De Zuid-Koreaanse boeddhistische monnik Ja Hyeon belicht in zijn onlangs in het Koreaans gepubliceerde boek “Buddha Pilgrimage” volgens hem nieuwe interpretaties van de betekenis van Boeddha en mensen en zaken rond de Verhevene vanuit het perspectief van de menswetenschappen. Mogelijk was de Boeddha, die ervaring had op het gebied van het vasten, wel de eerste diëtist ter wereld. De auteur zegt dat de Boeddha ook een ware strateeg was.
Ja Hyeon stelt op basis van de Tripitaka keybo, bekend als Jabahamgyeong vol. 30, dat de Boeddha de noodzaak van een dieet voor de zwaarlijvige koning van Śrāvastī, de hoofdstad van het oude Indiase staat Kośala benadrukte. Ja Hyeon is de voornaamste beheerder van de Woljeongtempel, de belangrijkste tempel van de Jogye Orde in het Koreaans boeddhisme, en doceert boeddhisme aan de Universiteit van Dongguk. ‘Over de Boeddha zijn talrijke boeken geschreven, maar ik heb altijd betreurd dat daarin niet zijn ware zelf als een strateeg en een praktische man wordt beschreven, ‘ zegt de auteur.
De auteur snijdt in zijn boek filosofie, geschiedenis en cultuur aan uit de tijd van de Boeddha. Het boek bevat ook meer dan honderd door de fotograaf Ha Ji-kwon geschoten foto’s van boeddhistische sites in India.
Paula Kuitenbrouwer zegt
Interessant. Zwaarlijvigheid zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld bij het geven van een dieet-advies, maar misschien ook niet. Is niet elk spiritueel advies een van matiging? Van onthechting? Er zijn yogis die zeggen ‘yoga is dieet’, bedoelende zonder dieet is yoga meer gymnastiek dan yoga. Het Christelijke geloof kent ook temperantia, de deugd van het matigen of zelfbeheersing. En dan te bedenken dat in Boeddha’s tijd de supermarkten niet uitpuilden met chips, bier en chocolade! We maken het onszelf niet makkelijk met zoveel overvloed. Toch zie je dat de meesten die spirituele gevoeligheidsvergroting ervaren, vanzelf ook kritischer worden over wat ze eten. Het lichaam en geest weerspiegelen elkaar.
Ujukarin zegt
Het periodiek danwel parttime vasten zit vrij diep in het Boeddhisme ingebakken. Voor monniken en nonnen van veel tradities bijvoorbeeld de regel om niet na 12 uur middag te eten en vaak zelfs maar 1x per dag, en voor leken vaak op/rond vollemaan net zoiets of zelfs hele dagen vasten zoals de Tibetaanse Nyung Neh. Matigheid is veelal één der gegeven hoofdredenen hiertoe.
Of het altijd helpt, dus of men het naar de letter danwel de geest volgt, tja – er zijn heel wat keurig sportieve monnikken maar ook heel wat moddervette gevallen ;-)
With folded palms,