• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 51. Gedachten zijn hogere machten

51. Gedachten zijn hogere machten

12 december 2019 door Hans van Dam

O Heer! Zo ik u aanbid uit vrees voor de hel, werp mij in de hel. Zo ik u aanbid uit begeerte naar het paradijs, ontzeg mij het paradijs.

Rabia


Hans: O Heer! Zo ik u aanbid, ontzeg mij uw wezen. Zo ik u verzoek, ontzeg mij uw naam.

Ayah: Volgens mij wil Rabia zeggen dat aanbidding van God met als doel om in het paradijs te komen of uit de hel te blijven geen ware aanbidding is.

Hans: Waarom niet?

Ayah: Omdat het ingegeven is door eigenbelang.

Hans: God verzoeken om je het paradijs te ontzeggen of in de hel te werpen is net zo goed ingegeven door eigenbelang. Of denk jij dat God niets beters te doen heeft?

Ayah: Rabia wil Hem alleen maar op de juiste manier aanbidden.

Hans: Denk jij dat er voor God maar één juiste manier van aanbidden is?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien zijn er wel meerdere juiste manieren om Hem te aanbidden.

Hans: Denk jij dat er voor God een onjuiste manier van aanbidden is?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien zijn alle manieren om Hem te aanbidden wel juist.

Hans: Denk jij dat er voor God een juiste manier van aanbidden is?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien schieten alle manier van aanbidden wel tekort.

Hans: Denk jij dat God aanbeden wil worden?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien wil hij alleen maar met rust gelaten worden.

Hans: Denk jij dat God niet voor zijn eigen rust kan zorgen?

Ayah: Wat een veronderstellingen allemaal, hè?

Hans: Over veronderstellingen gesproken, misschien wil Hij zelf weleens iemand aanbidden.

Ayah: Waarom zou Hij?

Hans: Al was het maar voor de verandering.

Ayah: Ja, waarom ook niet.

Hans: Of misschien is God wel een van ons.

Ayah: Dan zou Hij wel heel beperkt zijn.

Hans: Misschien is jouw beeld van ons wel heel beperkt.

Ayah: Daar zeg je zo wat.

Hans: Misschien is God wel Rabia.

Ayah: In dat geval heeft Rabia geen juist godsbeeld.

Hans: In dat geval heeft Rabia geen juist zelfbeeld.

Ayah: We kunnen het haar niet meer vragen.

Hans: Probeer het anders eens bij God.

Ayah: Die geeft aldoor niet thuis.

Hans: Past dat in jouw godsbeeld?

Ayah: Past het in jouw godsbeeld?

Hans: Alles past, ik heb geen beeld.

Ayah: Niets past, je hebt geen beeld.

Hans: Dat komt op hetzelfde neer.

Ayah: Vrees jij de hel?

Hans: Is er een hel?

Ayah: Ik weet het niet.

Hans: Misschien is de hel wel je angst voor de hel.

Ayah: Sommigen mensen zijn doodsbang voor de hel.

Hans: Of voor hun voorstelling van de hel.

Ayah: Want de hel zelf moet nog komen, wou je zeggen.

Hans: Tenzij dit hem al is.

Ayah: De mens lijdt het meest…

Hans: Aan de beelden in zijn geest?

Ayah: Begeer jij het paradijs?

Hans: Is er een paradijs?

Ayah: Ik weet het niet.

Hans: Misschien is het paradijs wel je verheugenis op het paradijs.

Ayah: Want het paradijs zelf moet nog komen, wou je zeggen.

Hans: Tenzij dit het al is.

Ayah: De mens houdt het meest…

Hans: Van de pret vóór het feest?

Ayah: Is het leven zelf en wat het nog voor ons in petto heeft niet net zo goed een voorstelling als de hel en het paradijs?

Hans: Het leven zelf weet ik zo net niet. Wat het nog voor ons in petto heeft misschien wel.

Ayah: Misschien?

Hans: Tenzij je in de toekomst kunt kijken.

Ayah: Daar heb ik tot nog toe weinig succes mee gehad. Jij?

Hans: Ik kan niet eens in het verleden kijken.

Ayah: In hét verleden niet of in jouw verleden niet?

Hans: Zie ze maar eens uit elkaar te houden.

Ayah: Maar je herinnert je toch wel hoe het vroeger was?

Hans: Jawel, maar mijn herinneringen veranderen steeds.

Ayah: Ja, dat heb ik ook.

Hans: En met het heden weet je het ook maar nooit.

Ayah: Wat staat ons nog allemaal te wachten.

Hans: Gedachten zijn hogere machten.


Wat past er wel en niet in jouw godsbeeld?

Vrees jij de hel?

Is dit volgens jou al de hel of moet hij nog komen?

Doe of laat jij dingen om te voorkomen dat je in de hel terechtkomt?

Droom jij van het paradijs?

Is dit volgens jou al het paradijs of moet het nog komen?

Doe of laat jij dingen om in het paradijs terecht te komen?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, de mind, hel, mystiek, niet-weten, paradijs, soefisme

Lees ook:

  1. 34 – Tegen de verrukking in
  2. 71 – Onverdeeld en onverenigd
  3. 75 – Denkend aan sterven sterf je aan het denken
  4. 85 – De opgang van het verstand dat zichzelf doorziet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens