• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Andrew Peers: ‘Er valt met blote ogen geen beloofd land te zien’

Andrew Peers: ‘Er valt met blote ogen geen beloofd land te zien’

24 maart 2025 door Joop Ha Hoek

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst die op 5 januari 2024 in het BD geplaatst werd.

Een monnik vroeg aan Chao Chou: ‘Wat is Chao Chou?’ Chao Chou antwoordde: ‘Oosterpoort, westerpoort, zuiderpoort, noorderpoort’.

‘Af en toe doe ik de deur nog steeds op slot om beschutting te zoeken in mijn oude kasteel. Ik oefen mij dus in het openen én het sluiten van de poorten. Die innerlijke vesting is soms best wel handig. Alles heeft zijn waarde en niets is voor niets geweest. Niets gaat verloren- zelfs mijn grote zwerftochten, ‘fouten’ en innerlijke verdedigingswerken kunnen helpen. Tegenwoordig heb ik veel meer ruimte om zonodig naar binnen en buiten te gaan en me open en kwetsbaar op te stellen tegenover anderen. Het vertrouwen en de openheid groeien op de weg van don’t know, een niet-weten dat alle brokstukken opraapt en aanvaardt.’

familiejuwelen boekomslag Andrew PeersUitgetreden monnik in de orde van de trappisten, meditatieleraar en tegenwoordig sjamanistische gids in de Keltische traditie Andrew Peers (1962) gunt de lezer in zijn boek De Familiejuwelen meer dan een inkijkje in zijn persoonlijke en spirituele ontwikkeling. Hij toont ze de slang in hem zelf, een soms gitzwart monster, met een genezende maar ook dodelijke energie.

‘Vertel jij mij maar waar de slang is. Ik antwoord: ‘in mij’. Ik heb de kracht van de slang altijd gekend in mijn binnenste, maar ik heb moeten leren hoe ermee om te gaan. Het is een tweeslachtige energie, genezend maar ook dodelijk. Het is een diep intuïtief weten. Of in de woorden van de Indiër Bodhidharma, die de boodschap van de Boeddha vanuit India naar China overbracht: een direct kijken naar het hart. Mijn persoonlijke slang moet eerst zijn vel van haat afwerpen.’

Andrew Peers
Andrew Peers

Al meer dan vijfentwintig jaar leest Peers koans- letterlijk publieke gevallen, in de zentraditie voorvallen die dikwijls verwarrend over komen, maar die al honderden jaren dienen als potentiële en pittige toegangspoorten tot een staat van ontwaken. In de meeste zenscholen verwacht de zenleraar een kort en bondig antwoord of een fysiek gebaar van de leerling. In 2001 ontmoette Peers in de abdij van de trappisten in Zundert zenleraar Ton Lathouwers, die koans op een  heel andere wijze benadert, analoog aan wat diens Chinese leraar Teh Cheng hem zelf leerde: leer schrijven over koans.

De ontmoeting met Lathouwers inspireerde Peers jaren na die ontmoeting tot het schrijven van persoonlijke gedachten en ervaringen met betrekking tot koans. Lathouwers waarschuwde daarbij alle zencliché’s te vermijden en inspireerde Peers om vanuit het hart en persoonlijke ervaringen zijn gedachten aan het papier toe te vertrouwen. Het gaat om niet meer en minder dan het inzicht van de student zelf, de unieke woorden van de student, schrijft Peers in zijn boek.

Eind 2006 nodigt Lathouwers Andrew Peers uit om een periode van intensief werk aan te vangen. De behandeling van de koanbundel Pi Yen Lu –letterlijk de Blauwe Rots Verzameling– genaamd. Aan de hand van zenkoans uit de Pi Yen Lu mocht Peers over zijn leven diep reflecteren. Door de bovendrijvende inzichten neer te zetten op papier wil Peers anderen laten zien hoe een koan kan gaan werken in het hart en hoe uitdagend dat kan zijn voor onze normale manier van kijken naar de wereld. Hij zegt anderen te willen laten zien hoe rijk en haast onuitputtelijke deze bron is.

‘Koans dienen als spiegels en het schrijven over een koan leidt tot verstilling op een manier die misschien nog beter past in het Westen dan in het Oosten. Er zit meer vrijheid van expressie in de westerse cultuur en de psychologie is nooit ver weg’, schrijft Peers. Het boek laat de lezer op een intieme manier kennis maken met de eertijds bebaarde trappist, boeddhist, punker en vervelende klier die Peers in zijn jonge jaren voor zijn omgeving was. Over zijn leven als (trappist) monnik schrijft hij: ‘Soms heb ik de indruk dat alle broederlijke omgang in de abdij (Engeland, Ierland en Zundert) één lange oefening is geweest om mijn afgewezen zelf te reanimeren.’ En ‘als jonge man was ik rebels, een punker en had niets te maken met de kerk, maar de inzichten in de leer van de Boeddha hebben mij uiteindelijk teruggebracht  naar het christendom.’ Naar het zijn dus, met alle vragen.

En altijd is er weer de vraag en het verlangen om iets te doen. *‘Het kan alleen maar gebeuren door mij. Maar wat precies moest er gebeuren? Heel de schepping die net door mij heen was gevloeid was er niet meer. Niets was er meer, niets vindbaar om op te steunen. In deze toestand begon ik me angstig te voelen. Het was alsof ik hoog boven op een top van een berg stond met duizelingwekkende donkere ravijnen alom. Ik voelde angst maar tegelijkertijd een kalmte en een diep verlangen om toch iets te gaan doen, om te beginnen. Om het te laten gebeuren door mij.’

*Naar aanleiding van de reacties van verschillende leraren op Hsueh Feng’s Slang met een Neus van een Schildpad.

We eindigen waar we mee begonnen.

Een monnik vroeg aan Chao Chou: ‘Wat is Chao Chou?’ Chao Chou antwoordde: ‘Oosterpoort, westerpoort, zuiderpoort, noorderpoort’.

Peers: ‘Er valt met blote ogen geen beloofd land te zien. Maar we blijven alert en hoopvol. Net als Kwan Yin kunnen we in een bewuste, eerder vrouwelijke houding van openheid en ontvankelijkheid op de happy winds van genade wachten. Succes gegarandeerd. Maar er is geen succes zonder spanning. Het zal pas aan de horizon verschijnen wanneer we er ons voor open stellen. Het is er al natuurlijk, de boeddha-aard begint vanzelf te glanzen.’

De slang, de cel in het klooster, de zoektocht naar niet-pijlers in het leven, de Boeddha en het waarom van zoveel zaken komen in het boek van Peers op een levendige en indringende wijze aan bod. Soms is hij de Ierse storyteller, dan weer de monnik, de autobiograaf, leraar en student. Het boek geeft de zoektocht weer van de schrijver naar het eigen hart. Een levensverhaal geschreven vanuit koans. Het is een plezier om De Familiejuwelen te lezen.

De Familiejuwelen is een uitgave van Ansgarboek, Den Bosch. ISBN-nummer 97894 91010 08 8.

Lees ook Keltisch boeddhisme  de eikenboom in de tuin  

Meer informatie over Keltisch boeddhisme

 

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Zen Tags: Andrew Peers, Beloofd land, Keltische traditie, zenbrieven uit een klooster

Lees ook:

  1. De smid en de Familiejuwelen
  2. Keltisch boeddhisme: de eikenboom in de tuin
  3. Andrew Peers- Meditatiemachine
  4. Keltisch boeddhisme en crazy wisdom: mijn weg naar vrede

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.