• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – Iedereen verdient een tweede kans

Boeddha in de bajes – Iedereen verdient een tweede kans

30 juli 2021 door de redactie

In de justitiële inrichtingen zijn niet alleen boeddhistische geestelijke verzorgers actief. Gedetineerden kunnen ook contact aanvragen met Joodse, christelijke, islamitische of humanistische geestelijke verzorgers. En met vrijwilligers van Gevangenenzorg Nederland, een organisatie op christelijke grondslag.

Criminaliteit kent alleen verliezers. Straf is nodig. Maar dat is niet genoeg. Gerechtigheid vraagt óók om barmhartigheid. Iedereen verdient een tweede kans. Daarom reikt Gevangenenzorg Nederland (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun familie de helpende hand om samen te werken aan herstel. Dit doet ze samen met ruim 650 vrijwilligers. De vrijwilligers hebben met ongeveer 350 gevangenen contact. De organisatie biedt hen een luisterend oor en begeleidt hen naar een zelfstandig bestaan. Geloof in herstel is daarin een belangrijk item. Met steun van kerken, bedrijven, fondsen en particulieren. Want wie redt het om in z’n eentje zijn vastgelopen leven weer vlot te trekken?

Ons leven is een kostbaar geschenk. Het verdient bescherming en respect. Criminaliteit heeft daar geen boodschap aan. Dat is zonde, want er zijn alleen maar verliezers. En zo worden mensen slachtoffer, voelt de samenleving zich onveilig en laat de dader zijn familie achter met verdriet, schaamte en grote zorgen. De rechter veroordeelt de dader wel, maar dat is niet genoeg! Gerechtigheid vraagt óók om barmhartigheid.

Persoonlijke aandacht en verantwoordelijkheid staat centraal. De vrijwilligers maken tijd om samen te ontdekken wat er fout ging en wat er nodig is om het leven om te buigen naar een nieuwe toekomst. De (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun families worden alleen bezocht wanneer zij dat zelf willen. Daarnaast wordt iedereen geholpen, ongeacht zijn afkomst, levensovertuiging of etniciteit. Wederzijds respect vormt de basis van het werk. De organisatie kent een breed draagvlak.  Meer dan 17.000 donateurs steunen het werk. Daarnaast zijn er honderden kerken en bedrijven die financieel bijdragen aan de organisatie.

Gevangenenzorg Nederland wil criminaliteit verminderen en gevangenen een luisterend oor bieden. Het bezoek van de vrijwilliger gaat niet af van het familiebezoek. De vrijwilligers mogen van justitie buiten de vaste bezoektijden komen. De gesprekken vinden plaats in een spreekkamer. De vrijwilligers krijgen begeleiding van maatschappelijk werkers op het kantoor in Zoetermeer.

Marcel verbleef vijf jaar in een beruchte, buitenlandse gevangenis. Die gevangenis was heel anders dan de Nederlandse gevangenissen. De vele gevangenen bevonden zich met zijn allen in eenzelfde ruimte. Binnen de muren van de gevangenis gingen de gevangenen door met hun illegale praktijken. Moord en verkrachting vonden geregeld plaats. Marcel deed een verzoek om het laatste jaar van zijn straf in Nederland te mogen doorbrengen. Zijn laatste jaar heeft hij doorgebracht in twee verschillende gevangenissen. De straf zit hem zowel in buitenlandse als Nederlandse gevangenissen in de vrijheidsbeperking, wel zijn er grote verschillen met buitenlandse gevangenissen. Je wordt in Nederland beter behandeld. Tijdens zijn gevangenschap in Nederland ontmoette Marcel bezoekvrijwilliger Mari.

Mari vertelt dat Marcel tijdens hun eerste ontmoeting direct duidelijk wilde maken dat hij eigenlijk onschuldig was. Hij zou er in geluisd zijn door anderen. Mari zijn reactie verraste Marcel: ‘Het maakt mij niet heel veel uit. Het zou mooi zijn als het waar is wat je zegt.’ Mari bezocht Marcel niet om over hem te oordelen, maar om naar hem te luisteren.

Na een jaar gezeten te hebben in een Nederlandse gevangenis werd Marcel vrijgelaten. Mari wachtte hem op bij de poort: ‘hij had toen helemaal niets. Hij kwam de poort uit zonder jas. Mijn vrouw en ik hadden een jas voor hem geregeld. Marcel had alleen maar zomerkleren.’ Marcel had ook geen geld of perspectief op inkomsten. Bezoekvrijwilliger Mari had daarom de gemeente gebeld voor een uitkering. Ook werd er een woonruimte gevonden.

Jozef groeide van een deugniet uit tot een harde crimineel. Hij veroorzaakte heel veel leed. Bij zijn familie, maar zeker ook bij zijn slachtoffers. Het duurde jaren voordat hij dat inzag en een stap naar herstel kon maken. Tijdens de zogenoemde SOS cursus van Gevangenenzorg gingen zijn ogen eindelijk open.

Jozef is zeventien als hij met harddrugs in aanraking komt. Dan gaat het verder bergafwaarts. ‘Ik ging ook over op zwaardere criminaliteit en werd al snel opgepakt voor een ernstig delict.’ Daarna is Jozefs leven een herhaling van zetten: detentie – terugval – zwaar delict – detentie. Van de laatste 25 jaar van zijn leven bracht hij er ruim 20 achter tralies door.

En toch is er in die tijd iets veranderd. Heel geleidelijk. Vijftien jaar terug confronteerde een maatschappelijk werker Jozef met zichzelf. Jozef: ‘Zij zag hoe negatief ik was en dat ik altijd weer de confrontatie opzocht. Ze zei: ‘Je moet iets aan jezelf doen. Want als je je huis bouwt op poep, blijf je in de poep wegzakken.’’ Latere therapieën zorgen ervoor dat hij steeds meer in contact komt met zichzelf. Dan begint hij ook na te denken over zijn familie en wat zijn levenskeuzes betekenen voor zijn moeder en zijn broers en zussen.

Cursusleider en vrijwilligster, Annemieke herinnert zich Jozef nog goed. ‘Hij was altijd op tijd en deed altijd volop mee. Maar hij zei vanaf het begin: ‘Ik kom vanwege mijn familie. Die slachtoffers, daar heb ik niks mee.’’ Jozef wil het wel uitleggen. ‘Ik kon me niet inleven in slachtoffers. Ik dacht altijd: stel je niet aan. Denk je dat ik nooit iets heb meegemaakt? Ik zeur toch ook niet?’

Als in één van de lessen een slachtoffer van een roofoverval aan het woord komt, wordt Jozef toch geraakt. ‘Ik realiseerde me voor het eerst dat ik zelf voor dit leven heb gekozen, maar zo’n caissière niet. Zij is gewoon bezig mensen te helpen.’ Toch kan hij er op dat moment nog niets mee, Jozef is eerst bezig om het leed te herstellen dat hij zijn eigen familie aandeed. Daarin maakt hij belangrijke stappen.

Na de SOS Cursus wil Jozef verder. Als eerste doet hij mee met SOS Follow Up. Hij wil met twee problemen aan de slag: minder impulsief zijn en zich toch meer kunnen inleven in zijn slachtoffers. Annemiek gaat met hem het gesprek aan en ze maakt het hem niet makkelijk, vertelt Jozef. ‘Ze zette mij keihard aan het denken. Ik kreeg andere inzichten over mezelf. Dat was niet altijd leuk, maar wel goed.’ Ook zijn kijk op slachtoffers verandert. Annemiek tegen Jozef: ‘Halverwege de cursus besefte je: zo voelt een slachtoffer zich. Toen heb je een omkeer gemaakt en wilde je je slachtoffers spreken.’ Jozef bevestigt het. ‘Ik begreep dat ik hen leed heb aangedaan en dat ik dat hoor goed te maken.’

Via Perspectief Herstelbemiddeling (voorheen Slachtoffer in Beeld) krijgt Jozef contact met één van zijn slachtoffers. ‘Ik mocht haar een brief schrijven, waarin ik vragen heb beantwoord en excuses heb gemaakt. Uiteindelijk kreeg ik een bericht terug.’ Het slachtoffer liet Jozef weten dat het contact haar had geholpen om dingen af te sluiten. Daar was ze blij mee. Ze bedankte hem voor de bloemen en had zelfs een kerstkaart meegegeven aan de contactpersoon. Annemiek geeft woorden aan het gevoel daarbij: ‘Dat ze zelfs ruimte had om Jozef ‘alle goeds voor 2018’ te wensen, dat beleeft hij als een stuk vergeving.’

Slachtoffer zijn van een delict is vaak ingrijpend. Als slachtoffer ervaar je nog lange tijd de gevolgen van een misdaad. Voor veel slachtoffers kan het helpen om te praten over wat er is gebeurd. Bij Gevangenenzorg werken ze met mensen die van delicten worden verdacht of ervoor zijn veroordeeld. Maar ze willen ook aandacht hebben voor het slachtoffer. Vrijwilligers luisteren naar zijn of haar verhaal en denken met het slachtoffer mee waarmee ze het beste geholpen kunnen worden.

Als slachtoffer en/of nabestaande is er de mogelijkheid om zijn/haar verhaal te vertellen aan daders in één van de herstelrechtcursussen die Gevangenenzorg Nederland geeft binnen en buiten gevangenissen.

Geïnspireerd door het gedachtegoed van herstelrecht heeft Gevangenenzorg Nederland de SOS Cursus ontwikkeld voor gevangenen. SOS staat voor Spreken over Slachtoffers, Schuld en Samenleving, maar gaat ook over verantwoordelijkheid en herstel. Tijdens de 4de bijeenkomst (van de in totaal acht bijeenkomsten) komt een slachtoffer en/of nabestaande vertellen wat hem of haar is overkomen en de impact die dat heeft gehad. Hierna is er de mogelijkheid om vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan met de deelnemers.

Het kan een grote stap zijn om als slachtoffer je verhaal te vertellen aan daders. Daarom staat de organisatie voor een zorgvuldige begeleiding.

Categorie: Boeddha in de bajes, Geluk, Rechtspraak, Zorg Tags: daders, gevangenenzorg, slachtoffers, tweede kans

Lees ook:

  1. Ook als ik naakt ben…
  2. Eunice Frijde – ‘Waarom we veel kunnen leren van koans in dit #metoo tijdperk’
  3. Interimbestuur Shambhala – ‘seksueel geweld, intimidatie en ander geweld binnen Shambhala niet meer te ontkennen’
  4. Hulp aan stormslachtoffers – Vietnamese boeddhisten sturen 20 ton voedsel naar Mozambique

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.