• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats

Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats

17 juni 2021 door de redactie

Raoul Deleo, pseudoniem van Raoul de Leeuw, (21 december 1968) is een Nederlandse zenboeddhist, illustrator, tekenaar en animator. En sinds 1993 werkzaam als illustrator werd hij vooral bekend na het winnen van de  Illustratie Jaarprijs van het NIC, (de Vereniging voor Nederlandse illustratoren) in 1995. Het bekroonde werk was “De Kluut“, gemaakt voor een kalender van Animal Support.

Deleo won meer prijzen, zoals in 1995 de Aanmoedigingsprijs Illustratie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK)), verschillende categorie-prijzen van De Beroepsorganisatie voor Nederlandse Ontwerpers (BNO), de Prijs voor illustratieve vormgeving in 2003 van de stichting De Nederlandse Designprijzen en een deelbekroning in 2004 van de Nederlandse Artdirectors Club (ADCN).

Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.

De jaarprijs van de vereniging voor illustratoren viel hem ook ten deel en een lamp uitgereikt door de Art Directors Club Nederland- en twee Dutch Design Awards: Eén voor een reeks covers voor tijdschrift Rails en één voor een animatie voor beleggingsbank Alex.

Bovendien werd een door hem geïllustreerd en vormgegeven Gouden Boekje geselecteerd als één van de Best Verzorgde Boeken van 2011.

Raoul Deleo werkt voornamelijk voor tijdschriften. Vanaf 2004 is hij zich ook gaan toeleggen op de animatie. Zijn korte animatiefilms met het cartoonfiguurtje “Rufus” zijn daarvan een voorbeeld.

De tekenfilm “Rufus in Bouncin’ Buddy” (2005) is vertoond op verschillende filmfestivals in Europa en Azië. Onder meer in Frankrijk tijdens het gezaghebbende Internationale Animatie Filmfestival in Annecy in 2006 en in Japan tijdens de 11e editie van het Hiroshima Animatie festival.

In 2007 verscheen bij uitgeverij Meulenhof  het boek getiteld “De Eenzame Snelweg”: Een samenwerking met schrijver  Auke Hulst en een reisverslag in tekst en beeld. De reis volgt de route van New York naar San Francisco die de schrijver Jack Kerouac in het boek On the road (1957) beschrijft en heeft afgelegd. In navolging van Kerouac, die zijn boek vijftig jaar eerder schreef op een rol papier van veertig meter, legde ook Deleo zijn belevingen in de vorm van tekeningen vast op een rol van circa dertig meter.

boeddha-in-de-linieIn het voorjaar van 2014 verbleef Raoul veertien dagen in een atelier en bomvrije bunker aan de rivier de Lek, daartoe uitgenodigd door de organisatie van Boeddha in de Linie, Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek. In de door Emil van Zuylen gemaakte film voor de boeddhistische omroep (BOS), die op 14 september 2014 door de BOS wordt uitgezonden, vertelt Raoul over wat die relatieve stilte met hem deed als boeddhist en kunstenaar.

Raoul (r) en de Amsterdamse kunstenaar Airco Caravan tijdens de opening van de expositie Boeddha in de Linie in Fort Asperen, zomer 2014.
Raoul (l) en de Amsterdamse kunstenaar Airco Caravan tijdens de opening van de expositie Boeddha in de Linie in Fort Asperen, zomer 2014.

De bomvrije bunker waar Raoul sliep ligt in open veld, waar voor stadsmensen vreemde en soms onbekende dieren ’s nachts tevoorschijn kruipen. Zo ook ratten die het fijne willen weten van de gast in ‘hun’ bunker. Raoul vertelde dat hij ’s nachts in een nis rattenvoetjes hoorde trippelen.

Het verging Raoul niet slecht, die veertien dagen langs de Lek. Hij was gecharmeerd door de vlakbij het atelier gelegen ‘armenboomgaard’, waar armelui hun appelen in het verleden konden plukken en/of de kerk die appelen verkocht om dat geld aan arme mensen uit te delen.

Twee keer per dag zat Raoul anderhalf uur lang op het dak van de bomvrije ruimte noord in meditatie en beoefende er yoga. Tussendoor aaide hij het papier, zoals hij dat noemt en deed zijn ding als kunstenaar. Hij is een paar keer in die bijzondere boomgaard geweest, ook om te werken.  Met beitels en een zaag ging Raoul aan de slag met een dode wilg. Het Hout en de Dood, zo noemt organisator Elisabeth ter Borg dit object. Is het een opening naar het leven, of het wegzakken in de dood.

Raoul Deleo Rai kunstbeurs Amsterdam juni 2014

Raoul tekent naar eigen zeggen al vanaf zijn tweede jaar. Hij werkt de laatste jaren steeds vrijer en weet opdrachtgevers aan te trekken die hem deze vrijheid gunnen en geven.

Het boeddhisme heeft Raoul eind jaren ’80 leren kennen. In 1991 is hij zen gaan beoefenen en is sindsdien nooit echt gestopt. Dit heeft zijn kijk op hemzelf en de wereld om hem heen wezenlijk veranderd.

Sinds een opdracht waarbij hij tekenend verslag moest doen van een reis van New York naar San Francisco (uitgegeven als boek “De Eenzame Snelweg”) is het begrip “Spontaneous Flow” een terugkerend begrip in zijn werk geworden. Het is volgens Deleo een werkwijze die veel te maken heeft met het boeddhisme. Vanuit een volledige concentratie op het nu, zonder plan, beginnen met tekenen en gaande weg zien wat er ontstaat zonder het achteraf te corrigeren.

Meer info: www.deleo.nl/deleo

Deze aflevering van De Werkplaats/Het Atelier verscheen eerder, in 2014, in het BD.

 

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Nieuws Tags: atelier, De Werkplaats, Raoul Deleo

Lees ook:

  1. Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats
  2. André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’
  3. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
  4. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 335 – traditie
    • Heilige Herrie – bijbelteksten en popmuziek
    • Aardbeving met kracht 5,0 treft Tibet’s Xizang
    • Israëlische bombardementen op Gaza weer begonnen na einde wapenstilstand
    • Chanten voor de vrede – vrede is de weg

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.