• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – liefde overwint gebreken

Boeken – liefde overwint gebreken

18 oktober 2024 door Wouter ter Braake

Ik las het boek ‘Mayim. Levend water, zo heet ik, zo ben ik’.

Het is een biografisch verhaal dat het leven beschrijft van Mayim Kolder. Een autobiografie? Of een duografie? Want op de cover staan twee auteurs vermeld, Mayim Kolder en haar vader Marcel Kolder.

Ergens in het boek zegt Mayim: ‘Hoe schrijf je dit boek als je van die moeilijke handjes hebt (…). Mijn vader interviewt me en schrijft datgene wat ik vertel in zijn rode aantekenboekjes (…) En meestal bedenkt hij er nog wat verhaaltjes bij, want hij kent mij heel goed, niet mijn stiekeme gedachten hoor, maar wel de rest. Daarna typt hij het in zijn iMac en lees ik het per verhaaltje in alle rust terug. Dan vertel ik mijn vader wat weg moet of wat anders moet, of wat stom is of wat verkeerd’.

Mayim is niet enkel met ‘moeilijke handjes’ in deze wereld gekomen. Haar problemen zijn meervoudig. Zij is spastisch en haar hersenen zijn niet volgroeid. Volgens de arts zal zij nooit in staat zijn te praten. Haar moeder Michelle en haar vader leggen zich niet neer bij de sombere en negatieve vooruitzichten van de arts. Als Mayim zes jaar is schaffen ze een spraakcomputer aan met symbolen waarachter haar vader teksten inspreekt. Mayim schrijft later: ‘Tot mijn achtste ben ik niet in staat gebleken om verstaanbaar te praten (…) Ik was eigenlijk opgesloten in een wereld vol gedachten en gevoelens. Dan schreef ik wel wat op, door mijn spastische handjes duurde dat weer zo lang. In mijn hoofd heb ik duizenden woorden klaarliggen, maar die tijd is nog niet gekomen weet ik. (…) Niet kunnen praten, niet kunnen praten zei de arts toen hij me onderzocht. Om eerlijk te zijn: ik ben al met synoniemen bezig op mijn zevende, en dan gaat het echt over taal’.

Mayim kan zichzelf niet omdraaien in haar slaap. Dat gebeurt om het uur door haar vader of moeder. Het verhaal vertelt over de speciale school waar ze later naar toe gaat en over haar elektrische rolstoel (…’ik noem hem mijn monstercar, hij kan wel 15 kilometer per uur’), over een bezoek aan de Efteling, een vakantie in Spanje, zwemmen in zee. In alles gaan haar ouders en haar broer Machiel creatief om met (haar) beperkingen en verzinnen mogelijkheden waardoor Mayim een volwaardig leven kan leiden. Dat gaat niet zonder slag of stoot. In het boek komen voorbeelden aan bod hoe anderen geneigd zijn Mayim niet als volwaardig mens te benaderen en hoe sommigen geneigd zijn langs haar heen met haar ouders in gesprek te gaan. Omdat ze kwijlt is ze volgens sommige mensen een beetje debiel. Maar Mayim is assertief en laat zich niet negeren.

Door de spasticiteit trekt de rug van Mayim gaandeweg zodanig krom dat haar ingewanden in de knel komen. Wat volgt is een zeer ingrijpende operatie om haar rug recht en vast te zetten met titanium schroeven en staven. Na maanden ziekenhuisbezoeken is er een operatieplan. Als Mayim de arts vraagt: ‘Is de operatie gauw? Want een operatie is niet leuk, ik wil snel van de pijn af en niet nog meer vergroeiingen’ krijgt zij tot haar verbijstering te horen dat zij op een wachtlijst komt en dat het wel eens anderhalf jaar kan duren. Ook nu laten zij, haar broer en haar ouders zich niet uit het veld slaan. Zij wenden zich tot het Algemeen Ziekenhuis St.-Niklaas in België en na zes weken vindt daar de operatie plaats. Vier dagen na de operatie kan Mayim op de rand van haar ziekenhuisbed zitten voor het eerst met een gestrekte rug. Ze is dan tien centimeter langer dan voor de operatie. Kleding, rolstoel en andere hulpmiddelen worden aan de nieuwe situatie aangepast.

Alle gebeurtenissen worden op een lichtvoetige manier beschreven en met veel humor. Nergens wordt het verhaal klagerig, zwaarmoedig of wordt er een slachtofferpositie ingenomen. We zien de strijdbaarheid van Marcel Kolder, die onder meer brieven schrijft over de wachtlijstproblematiek naar sleutelfiguren in de medische wereld.

Mayim doet mee aan een poëziewedstrijd voor jongeren met een handicap. Ze wordt geïnterviewd als ze deelneemt aan de Disability Pride waar Marcel een speech houdt en zegt: ‘Ieder mens moet in staat gesteld worden zijn eigen leven te leiden, eigen keuzes te maken en mee te kunnen doen in de samenleving. (…) Baas zijn over je eigen leven strekt zich uit over alle levensterreinen en maatschappelijke rollen en relaties die iemand aangaat. Om deze waardigheid tot zijn recht te laten komen, moet die waardigheid zelf het startpunt zijn.’ Als Marcel een blog schrijft over het niet verschijnen van de meeste genodigden op Mayim’s verjaardag levert dat een vloedgolf aan reacties en media aandacht op.

Als achttienjarige mag Mayim stemmen, ze loopt stage bij het bedrijf van haar moeder en er volgen verhalen over uitstapjes en vakanties waarin Mayim, haar broer en ouders bereikbaarheidsbeperkende zaken het hoofd moeten bieden. Op een lichtvoetige wijze beschreven, hilarisch soms.

In de laatste delen van het boek worden we meegenomen in heftige gebeurtenissen die het leven van Mayim en haar familie kleuren. Zoals het opnieuw opspelen van borstkanker bij haar moeder[1] en de coronamaatregelen waardoor Mayim bijna anderhalf jaar niet terecht kan op de dagbesteding. Ze beschrijft hoe ze in die periode haar wanhoop in driftaanvallen uit. Haar wereld wordt erg klein, thuiszitten ervaart ze als een gevangenis. Haar broer Machiel helpt haar met positieve gedragsbeïnvloeding en met haar vader werpt ze zich op het bouwen van Lego huizen.

Aan het eind van het boek schrijft Mayim: ‘Ik ben nu eenentwintig jaar, ik ga weer voluit en rechtdoor met mijn leven. (…) ik krijg net een mailtje van de rolstoelhockeyclub, de trainingen gaan weer beginnen. Voor de zomer nog. Super!’ En Marcel Kolder schrijft in een nawoord:

‘Ieder mens heeft een eigen waarde, ongeacht de onderlinge verschillen. (…) Waardigheid is de kern van ieder persoon (…) en staat los van de beoordeling van je maatschappelijke relevantie. Daar zit de kern en is de reden dat ik dit boek schreef.’

Ik las een bijzonder en leerzaam boek. Voor mij bracht het verhaal van Mayim een diepe inkijk in een wereld waarin fysieke beperkingen moeten worden overwonnen. Een wereld die ikzelf tot dan enkel oppervlakkig kende. De dagelijkse gebeurtenissen en de overwinningen op hindernissen worden in het boek verbonden met fundamentele gezichtspunten die verhelderend en verrijkend zijn. In het hele verhaal spreekt de diepe liefde van een vader, moeder en broer. Een liefde van een jonge vrouw voor het leven. Een liefde die geen gebreken ziet, maar die beperkingen het hoofd biedt én kijkt naar en werkt aan mogelijkheden.

Wat Mayim mij ook tot slot laat zien is dat in het lichaam waarmee we het mee moeten doen bewustzijn huist. Je hebt wel een lichaam, maar je bent meer dan je lichaam. Er is bewustzijn dat liefde en verbinding wil en erbij wil horen. Een bewustzijn dat je kunt laten uitdoven, maar ook keuzen kunt laten maken om gebreken te overwinnen. En daarbij geldt: liefde overwint gebreken!

[1] Michelle Rutten overleed op 7 augustus 2023. Haar laatste actie is de oprichting van het Michelle Rutten Kantel- fonds, om de zorg voor Mayim en andere jongeren met een beperking te waarborgen. Een verhaal over haar bijzondere leven is te lezen in Naschrift in de Trouw van 11 september 2023. Dit is de link naar het naschrift:  https://archive.ph/2023.09.11-072302/https://www.trouw.nl/leven/almere-kende-michelle-rutten-1961-2023-als-de-vrouw-met-het-grote-hart~b1850ed8/

 

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Gezondheid Tags: ‘Mayim. Levend water, Mayim Kolder, zo ben ik’., zo heet ik

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • CPMT bijeenkomst in Nepal
    • Wakker Dier-  procedure tegen drie Boer zoekt vrouw-boeren  
    • Goff – fabels voor fabeldieren (3) – olifant
    • Het duister dat meer dan licht is
    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.