• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 – de honderdenzevenenzestigste dag – afvallige

Het jaar 2017 – de honderdenzevenenzestigste dag – afvallige

16 juni 2017 door Joop Ha Hoek

Regelmatig steekt bij mij de twijfel de kop op, denk ik: wat zit ik hier nou te zitten, als ik mediteer. Gisteren dacht ik: zal ik maar niet beter afscheid nemen van dat hele boeddhisme, ik word er zo troosteloos van om altijd weer vriendelijk te moeten zijn, ‘vrede en alle goeds’ onder mijn mails en brieven te zetten. Of moge iedereen gelukkig zijn.

Gisteren was de twijfel wel heel erg. Ik had er goed de ziekte in, wilde me bekeren tot het christendom, de Jehova’s getuigen, de Hare Krishna,  en schrapte termen als Zijne Heiligheid uit teksten voor het BD, was meer dan anders opstandig, obstinaat, dacht: niemand is heilig, boeddhistische leiders zijn ook maar gewone mensen, die vanwege hun afkomst en door anderen herkend worden boven komen drijven. Met het toverstokje worden aangewezen, een veelkleurig kleed aantrekken en op Schiphol landen. En daarna op het schild gehesen worden door de Lage Landers. Weer een exoot er bij. En wij maar kankeren op ‘die buitenlanders’.

Zal ik maar niet beter stoppen met dat hele gedoe, het boeddhisme. Zou iemand merken als ik geen boeddhist meer zou zijn, al noem ik mezelf nooit zo. Zou deze krant er anders door worden? Zou ik als niet-boeddhist geen mails meer kunnen ondertekenen met ‘Vrede en alle goeds’, een wens van de Franciscanen. Je hoeft geen boeddhist te zijn om een boeddhistische krant te maken, om vriendelijk te zijn. Om te mediteren. Toch.

Ik moest denken aan de inmiddels overleden rooms-katholieke priester Hein Thijssen, die in Canada in een klein dorpje dronken indianen zijn geloof voorhield. Op een dag besefte Hein dat god niet bestond, dat het een implantaat was in zijn brein, gevoed door zijn opvoeding en scholing. Hein vertelde mij dat er toch brood op de plank moest komen en bleef de indianen ondersteunen, nu als maatschappelijk werker en humanist. Niemand die het merkte. Ook zijn baas niet. Alleen hij maar hij sprak er niet over.

Eigenlijk was ik nooit op zoek naar boeddhisme. Ik had al aan vele zaken, zoals de klassieke homeopathie, communisme, hindoeïsme, christendom gesnuffeld, tot ik op een dag in een spirituele winkel een boeddhistische novice ontmoette. Zo werd ik het boeddhisme binnengetrokken. En zat me een ongeluk, tot ik later hoorde dat er tradities zijn waarin bijna nooit wordt gezeten. En de beoefenaars toch gelukkig zijn.

Het boeddhisme is voor mij niet in beton gegoten, dat dunne lijntje maakt me wel weer gelukkig. Ik kan het zo doorknippen zonder dat er iets verandert. De kerken in de Lage Landen lopen leeg, verliezen hun gezag. Ik vraag me af hoeveel mensen inmiddels de boeddhistische kerk hebben verlaten en waarom. Al jaren ligt het aantal praktiserende boeddhisten rond de vijftigduizend. Er is geen groei. Het aantal harddrugsverslaafden in Nederland is ook redelijk stabiel, er sterven er, er komen er bij. Boeddhisme en drugs, beiden kunnen verslavend zijn als je niet oppast. Daarom heb ik geen hekel aan twijfel, het is een breekijzer voor een gesloten deur.

Moedig voorwaarts.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Boeddhisme, twijfel, zitten

Lees ook:

  1. Twijfel
  2. Het jaar 2017 – de driehonderdennegenenveertigste dag – Boeddhaschaamte
  3. Het jaar 2018 – de honderdenzevenendertigste dag – harry
  4. Het jaar 2018 – de honderdeneenenzestigste dag – nietmijnpijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Trees van Hennik zegt

    16 juni 2017 om 21:00

    Wat een geweldig artikel van Joop Ha Hoek. Ik heb en voel veel affiniteit met Dzogchen. Soms komt de herkenbare twijfel bij mij ook wel es om de hoek kijken: de twijfel houdt alles wel in een goede balans en beweging………als mens zijnde. Dank Joop….proeft naar meer van dit soort artikelen.

  2. Stiltespinster zegt

    18 juni 2017 om 12:28

    Dank voor dit mooie artikel. Voor mij mag je blijven twijfelen, niks mis mee: niemand heeft de wijsheid in pacht, hoewel sommigen denken dat wel te hebben(helaas).
    Als je blijft “zitten” kun je in ieder geval een ander geen kwaad doen en dat is al heel wat.
    Moedig en stil voorwaarts: hou vol!!!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.