• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Neeltje Geurtsen: Ik ben een lucky bastard

Neeltje Geurtsen: Ik ben een lucky bastard

17 december 2014 door de redactie

Gewandeld in het noordelijke stuk, werkelijk prachtig uitgestrekte vlaktes.
 Je kunt er heerlijk strandjutten.
Ik heb veren en botjes meegenomen en stukken hout. 
Had ik nog niet genoeg ;) 
Ach, komt altijd weer ergens van pas of in een kunstwerk terecht…

Neeltje Geurtsen portretNeeltje Geurtsen (34)  is beeldend kunstenaar en zenboeddhist. Ze studeerde mode vormgeving aan de ARTEZ in Arnhem. ‘Maar ik merkte al snel dat het me niet om het mode ontwerpen ging maar om de stilistische kant, het verzamelen en het combineren van verschillende items. Om met bestaande stukken , die al een eigen verhaal in zich dragen, een nieuw beeld te creëren. Ik heb na het afronden van mijn opleiding in 2003 gewerkt als styliste voor film, tv en mode bladen. Na een persoonlijke crisis waarin de grote levensvragen aan bod kwamen en alles onder de loep ging, heb ik het roer omgegooid en ben gaan maken wat ik wil maken.’

Neeltje Geurtsen NG stempelGeurtsen groeide op in het zuiden van het land, in Den Bosch. Na haar studie in Arnhem verhuisde ze naar Amsterdam. ‘Kreeg daar een persoonlijke crisis, merkte dat ik niet op plek was, in het leven, in mijn werk, privé. Ben toen terug verhuisd naar Arnhem, ik miste de natuur ontzettend en Amsterdam was te onoverzichtelijk voor mij. In Arnhem dwong mijn crisis me om te onderzoeken wie ik dan wel ben, wat ik wil, wat goed voor mij is etc.

Dat bleek totaal anders dan ik dacht. Dus het heeft even gekost om zowel privé als werk de dingen weer op de rit te krijgen. Sindsdien mediteer ik ook. Momenteel woon ik in Arnhem met mijn vriend, zijn zoon van twaalf en hond. Heerlijk dicht bij de parken en bossen die Arnhem rijk is.’

Neeltje beoefent zenmeditatie in de Rinzai traditie. ‘Ik denk dat ik nu zo’n vijf a zes jaar mediteer. Een paar keer per jaar ga ik naar het boeddhistisch centrum Noorderpoort in Wapserveen voor onder andere retraites bij Jiun Roshi  die het centrum leidt. Mijn inspiratie om zen te gaan beoefenen wordt gevoed door een boek van de Amerikaanse zenleraar Joan Halifax. De tekst in dat boek ‘the fruitfull darkness’ beschrijft denk ik het beste waarom ik zen beoefen.’

As a child I always knew that the planet
held many more secrets than the things
saw around me. Today I find my answers
at the old wisdom of tribal people and
in Buddhism. Here is switch from mind to body.

Than I can ‘stop and see’. To renew my vision,
to enter the mind ground, to hear the truth,
to return to the knowledge of the extensiveness
of self and the truth of no self.

Neeltje Geurtsen werkHet praktiseren van het boeddhisme betekent veel voor Neeltje  als beeldend kunstenaar, als mens. ‘Hierdoor ben ik soms, zeker niet altijd,  in staat om ‘anders’ te kijken naar wat er is. Het helpt me om los te komen van vaste denkbeelden en patronen. met frisse blik kijken naar wat er echt is, wat nodig is, of puur wat me goed zou doen. meer vrijheid te beleven, vrij van the mind die van alles te zeggen/willen heeft. Op kunstgebied en privé brengt me dat op nieuwe , niet platgetreden paden. Bij zowel mijn kunst al privé maak ik dus andere keuzes dan de voor de hand liggende.

Het boeddhisme heeft een heel belangrijke plek ik mijn leven gekregen, zo niet de belangrijkste. Het is mijn richtingaanwijzer en tegelijk legt het me niets op. Het geeft me geen vast omlijnde antwoorden, geen houvast want niets is vaststaand. En toch is dat dan weer het antwoord en mijn houvast.

Dat inzicht geeft me ruimte. een groot zelfonderzoek noem ik het wel eens. En dat is een oneindig proces dus ik blijf nog wel even bezig. En tegelijk maak ik objecten waar ik zin in heb, die ook nog eens worden verkocht, heb een lekker huisje en lieve mensen om mij heen. Ik ben een lucky bastard.

Over jouw kunstbeoefening: ik zie installaties, klopt dat? Maak je ook ander werk?

Neeltje Geurtsen werk Parijs
Parijs.

Neeltje Geurtsen object onder stolp‘Wat ik maak is super intuïtief, dus ook hierin wil ik niet vastleggen WAT voor kunst het is. Meestal zijn dat objecten, maar zo nu en dan ook iets op papier, puur wat me word ingegeven. Ik volg mijn handen. Ik moet zeggen dat ik wel graag 3D werk. Ik wil dingen vasthouden, van verschillende kanten bekijken, voelen etc. Maar ook andere vormen vind ik leuk om mee bezig te zijn, op dit moment ben ik bezig om met drie sanghaleden waar ik wekelijks kom bezig, een blog op te zetten. Met daarin wat we belangrijk vinden en willen delen. Interessante artikelen, kunst, foto’s, persoonlijke verhalen, alles wat in relatie met het boeddhisme staat. Weer iets anders, maar de afwisseling en het niet vaststaande maakt het zo interessant.’

Neeltje Geurtsen

 

 

 

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats Tags: De Werkplaats, het atelier, Neeltje Geurtsen, rinzai

Lees ook:

  1. Neeltje Geurtsen: Ik ben een lucky bastard
  2. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  3. Jan Hendriks – Alles wat overbodig is mag weg
  4. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.