• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Filmbespreking » De boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters (2)

De boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters (2)

30 oktober 2020 door de redactie

“Je moeder is je eerste en misschien wel grootste leermeester. Ze is de persoon die het meeste indruk op je maakt, waar je niet aan kan ontkomen… ze is de grond waar je vandaan komt”.

Nazmye Oral

Moeders zijn ook dochters is een tweeluik van Sarah Marijnissen en Alexander Oey over de impact en de betekenis van de relatie tussen moeder en dochter. Nadat Marijnissen haar relatie na 29 jaar verbreekt, probeert ze inzicht te krijgen in hoe de band met haar moeder haar als kind heeft gevormd; hoe dat effect heeft gehad op haar vermogen tot intieme relaties, want hoewel Sarahs moeder al 17 jaar geleden is overleden, blijkt die invloed nog steeds door te spelen in haar leven.

De relatie met onze moeder is misschien wel de meest vanzelfsprekende en complexe relatie in ons leven. Wij danken het leven aan onze moeder en zijn als kind afhankelijk van haar onbevangen aandacht en liefde voor een goede ontwikkeling naar volwassenheid. Maar wat als de moeder zelf behoeftig is? In onze cultuur leeft het idee dat een moeder perfect moet zijn. Er is weinig aandacht voor de tekorten die moeders vroeger zelf hebben opgelopen, terwijl die onbewust wel doorwerken in emotionele bezetting of verwaarlozing van een dochter. De sporen die dat achterlaat bemoeilijken het losmakingsproces van de dochter, omdat zij zich het lot van de moeder aantrekt en dat wil verlichten. Het kind neemt de verantwoordelijkheid van haar over of claimt op een later moment de ervaren tekorten uit de jeugd van zijn of haar partner en omgeving. Bovendien is kans groot dat de dochter blijft ‘hangen’ in het kindbeeld van de moeder. Op eigen benen staan en volwassen relaties aangaan op latere leeftijd wordt dan lastig. De documentaire laat zien hoe belangrijk het is dat dochters hun moeder in haar realiteit leren zien en omarmen. Dat kan alleen vanaf haar plek met een juiste afstand.

Aan de hand van herinneringen, foto’s en videobeelden van Sarahs moeder uit twee eerder gemaakte films onderzoekt Marijnissen de dynamiek tussen moeder en dochter en bekijkt ze hoe ze na haar scheiding de regie over haar (emotionele) leven weer terug kan pakken. Ze gaat in gesprek met andere dochters die net als zij de urgentie voelden om het beeld dat ze als kind over hun moeder hebben gevormd bij te stellen vanuit een volwassen blik. In het eerste deel van deze tweeluik spreekt ze hierover met theatermaker en schrijver Nazmiye Oral, die in de publieke ruimte van het theater het liefdesgevecht met haar moeder aangaat. Ze bleef jaren op afstand door gevoelens van woede die ze jegens haar had. Nazmiye en haar familie toerden twee jaar rond (tot aan New York). Is het beeld van haar moeder gaan verschuiven? Heeft deze nauwe samenwerking haar relatie met haar moeder veranderd?

Ook bezoekt ze coach en familie-/organisatie-opsteller en schrijver Els van Steijn. Zij werkt met de metafoor van ‘De Fontein’, die het hele biologische familiesysteem voedt, mits je op je plek staat. Ze schreef er een bestseller over. Wat gebeurt er met je wanneer je niet op je plek staat?

De Boeddhistische Blik: Moeders zijn ook dochter, op zondag 1 november om 15.20 uur op NPO2

Categorie: De boeddhistische blik, Filmbespreking, Geluk, Media Tags: Alexander Oey, dochters, Els van Steijn, moeders, Moeders zijn ook dochters, Nazmiye Oral, Sarah Marijnissen

Lees ook:

  1. de Boeddhistische blik – Moeders zijn ook dochters
  2. De Boeddhistische Blik – kan ik de wereld veranderen?
  3. De boeddhistische blik – dochters en vaders
  4. De Boeddhistische Blik: David Claerbout, het echte beeld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hannah zegt

    1 november 2020 om 16:45

    Dank voor de mooie documentaire ‘Moeders zijn ook dochters’ het helpt me de moeilijkheden die ik ervaar met m’n familie te accepteren.
    Groet, Hannah

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.