.

1

Beste Hans,

Ik ben een boek aan het lezen over autolyse en spirituele oorlogsvoering, en moest meteen aan jou denken. Volgens de auteur, Jed McKenna, is de persoon een illusie. De zenboeddhist Jeff Shore gebruikt in dit verband de uitdrukking ‘being without self’: zonder zelf zijn. Advaita en zen bestrijden zij aan zij het droompersonage. Ben je het ermee eens dat spiritualiteit oorlogsvoering is?

Beste Bodhi,

Is voetbal oorlog? Is koude oorlog? Is een patatje oorlog? Is een heilige oorlog?

Bodhi: Spiritualiteit is volgens jou geen oorlog?

Hans: Spiritualiteit is volgens mij een spelletje.

Bodhi: Wat voor spelletje?

Hans: Een achtvoudig spelletje. Doen alsof het oorlog is. Doen alsof je aan jezelf sterft. Doen alsof je wijsheid erft. Doen alsof je de waarheid kent. Doen alsof je de waarheid bent. Doen alsof je ego’s bestrijdt. Doen alsof je wezens bevrijdt. Doen alsof je niet doet alsof.

Bodhi: Spiritualiteit is een spelletje oorlog.

Hans: Een wargame waar geen eind aan komt.

We bedenken duivelse kwelgeesten die niemand kan verslaan. Satan. Mara. Eros. Bacchus. De persoon. Het ego. Het id. De mind. Zo ontstaan er vijanden. Vijanden voor het leven.

We bedenken ingewikkelde kosmologieën die niemand kan doorgronden of weerleggen. Zo ontstaan er leerlingen. Leerlingen voor meesters.

We bedenken hoogstaande idealen waaraan niemand kan voldoen. Zo ontstaan er losers. Losers voor verlossers.

Lang zullen we streven
Lang zullen we streven
Leven na leven naar de Gloria

2

Bodhi: Jed McKenna verklaart de oorlog aan het droompersonage. Jij verklaart de oorlog aan de leraar.

Hans: Ik zou niet weten hoe. De leraar van een droompersonage kan alleen maar een droompersonage zijn. De oorlog verklaren aan een droompersonage kan alleen maar in een droom.

O, Broeders op het Lege Ei
Dragers van de Gulden Slab
Maagden zonder Vlies of Haar
Ridders zijn toch veel te zwaar

Atmes Brahmes Advaitantes
Niemand hier en niemand daar
Alle films verdoeken maar
Woorden zijn geen kaviaar

Oude leugens zijn niet waar
Instant dogma kant en klaar
Wijsheidsoog met grauwe staar
Satsangdroom in samsara

Bodhi: Dat klinkt toch behoorlijk oorlogszuchtig.

Hans: Zolang de bla-bla-bladeren de hemel in groeien zal ik agent orange sproeien. Om het met de denkbeeldige geest U.G. Krishnamurti te zeggen: wat mij ook raakt, het zal onmiddellijk opbranden, dat is de aard van mijn energie.*

Onzin natuurlijk, behalve voor degenen die in indianentaal geloven. Ugh.

* Zie De Denkbeeldige Geest, U.G. Krishnamurti, 2004, pagina 39.

3

Bodhi: Hoe denk jij over autolyse?

Hans: Pure misleiding.

Bodhi: Meen je dat nou?

Hans: Alsof er een methode bestaat om jezelf op te lossen. Alsof er een zelf is op te lossen. Alsof er een Zelf is om in op te lossen. Alsof je alleen maar jezelf hoeft op te lossen, en niet Jed McKenna, Jeff Shore, S.G. Boeddha, U.G. Krishnamurti, J.N. van Dam en al die andere spoken in het kruitvat tussen je kruin en je sprekerd.

Bodhi: Welke andere spoken?

Hans: Alle denkbeelden die de hele dag ongevraagd in je opkomen. Autolyse, spirituele oorlogsvoering, persoon, illusie, zenboeddhist, being without self, je kent dat wel. Alsof die niet opgelost hoeven te worden.

Bodhi: Jed heeft anders best succes met zijn autolyse.

Hans: Het wassende legioen van autolysten noem ik de Jedset. Dat is een woordspeling op Mindset.

Met Mindset bedoel ik de absolute en onveranderlijke toestand waarin de geest verkeert die is gebiologeerd door een absolute en onveranderlijke Waarheid, maakt niet uit welke.

Je herkent de Waarzeggers van willekeurig welke Mindset aan hun monistische monolithische monomane monotone monologen. Ze klinken als een klok. Tok tok tok. Getikt, gelockt, gelikt, verstokt.

4

Bodhi: Is niet-weten dan geen mindset?

Hans: Nou en of. Een lege mindset. Zeg maar gerust dé lege mindset, Ø. Want waarin zou de ene lege mindset moeten verschillen van de andere?

Bodhi: Jij bewaakt een lege kluis.

Hans: Ik bewoon een leeg huis. Daar geef ik niet thuis. Kom er maar eens om.

Bodhi: Wat is dan het punt van niet-weten?

Hans: Niet-weten is geen punt. Niet-weten is een vraagteken.

Bodhi: Hoe is het om in niet-weten te verblijven?

Hans: Niet-weten is geen plek om in te verblijven. Niet-weten is in beweging blijven. Almaar verder gaan, zoals McKenna zelf aanbeveelt.

Bodhi: Waarheen?

Hans: Nergens heen. Ergens vandaan.

Bodhi: Waarvandaan?

Hans: Van je vorige gedachten vandaan. Van je huidige gedachte vandaan. Van je volgende gedachten vandaan.

Bodhi: Alle gedachten naar de maan.

Hans: A small step for a man, a big step for a mind.

5

Bodhi: Jed McKenna mag anderen dan wel aanbevelen verder te gaan, zelf zit hij naar eigen zeggen het liefst op een stoepje van een putdeksel te genieten.

Hans: Mensen op het spirituele pad kunnen zich niets mooiers voorstellen dan gedachteloos op hun gat zitten. Te lang over zichzelf nagedacht, dan wil je weleens wat anders.

Wie zich aan zijn denken brandt moet op de blaren zitten. Wie op blaren zit ziet overal kussens.

Wie te diep graaft, raakt in de put. Wie in de put zit ziet overal deksels.

Bodhi: Op je gat zitten is fijn. Het heet mediteren.

Hans: Je moet niet op je gat zitten, je moet erdoorheen.

Bodhi: Gatsie.

Hans: Maak je borst maar natsie.

6

Bodhi: Doe jij nog mee aan de wereld?

Hans: Iedereen doet mee aan de wereld. Niet meedoen aan de wereld, dat gaat echt niet. Je loopt erover en zij over jou. Je ademt erin en zij in jou. Je eet ervan en zij van jou. Je schijt erop en zij op jou. Je praat ertegen, zij zwijgt in jou. Je sterft erin of zij in jou.

Bodhi: Ik dacht dat jij permanent in retraite was.

Hans: Vergeleken met de meeste mensen leid ik een teruggetrokken bestaan, maar dat leed ik altijd al, en heus niet omwille van de waarheid. Teruggetrokken en midden in het leven zijn gewoon twee vormen van meedoen. Twee vormen van meegedaan worden. Of je wil of niet.

Bodhi: Terugtrekken is passé: ‘in de wereld maar niet van de wereld’.

Hans: Je trekt je terug, misschien wel verder, middenin het leven. Of je leeft verder, misschien wel veel verder, middenin je teruggetrokkenheid.

Bodhi: Dan vind je het vast geen bezwaar dat Jed McKenna zich overal buiten plaatst.

Hans: Nogmaals, niemand kan zich overal buiten plaatsen. Waar je je ook terugtrekt, in het Catshuis, op de maan of onder de grond, je zit er middenin. Of je nu onder pseudoniem schrijft of op persoonlijke titel, je staat er gekleurd op.

Laat die zelfverklaarde wargamer dus maar lekker van zijn putdeksels genieten. Putdeksels als schilden, schilden om zichzelf op te hijsen, dromend van ego’s, oorlog en eremetaal.

Jed McKenna met zonnebril en speelgoedweer op een zwevende putdeksel.
Jed McKenna, dromend van ego’s, oorlog en eremetaal.

Index | vorige | volgende

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Advaita. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Advaita op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: advaita, anatman, autolyse, Jed McKenna, niet-weten, non-dualisme, non-dualiteit, spirituele oorlogsvoering, verlichting, Witboek Advaita

Lees ook:

  1. Autolyse voor gevorderden
  2. Autolyse, anatman en andere illusies
  3. Wat je minstens moet weten over advaita
  4. Meester tussen Atman en Brahman

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens